Pagina 1 van 1

Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 02 apr 2021, 20:54
door BJC
Ik weet niet of jullie zoiets hebben als een laad schema voor jullie vrachtwagen want ik heb het niet.
Overgewicht is snel gebeurt, ook al zitten wij ver onder de MTM.
Daarmee heb ik voor mij een grafiekske gemaakt ter ondersteuning, want als ik iets vraag bij ons komen ze uit de lucht gevallen.

Afbeelding
Het zal zeker niet 100% zijn, ik ben overal 500 kg. lager dan berekend voor mijn boterhammekes te compenseren ;)

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 02 apr 2021, 23:03
door trucker10
Ik heb geen grafiek, jaren geleden van Scania wel eens iets gehad waar ik de as lasten moest invoeren, de afstand vanaf de voor as tot het punt waar ik kon beginnen laden ( kopschot ) en de as last achter. op die manier kwam ik erachter dat in bij de Renault eigenlijk maar 900 Kg net achter men kopschot mocht hebben als ik geen tegengewicht op of achter de achteras had. Bij hangende kledij verhang je zomaar niet je gewicht, dus alles wat ik aan leeggoed oplaadde zette ik achter de achteras om wat tegengewicht te hebben.
Nu bij de DAF weeg ik 9,7 Ton leeg en heb een MTM van 19 Ton, probleem is soms als ik Luxemburg rij er 4 ton achter de achteras staat omdat de eerste klant schoren heeft aangekocht, soms zitten die ook eens vooraan en dit voel je op je stuur.

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 03 apr 2021, 09:58
door cortrans
Dat zelfde heb ik met auto's.
Op zowel op de motorwagen ben ik afhankelijk van de asafstand van het te laden voertuig qua verdeling, echter weet je nooit waar het zwaartepunt van een auto zit.
Bij een brandstof motor zal die zwaarder voorin zijn, dan een accu auto, die de accu's meestal onder de zittingen heeft zitten.
Ook ik kan dus wel qua totaal gewicht goed zitten, maar qua aslasten weer niet........

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 03 apr 2021, 16:44
door steenhaas1
Toch wel makkelijk als je je aslasten kan aflezen.
Ik schat het zelf wel in en kan dat aardig.
PHOTO-2020-07-03-06-45-59.jpg

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 03 apr 2021, 19:18
door BJC
steenhaas1 schreef: 03 apr 2021, 16:44 Toch wel makkelijk als je je aslasten kan aflezen.
Ik schat het zelf wel in en kan dat gaat aardig.
PHOTO-2020-07-03-06-45-59.jpg
En dat lees je rechtstreeks af in je vrachtwagen ?
Dat is wel handig.

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 04 apr 2021, 11:18
door cortrans
Dat hadden de Scania's en Mercedessen bij de HEMA ook, en werkt via de ABS kabel naar de aanhanger, zo kon je motorwagen EN aanhanger uitlezen

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 04 apr 2021, 11:33
door trucker10
Bij de R Scania had ik dat ook op de achteras, ook bij diegene waar ik vorige maand heb met gereden toen mijn DAF in onderhoud stond, bij de collega met luchtvering vooraan, kan hij ook de vooras aflezen en dat zijn wagens van 2015.

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 05 apr 2021, 10:03
door cortrans
Klopt helemaal, een vereiste zijn, luchtvering en ABS op de aanhanger....
Bij de Hema waren de motorwagens ook allemaal voor en achter luchtgeveerd omdat we met afzet laadbakken werkten.

Re: Lading grafiek vrachtwagen

Geplaatst: 05 apr 2021, 13:06
door steenhaas1
Heb ook luchtvering op de vooras, ideaal voor op werven wat hoger zetten en je gaat niet zo makkelijk met je bumper over de grond bij spoorvorming. Bij scherpe knikken wil ik hem ook nog wel eens hoger zetten zeker als je ook nog moet sturen, anders draai je je spatborden er rap af.