Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

Meer dan honderd boetes na inzet touringcar
05-05-2022 | auteur Redactie


WEST-Brabant - De politie bekeurde afgelopen woensdag meer dan honderd automobilisten tijdens een controle vanuit een touringcar op de A16 en A59.
Ook is de MONOcam ingezet tijdens de controle.
De meeste bestuurders zijn bekeurd omdat zij een telefoon vasthielden tijdens het autorijden.
Het smartphonegebruik achter het stuur lijkt er bij sommige weggebruikers ingeslopen en dat moet veranderen, meldt de politie.

Afleiding is een van de grootste oorzaken waardoor ongevallen in het verkeer ontstaan.
In de meeste gevallen is een bestuurder afgeleid door het gebruik van de mobiele telefoon.

lees verder.......
https://www.transport-online.nl/site/14 ... ouringcar/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door trucker10 »

In België is ook de heksenjacht op smartphone gebruik geopend, een maand aan een stuk zullen er in Vlaams-Brabant controles zijn, bij gebruik van gsm of MDT ( scanner bij koerier diensten ) is het een boete + rijverbod van 8 dagen en je mag ook nog eens langs de rechtbank voor een bijkomende prijsuitreiking.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

Ook ik ben zeker niet gelig, maar de angst voor een rijverbod lijkt mij toch wel een hele goede rede om nog meer van de klote ding af te blijven.
Al moet ik eerlijk zeggen dat de bekeuring die je tegenwoordig in Nederland ervoor moet betalen van €350,- en dan nog die €9,- administratie kosten ook wel helpen hoor
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
tiny
Beroepschauffeur
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 jul 2019, 20:01
Locatie: sprookjesbos

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door tiny »

ik vind het heel apart dat men hier boetes voor moeten uitdelen, om iets te moeten bedenken om die mensen die de telefoon gebruiken te kunnen pakken...in het verkeer...

ikzelf heb een houder...voor mijn telefoon...als de situatie het toelaat kan ik een keer kijken of het belangrijk is ...
maar bellen handsfree... en berichten beantwoorden als ik klaar ben met mijn ritje...

gisteren nog bijna van de weg gedrukt door een chauffeur die de telefoon schijnbaar belangrijker vond .. als mijn leven..
het was een zodanige zwieper... dat het verkeer achter hem op de rem ging...
maar ik zag in mijn spiegel...dat het bij hem geen indruk maakte... zat gewoon nog in zijn telefoon....

ik snap trouwens toch helemaal niks van de hele wereld...
als ik sta te wachten omdat er iemand terug uit een inrit in moet.... staat er achter mij iemand te toeteren om dat ik door moet rijden???

zeg het maar ... ??

maar volgens mij is heel de wereld al naar de klote....

er zijn overigens altijd uitzonderingen.... mensen die wel bij de les zijn... en die wel begrip hebben voor de situatie..

daar zouden er meer van moeten zijn... ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

Ik begrijp al helemaal niet waarom er niet van hogerhand een wet komt die er voor zorgt dat tijdens het rijden (meer dan 20 km p/u of zo) de verbinding met internet of de telefoon verbreekt.
De techniek is slim genoeg om dit te realiseren.
Hoe simpel wil je het maken, als de mens zelf niet in staat is om een telefoon met rust te laten, dan moet de techniek maar een handje helpen.
Alleen een telefoon in de houder mag nog met internet verbonden zijn, om te bellen en te navigeren.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door ELZEN106 »

Boordcomputer werkt ook via internet
Gebruikersavatar
Leeuw
Beroepschauffeur
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 aug 2019, 22:39

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door Leeuw »

De term "heksenjacht" van trucker10 onderschrijf ik omdat de boetebedragen buiten proportie zijn. Dat afleiding -samen met het te weinig afstand houden!- bij de grootste oorzaken van ongevallen hoort is zeker waar. Maar: Uit onderzoeken blijkt dat op andere manieren communiceren (zoals handsfree bellen) tijdens het rijden net zoveel de aandacht afleiden als handheld bellen. Daarnaast is het probleem van alle tijden, zijn we de beruchte greep in het dashbordvakje vergeten? Hoeveel ongevallen werden er niet geweten aan het wisselen van een cassettebandje of het opsteken van een sigaret?

