Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door trucker10 »

101 van de 153 chauffeurs die de politie deze ochtend bij een grote actie in Zeebrugge controleerde, hadden de wet rond weekendrust overtreden.

Bestuurders moeten verplicht wekelijks minstens 45 uur rust nemen in een woning of op hotel en dus niet in hun cabine. Schenden ze die afspraken, dan riskeren ze een boete tot 1800 euro. Truckchauffeurs brengen hun rustperiodes vaak in onmenselijke omstandigheden door. Vooral Oost-Europese bestuurders verlaten soms maandenlang hun cabine niet. Ook in Zeebrugge brachten voornamelijk Oost-Europeanen hun weekend door op de parking, waar er maar acht toiletten stonden voor 240 staanplaatsen.

De ordediensten waren vooral op zoek naar schendingen van de sociale wetgeving. Alles opgeteld schreef de politie uiteindelijk voor ongeveer 190.000 euro aan boetes uit, die ze meestal opstuurt naar de transportbedrijven zelf. Ze pakte ook één persoon bestuurlijk op voor illegale tewerkstelling en nam drie vrachtwagens in beslag voor verder onderzoek.

32 chauffeurs maakten zich voorts schuldig aan inbreuken tegen de Europese terugkeerplicht. Die verplicht hen om minstens om de acht weken terug te rijden naar het land waar hun firma gevestigd is. Andere inbreuken gaan onder meer over de rij- en rusttijden en tachografen, acht, en vervalsing of het valselijk bekomen van verschillende documenten, ook acht.

Meer dan 90 agenten en controleurs hadden de volle parking vroeg in de ochtend afgezet. De federale gerechtelijke politie nam ook deel aan de actie en ging na of er eventueel aanwijzingen waren voor mensenhandel. De douane zocht naar mogelijke rode diesel.

Artikel verscheen eerst op: https://www.focus-wtv.be/nieuws/twee-de ... st-niet-na
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: TWEE DERDE VRACHTWAGENCHAUFFEURS LEEFT WEEKENDRUST NIET NA

Bericht door steenhaas1 »

Kop klopt niet echt Daniël, tweederde van de chauffeurs die op een parking weekend houden is wat anders als 2/3 van alle chauffeurs ;-)
Maar België doet er tenminste wat aan, bij ons is het te moeilijk voor de controlerende instanties om er wat aan te doen.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

En daardoor doen al die oost Europese "collega's" maar net hun zin, omdat de pakkans nihil is in Nederland
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door trucker10 »

De midden oosten rijders waren maanden van huis weg, ook zij hebben hun weekend rust in hun cabine of in een tent doorgebracht.

Ik ben er ook op tegen dat ze de jongens hier maanden van huis inzetten, zonder dat ze eens naar hun familie kunne, maar er glippen er heel veel tussen de mazen die elders op een koer van een bedrijf staan.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door trucker10 »

Ja, nu komt het ook de oplegger/aanhangwagen moet terug naar het land van herkomst. Hoeveel trekker er niet op NL of B nummerplaten.

https://transport.ec.europa.eu/transpor ... ry-2022_en
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Pierre
Chauffeur
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:46

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door Pierre »

cortrans schreef: 08 jun 2022, 20:27 En daardoor doen al die oost Europese "collega's" maar net hun zin, omdat de pakkans nihil is in Nederland
Onzin Cor. In alle andere landen heeft het verbod op de 45 uur in de cabine net zo weinig prioriteit als in Nederland.
Ik spreek genoeg oostblokkers Hongaren, Roemenen, Bulgaren onderweg en vraag daar altijd specifiek naar. Niet in de laatste plaats omdat ik zelf ook met die 45 uur in het weekend te maken heb. Want vertel me wat voor onzin het is om wél 44½ uur in je cabine te mogen verblijven, maar geen 45 uur. Een maatregel die te krom is voor woorden waar voornamelijk alleen de mensen die er zelf nooit mee te maken hebben voorstander van zijn.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

Pierre, ik heb deze regel niet verzonnen he, maar ik ben wel van mening dat regels die eenmaal gemaakt zijn, ook nageleefd dienen te worden.
Over het nut van regels kunnen we ellen lange discussies voeren, en ieder heeft daar een mening over, en dat mag hoor.
MIJN mening is bekent, en ik vindt persoonlijk dat Oost Europeanen dienen te vertrekken en weer thuis dienen te komen in hun eigen land, en niet hiet weken/maanden het west Europese werk weg te rijden.
Maar daar verschillen onze mening over.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Pierre
Chauffeur
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:46

