Nederlandse LZV-gateway naar Noorwegen valt in het water
Geplaatst: 26 mar 2023, 10:34
Nederlandse LZV-gateway naar Noorwegen valt in het water
Arjan Velthoven – 24 maart 2023
De rederij Holland Norway Lines heeft naar eigen zeggen een ‘oplossing’ gevonden voor de recente problemen in de Eemshaven. De MS Romantika naar Kristiansand zal vanaf 1 april vertrekken vanuit het Duitse Cuxhaven, en op langere termijn naar Emden.
Dat betekent dat het onmogelijk wordt om vanuit Nederland een 60 tons LZV naar Noorwegen te krijgen.
De veerdienst Eemshaven-Kristiansand is een jaar operationeel geweest.
Aanvankelijk met veel succes, maar de MS Romantika kon regelmatig niet aanleggen in de Eemshaven bij gebrek aan een vaste ligplaats.
“De uitdagingen in de Eemshaven dwongen ons op zoek te gaan naar alternatieven.
We zijn erg blij dat we een oplossing hebben die we vanaf april kunnen inzetten”, zegt Morten Aggvin, CEO van Holland Norway Lines, in een verklaring.
Vanaf ongeveer half april zal de maatschappij opereren vanuit Cuxhaven, Duitsland.
HNL heeft ook een intentieverklaring getekend met AG Ems en de haven van Niedersachsen voor een verplaatsing naar Emden, met de ambitie om vanaf 1 juni vanuit Emden te gaan varen.
HNL werkt momenteel samen met de plaatselijke autoriteiten om de regelingen voor ISPS, douane en verkeer, als ook operationele details af te ronden.
Daar wordt als het goed is later vandaag meer over bekend.
Voor passagiers met een personenauto is de verandering van Eemshaven naar Cuxhaven klein.
Ze moeten alleen wat meer kilometers rijden.
Diverse transportbedrijven in Nederland gebruikten de MS Romantika echter om met 60 tons LZV’s naar Noorwegen te varen.
In Duitsland is een LZV van dat gewicht niet toegestaan.
Uitwijken naar Cuxhaven is voor deze transporteurs dus geen optie.
Holland Norway Lines laat in haar verklaring weten vooral ‘blij’ te zijn met de verhuizing naar Duitsland.
Over het verdwijnen van de LZV-gateway van Nederland naar Noorwegen (en andere Scandinavische landen) wordt met geen woord gerept.
TTM.nl heeft Holland Norway Lines om opheldering gevraagd maar de rederij was niet bereikbaar voor commentaar.
bron:
https://www.ttm.nl/materieel/lzv/nederl ... er/152386/
Arjan Velthoven – 24 maart 2023
De rederij Holland Norway Lines heeft naar eigen zeggen een ‘oplossing’ gevonden voor de recente problemen in de Eemshaven. De MS Romantika naar Kristiansand zal vanaf 1 april vertrekken vanuit het Duitse Cuxhaven, en op langere termijn naar Emden.
Dat betekent dat het onmogelijk wordt om vanuit Nederland een 60 tons LZV naar Noorwegen te krijgen.
De veerdienst Eemshaven-Kristiansand is een jaar operationeel geweest.
Aanvankelijk met veel succes, maar de MS Romantika kon regelmatig niet aanleggen in de Eemshaven bij gebrek aan een vaste ligplaats.
“De uitdagingen in de Eemshaven dwongen ons op zoek te gaan naar alternatieven.
We zijn erg blij dat we een oplossing hebben die we vanaf april kunnen inzetten”, zegt Morten Aggvin, CEO van Holland Norway Lines, in een verklaring.
Vanaf ongeveer half april zal de maatschappij opereren vanuit Cuxhaven, Duitsland.
HNL heeft ook een intentieverklaring getekend met AG Ems en de haven van Niedersachsen voor een verplaatsing naar Emden, met de ambitie om vanaf 1 juni vanuit Emden te gaan varen.
HNL werkt momenteel samen met de plaatselijke autoriteiten om de regelingen voor ISPS, douane en verkeer, als ook operationele details af te ronden.
Daar wordt als het goed is later vandaag meer over bekend.
Voor passagiers met een personenauto is de verandering van Eemshaven naar Cuxhaven klein.
Ze moeten alleen wat meer kilometers rijden.
Diverse transportbedrijven in Nederland gebruikten de MS Romantika echter om met 60 tons LZV’s naar Noorwegen te varen.
In Duitsland is een LZV van dat gewicht niet toegestaan.
Uitwijken naar Cuxhaven is voor deze transporteurs dus geen optie.
Holland Norway Lines laat in haar verklaring weten vooral ‘blij’ te zijn met de verhuizing naar Duitsland.
Over het verdwijnen van de LZV-gateway van Nederland naar Noorwegen (en andere Scandinavische landen) wordt met geen woord gerept.
TTM.nl heeft Holland Norway Lines om opheldering gevraagd maar de rederij was niet bereikbaar voor commentaar.
bron:
https://www.ttm.nl/materieel/lzv/nederl ... er/152386/