Pagina 1 van 1

Europese commissie beëindigt absurde regels maten en gewichten vrachtwagens

Geplaatst: 12 jul 2023, 09:32
door trucker10
Vandaag mogen vrachtwagens in België maximum 44 ton wegen. Dit is ook het geval in Frankrijk. Bij het oversteken van de grens tussen België en Frankrijk, is het gewicht echter beperkt tot 40 ton, zoals bepaald in de Europese regelgeving. Het gevolg is dat je meer vrachtwagens nodig hebt om eenzelfde hoeveelheid vracht te vervoeren. De Europese commissie zal in de toekomst ook 44 ton toelaten in grensoverschrijdend vervoer tussen twee lidstaten die op hun nationaal grondgebied 44 ton toelaten. Deze maatregel verhoogt niet alleen de efficiëntie van transport maar heeft ook een positieve impact op het milieu. Vanaf 2035 zullen enkel nog zero-emissie vrachtwagens en vrachtwagens voor gecombineerd vervoer toegelaten worden om met 44 ton de grens over te steken.

De Europese commissie moedigt ook het gebruik van langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) aan in internationaal vervoer. In Vlaanderen en Wallonië loopt momenteel een proefproject met LZV’s. In Nederland rijden er duizenden LZV’s rond. Met dergelijke LZV’s kan je 50% meer goederen vervoeren. Om met deze LZV’s te rijden tussen twee landen die zo’n LZV’s toelaten, moest een bilateraal akkoord worden gesloten. Dankzij het voorstel van de Europese commissie zal dit niet meer nodig zijn.

Verder lezen bij bron van bericht: https://febetra.be/2023/07/europese-com ... chtwagens/

Re: Europese commissie beëindigt absurde regels maten en gewichten vrachtwagens

Geplaatst: 12 jul 2023, 20:14
door cortrans
Eindelijk worden ze wakker in Brussel.....

Re: Europese commissie beëindigt absurde regels maten en gewichten vrachtwagens

Geplaatst: 13 jul 2023, 13:33
door steenhaas1
Zal voor diverse bedrijven de nodige ritten schelen.