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door Pierre »

cortrans schreef: 09 jun 2022, 11:09 MIJN mening is bekent, en ik vindt persoonlijk dat Oost Europeanen dienen te vertrekken en weer thuis dienen te komen in hun eigen land, en niet hiet weken/maanden het west Europese werk weg te rijden.
Maar daar verschillen onze mening over.
Jij haalt hier twee totaal verschillende zaken door elkaar Cor;

- het welzijn van de chauffeur, geen weken of maanden van huis en daarom het verbod op de 45 uur wekelijkse rust in de cabine

- het 'wegkapen' van 'ons' werk en het thuiskomen in eigen land waarvoor de Cabotagewetgeving verder is uitgebreid en de terugkeerplicht voor buitenlands geregistreerde voertuigen in het leven is geroepen.

We hebben het nu over de zin of onzin van het verbod op de 45 uur, niet over vertrekken en thuiskomen in eigen land. Dat kan met een rit van 6-8 weken onderweg ook het geval zijn. Doet hier dus niet terzake.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

De Griekenland ritten die jij doet duren geen 6 tot 8 weken toch?
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Pierre
Chauffeur
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:46

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door Pierre »

Doet er niet toe Cor, of je 2, 4 of 8 weken onderweg bent, het gaat hier om exact bepaalde wetgeving.
MIJN mening is bekent, en ik vindt persoonlijk dat Oost Europeanen dienen te vertrekken en weer thuis dienen te komen in hun eigen land, en niet hiet weken/maanden het west Europese werk weg te rijden.
Jij vind dat Oost-Europeanen dienen te vertrekken en weer thuis te komen in hun eigen land en niet hier maanden rond horen te hangen om 'ons' werk weg te komen rijden. Wie bepaalt eigenlijk wat 'ons' werk is, of 'het west-Europese' werk? Toch niet jij of ik?

Maar speciaal voor 'jou' probleem is de wetgeving rond cabotagevervoer uitgebreid en is een terugkeerplicht voor buitenlands geregistreerde voertuigen voor uitgevonden. Dat is een compleet ander onderwerp als het verbod op de 45 uur wekelijkse rust in de cabine, daar ging deze discussie uiteindelijk om. Jij zou eigenlijk moeten zeggen; er is nagenoeg totaal geen controle op het cabotagevervoer; de oostblokkers rijden hier ons werk weg binnen west-Europa zonder ook maar één strobreed in de weg te worden gelegd. Vertrekken en thuiskomen in hun eigen land doen ze altijd, of dat nou na 2 weken of 2 maanden is. Om te zorgen dat ze ook daadwerkelijk binnen die 8 weken terug geweest zijn in hun land van registratie is die terugkeerplicht ingevoerd. Je kan natuurlijk zelf wel invullen dat ook dit één grote wassen neus is; ondanks dat die wet in februari 2022 al is ingevoerd ken ik haast niet één firma die zich daar nu al aan houd, op misschien een paar firma's die nu opeens een Duitse vestiging hebben vlak over de grens en zodoende deze terugkeerplicht en de vele duizenden lege kilometers proberen te omzeilen. Onuitvoerbaar dus en haast niet te handhaven.

Maar terugkeerplicht en cabotagevervoer is totaal andere materie dan waar het hier in deze discussie om gaat Cor; het verbod op 45 uur rust in de cabine. Of ik nou 3 weken onderweg ben met een rit Griekenland of een Oostblokker die 6 weken op en neer pendelt tussen Amsterdam Hamburg en Krakau, wij hebben beiden te maken met de tegenstrijdige onzin die dit verbod op de 45 uur met zich meebrengt. Het klopt niet, het is praktisch niet uitvoerbaar, de regelgeving zelf en uitleg daarvan middels een omschrijving in de wet zelf is na twee jaar nog steeds niet op orde en is daarom ook niet uit te leggen. Niet door de mensen die er werkelijk mee te maken hebben, niet door de inspectie die daarop moet handhaven.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

In mijn ogen gewoon de wet weer aanpassen met het verschil tussen een enkele rit (zoals jij naar Griekenland bijvoorbeeld) en het gependel door Oost Europese chauffeurs in West Europa, ben je gelijk af van het lastige controle systeem.
Jij kunt aan de hand van je vracht papieren aantonen dat je aan 1 enkele rit bezig bent, dus probleem opgelost.......
Denken in oplossingen heet dat.... (en dan zijn we gelijk af van al die camperende Oost Europeanen)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Pierre
Chauffeur
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:46

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door Pierre »

cortrans schreef: 12 jun 2022, 10:43 Jij kunt aan de hand van je vracht papieren aantonen dat je aan 1 enkele rit bezig bent, dus probleem opgelost.......
Denken in oplossingen heet dat.... (en dan zijn we gelijk af van al die camperende Oost Europeanen)
Ik ben nooit met één enkele rit bezig Cor. Ik vertrek op maandag altijd naar Frankrijk en ben daar halverwege de week mee terug. Koppel om en vertrek dan direct weer met mijn volgende rit die in Griekenland uitkomt, om vervolgens na drie weken weer een keer naar huis te gaan. In theorie niks anders als wat die oostblokkers doen.

