Vrachtwagenchauffeur, volgens OM, schuldig aan dodelijk ongeval met laadklep

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Vrachtwagenchauffeur, volgens OM, schuldig aan dodelijk ongeval met laadklep

Bericht door cortrans »

Vrachtwagenchauffeur, volgens OM, schuldig aan dodelijk ongeval met laadklep
31-08-2022 | auteur Redactie


DEN HAAG - Plots doemde hij op in een bocht: een vrachtwagen met de laadklep omlaag. E
en 48-jarige fietser kon er niet meer omheen en viel op de grond.
Hij raakte daardoor zo ernstig gewond aan zijn hoofd, dat hij een aantal dagen later overleed.
De vrachtwagenchauffeur stond woensdag voor de rechter.

De officier van justitie begon haar betoog met excuses, dat de zaak nu pas op zitting stond.
Het ongeluk gebeurde op 28 maart 2019.
"Zo'n zaak hoort niet pas na drie jaar voor de rechter te komen," zei de officier van justitie.
"Deze dag heeft veel te lang boven een ieders hoofd gehangen."

Dat neemt niet weg dat de verdachte, een 40-jarige man uit Hedel, volgens het Openbaar Ministerie een zwaar verwijt te maken valt.
Om zijn vrachtwagen te lossen, zette hij die op de Terletstraat in Den Haag stil in een flauwe bocht, op de rijbaan, slecht zichtbaar voor wie achterop kwam rijden of fietsen.
De chauffeur had de gevarenlichten aangezet, maar dat was onvoldoende.
"Misschien voldoende om de vrachtwagen zelf te zien," zei de officier van justitie, "maar niet de laadklep."
Die hing op ooghoogte boven de weg.

Kende de regels niet

Volgens de regelgeving moest de laadklep zijn voorzien van vlaggen en/of lampen, of hadden pylonen geplaatst moeten worden.
De chauffeur had alleen - zegt hij - een rode zak met uien op de klep gelegd.
Sterker, hij wist niet eens wat de regels waren, bleek tijdens zijn verhoor.
Hij had dat moeten weten en daarnaar moeten handelen, vindt het Openbaar Ministerie, omdat je als beroepschauffeur een nog verzwaarde zorgplicht hebt voor andere weggebruikers.
"En zelfs als normale weggebruikers weten we allemaal al dat parkeren na een bocht gevaarlijk is."

Extra stuitend is dat verdachte anderhalf jaar ervoor een soortgelijk ongeluk heeft veroorzaakt, op nagenoeg dezelfde plek.
"Toen ik dat las, was ik met stomheid geslagen," zei de officier van justitie.
"Alsof ik de samenvatting las van de zaak waar we het vandaag over hebben.
En dan vind ik het volstrekt onbegrijpelijk dat verdachte daarna geen maatregelen heeft getroffen."


Fout bij de ander

Maar zowel in deze als in de oude zaak, legt verdachte de verantwoordelijkheid bij anderen.
Het slachtoffer zat fout en had de laadklep toch moeten zien? De officier van justitie:
"Dat had misschien gekúnd, maar had zeker niet gemoeten."

Volgens het Openbaar Ministerie heeft verdachte zeer onvoorzichtig gehandeld en is hij schuldig aan een ongeluk met dodelijke afloop.
De officier van justitie eiste 6 maanden gevangenisstraf, waarvan 3 voorwaardelijk, en het intrekken van het rijbewijs voor de duur van 2 jaar.

bron: https://www.transport-online.nl/site/10 ... -laadklep/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Vrachtwagenchauffeur, volgens OM, schuldig aan dodelijk ongeval met laadklep

Bericht door steenhaas1 »

Verleden week was ik samen met een collega aan het lossen toen het druk werd daar, de naastgelegen school ging beginnen. Gelijk een pak stenen en de pallethaak zo neergezet dat er niemand in ons draaibereik kon komen, klein dingetje maar ik probeer daar wel zo veel mogelijk rekening mee te houden. Als er mensen in de buurt lopen, zeker als het kinderen zijn, gaat buiten de auto het pak stenen net boven de grond zodat er niemand onder door kan lopen en voor elk pak goed rondkijken of er iemand te dicht bij komt.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vrachtwagenchauffeur, volgens OM, schuldig aan dodelijk ongeval met laadklep

Bericht door cortrans »

We proberen allemaal zo veilig mogelijk te werken (gok ik), daarom verbaast het mij ook dat de chauffeur uit het verhaal nu voor de 2e keer het zelfde meemaakt op bijna de zelfde plek, alleen nu helaas met dodelijke afloop.
Dan heb je dus echt niets geleerd hè uit het verleden…….
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Vrachtwagenchauffeur, volgens OM, schuldig aan dodelijk ongeval met laadklep

Bericht door steenhaas1 »

Heeft hij de gebrekkige signaliseringsmogelijkheden aangekaart bij zijn werkgever, dat zal ook meewegen bij de rechter.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”