Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door cortrans »

Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?
Arjan Velthoven – 10 augustus 2023


De RDW is zoals eerder bekend gemaakt met twee maatregelen gekomen om de invoering van de tweede generatie smart tachograaf beter te laten verlopen.
Diverse organisaties hebben daarom gevraagd en Bovag zet nu uiteen wat je als eigenaar van een vrachtauto moet doen.

Europese wetgeving schrijft voor dat vanaf 21 augustus 2023 alle nieuw te registreren tachograafplichtige voertuigen (>3.500 kg) voorzien moeten zijn van een tweede generatie smart tachograaf, oftewel de G2V2-tachograaf.
De late beschikbaarheid van de G2V2-tachografen heeft voor zorgen in de branche gezorgd.

De RDW geeft aan zich net als de branche zorgen te maken over de leveringsproblemen van de nieuwe tachograaf.
De verwachting bij RDW is dat er voor 21 augustus 2023 meer bedrijfswagens worden aangeboden voor een keuring (Datum Eerste Toelating) en dat er drukte ontstaat bij truckdealers om een nieuwe tachograaf in te bouwen.
Op verzoek van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigt de RDW twee maatregelen aan om de overgang soepeler te laten verlopen, die gaan over de datum van de eerste toelating (DET) en de mogelijkheid om de keuring langer vooruit te plannen.

Datum eerste toelating

De RDW is tot 31 december 2023 bereid om op een afwijkende manier de datum van de eerste toelating (DET) te bepalen voor voertuigen met een G2V1-tachograaf (Regeling voertuigen 1, bijlage II artikel 7).
Deze voertuigen krijgen anders dan nu direct een DET toegekend, in plaats van bij de tenaamstelling van het voertuig.
U kunt ze vervolgens direct in de bedrijfsvoorraad plaatsen of tenaamstellen.
Op het aanvraagformulier ‘individuele goedkeuring bedrijfsauto’ kunt u aangeven op welke basis de DET afwijkend moet worden vastgesteld:

De DET wordt vastgesteld op basis van het voertuigidentificatienummer (artikel 7 lid 1,2 en 3).
of
De DET wordt vastgesteld aan de hand van een fabrieksverklaring voorzien van een productiedatum of de productiedatum op het CVO (artikel 7 lid 4).

Langer vooruit plannen

RDW verbreedt vanaf half augustus de planningsperiode.
Dat betekent dat men voor nieuw te keuren en registreren tachograafplichtige voertuigen (>3.500 kg) een afspraak op langere termijn kan plannen.
Let wel op: alleen als vóór 21 augustus 2023 een aanvraag is ingediend, kan het voertuig een DET van voor 21 augustus 2023 krijgen en mag deze dus met een G2V1-tachograaf zijn uitgerust.

Omdat deze optie pas vanaf half augustus beschikbaar komt en vóór 21 augustus de aanvraag en boeking geregeld moet zijn, wordt aangeraden ervoor te zorgen dat er in het bedrijf iemand beschikbaar is die dit binnen het gestelde tijdsframe kan regelen.

Voor de volledigheid: de Datum Eerste Toelating wordt normaalgesproken bepaald bij de eerste tenaamstelling van het voertuig.
Voertuigen die al via de versnelde regeling een kenteken hebben gekregen, moeten vóór 21 augustus 2023 worden tenaamgesteld.
Bij latere eerste tenaamstelling zal alsnog een G2V2-tachograaf ingebouwd moeten worden.

Twee aandachtspunten

“Ook al geeft deze regeling u wat extra lucht in uw planning, u dient u er wel rekening mee te houden dat uiteindelijk alle voertuigen die op internationaal transport worden ingezet voorzien moeten worden van de G2V2-tachograaf.
Informeer uw klanten hier ook duidelijk over!
Een ander aandachtspunt is dat u bij het maken van een keuringsafspraak tot 31 december 2023 ook tijdig met uw toeleveranciers (spuiter, carrosseriebouwer) moet afstemmen dat het voertuig ook door hen tijdig gecompleteerd wordt”, aldus Bovag.

bron:https://www.ttm.nl/it/een-overgangsrege ... en/154981/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door steenhaas1 »

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker😉
Het zal wel komen doordat de eisen voor de nieuwe tacho (zoals gewoonlijk) te laat bekend gemaakt zijn. De tacho in mijn nieuwe is na een paar seconden rijklaar👍
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door cortrans »

^^^ Kun je nog sneller aan het werk Henk :lol: :lol: :lol:
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door steenhaas1 »

En er is minder kans op dat je je nachtrust niet verantwoordt hebt, omdat je na invoeren van je pas gelijk op OK kan drukken. Men hoeft niet te wachten waardoor je aandacht ff ergens anders is dan bij je tacho en daardoor te laat bent om op OK te drukken.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door cortrans »

^^ Dat overkomt mij inderdaad nog al eens:o 8-)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door steenhaas1 »

En dat is een overtreding Cor, je bent dus een kleine crimineel :-P
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door cortrans »

Ik beken :lol: :lol:
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

Bericht door steenhaas1 »

Een onverbeterlijk recidivist zelfs ;)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Digi tacho forum”