Maar een andere vraag; wat staan die ''camperende Oost Europeanen'' jou dan in de weg? Je bent iedere avond thuis!
Ik heb je er vaker op betrapt; jou intonatie als het 'buitenlanders' betreft verhult weinig anders als dat je '- net als het overgrote deel van het Nederlandse volk- een schurfthekel hebt aan alles wat buitenlands is en uit onze ruif eet. Dat is niks ergs of vreemds Cor, zo denkt driekwart van Nederland erover, daarnaast begrijp ik het wanneer je jarenlang de terreur van onze noord-Afrikaanse medelanders in jou buurt van dichtbij hebt meegemaakt. We zitten best op dezelfde lijn dus. Alleen vind ik het dan altijd een beetje dubbel dat mensen 'politiek correct' gaan lullen alsof ze heel begripvol zijn ten overstaan van onze medelanders en alles wat daar omheen hangt.
Dus eigenlijk schuilt er in jou ook wel een klein beetje een racist Cor. Laat Ger het maar niet horen... :D :D
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

Mij staan zeker niet in de weg Pierre, waar ik problemen mee heb, is het feit dat 70% van het werk dat eerst door Nederlanders (werk dus vanuit Nederland, door Nederlandse opdrachtgevers) nu dus door goedkope arbeidskrachten gedaan wordt wat eigenlijk de Nederlanders zelf behoren te doen.
Doordat er zo veel Oost Europese vervoerders hier rond rijden zijn er veel problemen in de transport sector bij gekomen, die je mogelijk toen niet had.
Denk aan de zooi die ze overal achter laten, en het geen gebruik van restauranten maken (maar wel van hun parkings) waardoor die ook failliet gaan.
Ik heb dus niets tegen buitenlanders op zich, mits die zich aanpassen aan onze cultuur en werken voor hun geld en bijdragen in alle gemeenschappelijke kosten (belastingen), en niet alleen die ruif leeg eten zoals jij het zo mooi omschrijft.
Bij de Hema had ik zat Nederlanders van buitenafse komst, echter die werkte gewoon voor hun geld en leefde hier ook als een Nederlander.
Dat steeds meer Nederlanders een schurft hekel aan de "nieuwe" Nederlanders hebben komt voort uit het feit dat deze mensen zich niet aanpassen en dus steeds meer hun "wil" toepassen op de Nederlanders.
Voel ik mij als Nederlander veel meer gediscrimineerd dan 20 jaar geleden, dan is mijn antwoord volmondig JA.
En de grootste veroorzaker hiervan is het beleid van kabinet Rutte, die maar binnen haalt.
Kijk naar de asiel opvang in Nederland, daar gaan miljarden heen, en daar gaat zo veel geld naar kansarme lieden uit de veilige landen, die niet terug te sturen zijn, en hier alleen maar problemen veroorzaken, waardoor de ECHTE vluchtelingen geen normale opvang hebben.
En zoals jij zelf ook al schrijft denkt drie kwart van de Nederlanders er ook zo over.
Jij noemt het een racist, ik noem mij zelf een REALIST, bijna het zelfde, maar toch heel anders :D
Ik hoop nog steeds dat het tij ooit zal keren, maar heb daar tot nu toe met deze regering (waar ik zeker niet op gestemd heb) weinig hoop in.
Nederland zakt steeds verder in het afvoer putje......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

