Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks
Geplaatst: 30 dec 2022, 11:50
Transport
Koen Heinen2 dec 2022 om 13:21
Verkeersbord C23
Verkeersbord C23 © Verkeersbord.be
Inbreuken op tonnagebeperkingen gekoppeld aan het verkeersbord C23 (toegangsverbod) zullen binnenkort vastgesteld worden via onbemande camera’s. De regelgeving wordt aangepast zodat die vaststellingen een bewijswaarde krijgen.
Het verkeersbord C23 wordt vaak gecombineerd met een onderbord waarop een gewicht staat aangeduid. Tot voor kort verwees dat gewicht naar de massa van het voertuig in beladen toestand (de werkelijke massa). Bestuurders die de tonnagebeperking niet respecteerden, konden enkel gesanctioneerd worden na een materiële vaststelling door het voertuig effectief te wegen. Inbreuken werden daardoor eerder beperkt gesanctioneerd. Daar komt nu verandering in.
Maximaal toegelaten massa
De legende van het verkeersbord C23 is aangepast zodat het aangeduide gewicht voortaan verwijst naar de maximaal toegelaten massa. Daardoor wordt het mogelijk het toegangsverbod te handhaven op basis van beelden van onbemande camera’s. De Vlaamse overheid heeft haar principiële goedkeuring gegeven om inbreuken op de tonnagebeperking toe te voegen aan de lijst met overtredingen waarvoor materiële bewijsmiddelen op basis van onbemande toestellen bewijswaarde krijgen tot het tegendeel is bewezen.
“Met deze aanpassing aan de regelgeving verhogen we de slagkracht van de lokale besturen en dat komt de verkeersveiligheid ten goede”, zegt Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.
Bron van bericht: https://www.flows.be/transport/2022/12/ ... ng-trucks/
Gekker hoeft het niet te worden om de laatste eurocent uit onze broekzak te halen. Afzetten aan de hoek van de straat en dat ze der hun plan met trekken.
Koen Heinen2 dec 2022 om 13:21
Verkeersbord C23
Verkeersbord C23 © Verkeersbord.be
Inbreuken op tonnagebeperkingen gekoppeld aan het verkeersbord C23 (toegangsverbod) zullen binnenkort vastgesteld worden via onbemande camera’s. De regelgeving wordt aangepast zodat die vaststellingen een bewijswaarde krijgen.
Het verkeersbord C23 wordt vaak gecombineerd met een onderbord waarop een gewicht staat aangeduid. Tot voor kort verwees dat gewicht naar de massa van het voertuig in beladen toestand (de werkelijke massa). Bestuurders die de tonnagebeperking niet respecteerden, konden enkel gesanctioneerd worden na een materiële vaststelling door het voertuig effectief te wegen. Inbreuken werden daardoor eerder beperkt gesanctioneerd. Daar komt nu verandering in.
Maximaal toegelaten massa
De legende van het verkeersbord C23 is aangepast zodat het aangeduide gewicht voortaan verwijst naar de maximaal toegelaten massa. Daardoor wordt het mogelijk het toegangsverbod te handhaven op basis van beelden van onbemande camera’s. De Vlaamse overheid heeft haar principiële goedkeuring gegeven om inbreuken op de tonnagebeperking toe te voegen aan de lijst met overtredingen waarvoor materiële bewijsmiddelen op basis van onbemande toestellen bewijswaarde krijgen tot het tegendeel is bewezen.
“Met deze aanpassing aan de regelgeving verhogen we de slagkracht van de lokale besturen en dat komt de verkeersveiligheid ten goede”, zegt Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.
Bron van bericht: https://www.flows.be/transport/2022/12/ ... ng-trucks/
Gekker hoeft het niet te worden om de laatste eurocent uit onze broekzak te halen. Afzetten aan de hoek van de straat en dat ze der hun plan met trekken.