Mij staan zeker niet in de weg Pierre, waar ik problemen mee heb, is het feit dat 70% van het werk dat eerst door Nederlanders (werk dus vanuit Nederland, door Nederlandse opdrachtgevers) nu dus door goedkope arbeidskrachten gedaan wordt wat eigenlijk de Nederlanders zelf behoren te doen.
Doordat er zo veel Oost Europese vervoerders hier rond rijden zijn er veel problemen in de transport sector bij gekomen, die je mogelijk toen niet had.
Denk aan de zooi die ze overal achter laten, en het geen gebruik van restauranten maken (maar wel van hun parkings) waardoor die ook failliet gaan.
Ik heb dus niets tegen buitenlanders op zich, mits die zich aanpassen aan onze cultuur en werken voor hun geld en bijdragen in alle gemeenschappelijke kosten (belastingen), en niet alleen die ruif leeg eten zoals jij het zo mooi omschrijft.
Bij de Hema had ik zat Nederlanders van buitenafse komst, echter die werkte gewoon voor hun geld en leefde hier ook als een Nederlander.
Dat steeds meer Nederlanders een schurft hekel aan de "nieuwe" Nederlanders hebben komt voort uit het feit dat deze mensen zich niet aanpassen en dus steeds meer hun "wil" toepassen op de Nederlanders.
Voel ik mij als Nederlander veel meer gediscrimineerd dan 20 jaar geleden, dan is mijn antwoord volmondig JA.
En de grootste veroorzaker hiervan is het beleid van kabinet Rutte, die maar binnen haalt.
Kijk naar de asiel opvang in Nederland, daar gaan miljarden heen, en daar gaat zo veel geld naar kansarme lieden uit de veilige landen, die niet terug te sturen zijn, en hier alleen maar problemen veroorzaken, waardoor de ECHTE vluchtelingen geen normale opvang hebben.
En zoals jij zelf ook al schrijft denkt drie kwart van de Nederlanders er ook zo over.
En wat Ger hier van vindt boeit mij niets, hij is hier niet meer actief, en op het blauwe forum is mijn mening precies de zelfde als hier hoor....
Jij noemt het een racist, ik noem mij zelf een REALIST, bijna het zelfde, maar toch heel anders :D
Ik hoop nog steeds dat het tij ooit zal keren, maar heb daar tot nu toe met deze regering (waar ik zeker niet op gestemd heb) weinig hoop in.
Nederland zakt steeds verder in het afvoer putje......

Sorry voor mijn late reactie, ik ben op vakantie
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Pierre
Chauffeur
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:46

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door Pierre »

cortrans schreef: 14 jun 2022, 09:36
Kijk naar de asiel opvang in Nederland, daar gaan miljarden heen, en daar gaat zo veel geld naar kansarme lieden uit de veilige landen, die niet terug te sturen zijn, en hier alleen maar problemen veroorzaken, waardoor de ECHTE vluchtelingen geen normale opvang hebben.
(...)
Ik hoop nog steeds dat het tij ooit zal keren, maar heb daar tot nu toe met deze regering (waar ik zeker niet op gestemd heb) weinig hoop in.
Nederland zakt steeds verder in het afvoer putje......
Nou Cor, ik heb goed nieuws voor je. Eindelijk gaat het dan toch gebeuren : de werkloze buitenlanders worden allemaal aan het werk gezet!

Nederland wil de werkloze jongeren uit de Franse banlieu's halen om hier aan het werk te zetten in de tuinbouw en de Horeca...
Ken je dat? Die pakken met gemak een paar honderd tot enkele duizenden euro's op een dag met een beetje coke en heroïne verkopen en gaan dan de trein pakken om hier in Nederland voor twee knaken per uur aan de lopende band te staan.
Volgens mij hebben we zo onderhand alleen al iets van bijna 50.000 Oekraïners ronddwalen die allemaal 60,- per week leefgeld krijgen om hun verblijf in Nederland zo aangenaam mogelijk te maken. Die mankeren verders ook niks aan hun klauwen, wel dan?
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

En weer een punt waarom deze regering ongelooflijk faalt in mijn ogen Pierre......
Leuk al die buitenlanders die hier willen komen werken, alleen ben ik blijkbaar de enige die de woning nood die er in Nederland heerst ziet, maar onze regering is van mening dat er nog makkelijk veel meer bij kunnen, alleen moeten de ECHTE Nederlanders maar "iets" langer wachten op een beschikbare woning, want ja, al die brave hard werkende buitenlanders hebben voorrang he, net zoals al die "asiel zoekers" uit veilige landen.
En dat bedoel ik nu met gediscrimineerd worden in eigen land...... (en gelukkig ben ik niet de enige die dat ziet)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Pierre
Chauffeur
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:46

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door Pierre »

cortrans schreef: 15 jun 2022, 09:34 (...) dat bedoel ik nu met gediscrimineerd worden in eigen land...... en gelukkig ben ik niet de enige die dat ziet
Heb vertrouwen Cor. Je staat niet alleen. ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Twee derde vrachtwagenchauffeurs leeft weekend rust niet na

Bericht door cortrans »

Dat weet ik wel zeker, alleen zijn er nog te veel “sukkels” die op deze regering blijven stemmen bij gebrek aan betere (omdat die geen kans (lees: geboicot) worden.
Of die het beter kunnen weet ik ook niet, maar zoals nu gaat Nederland echt naar de vredommenis
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”