Wat betreft de roep om meer controle's, hogere straffen of zelfs technische ingrepen vind ik gevaarlijk. Wie vrijheid opgeeft in de hoop er veiligheid voor terug te krijgen, zal doorgaans in beide opzichten met lege handen staan...
Gebruikersavatar
Leeuw
Beroepschauffeur
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 aug 2019, 22:39

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door Leeuw »

Kan niet meer aanpassen... Maar wat ik wil zeggen is: We zijn de hele dag bezig met inschattingen maken van wat wel of niet kan. Die verantwoordelijkheid moet -in mijn ogen- toch vooral bij de weggebruiker zelf blijven liggen. Ben geen voorstander van overdreven strenge controle. Stel dat je telefoon niet meer werkt wanneer je voertuig rijdt en je gaat je "vervelen" onderweg, dan komt er wel weer wat anders voor in de plaats. Is dan het doel bereikt?

Daarnaast, als er een fout geconstateerd wordt (telefoon of wat anders), dan moet de weggebruiker liefst meteen aangesproken worden. Zo'n leermoment blijft de weggebruiker namelijk veel meer bij -en levert dus veel meer bewustwording en veiligheidswinst op- dan een acceptgiro die na een paar weken op je mat ligt. De huidige aanpak gaat daarom op zijn minst deels aan het genoemde doel voorbij.
tiny
Beroepschauffeur
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 jul 2019, 20:01
Locatie: sprookjesbos

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door tiny »

daar heb je inderdaad ook een punt... persoonlijk aanspreken...
bewust wording door contact met mensen....
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

ELZEN106 schreef: 06 mei 2022, 20:09 Boordcomputer werkt ook via internet
Klopt, maar is ook weer “ingeklikt” op het dashboard en niet in je hand.
Maar inderdaad hoort ook die eigenlijk niets te doen (dan alleen registreren) tijdens het rijden, en verder niet af te lijden
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

tiny schreef: 07 mei 2022, 09:26 daar heb je inderdaad ook een punt... persoonlijk aanspreken...
bewust wording door contact met mensen....
Klopt, maar helaas is door onze fijne regering de (snelweg) politie zo goed als weg bezuinigd, en die enkele die er nog rijden (hebben te weinig tijd (of zin) om iedere weggebruiker die een overtreding maakt aan te spreken
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door trucker10 »

We zijn allemaal al jaren beroepschauffeur en hebben de tijd van de landkaart nog gekend ;) hand boven het hoofd, ja ik heb deze ook al rijdende gebruikt als ik bij een file terecht kwam om alternatieve route te zoeken. Dus waren we jaren geleden voor de smartphone of gps ook zo niet de heilige chauffeur. Als we dorst hebben en we openen onze frigo box of ingebouwde koelkast gaat onze aandacht ook naar het drinken, eerst en vooral de beker, fles openen zonder te morsen en dan hups drinken, hoofd lichtjes achterover blik op de weg ff weg en ja, tijdens de rit de papieren adres of laadlijst nog eens nakijken doe ( doen ) we ook al eens.
Ik heb persoonlijke momenten gehad dat ik na meerdere rijuren een dipje kreeg en een blik op de gsm bracht me der weer wat door omdat ja de aandacht > lees eerder piekeren over een bericht je half slapende grijze massa terug activeerde.
De mike van het cb is ook al een doorn in het oog > Duitsland schrijft er ook al boetes voor uit, dus zoals vermeld > onze vrijheid pakken ze af en het chauffeurs te kort zal vergroten, gisteren hoorde ik dat de firma Pauwels een productielijn had moeten stil leggen omdat de tankwagen een dag later arriveerde wegens chauffeurs te kort.
Volgende stap zal zijn, al wie een oortje inheeft om handsfree te bellen ook beboeten, daar je een deel je gehoor afsluit.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

Helemaal Gelijk Daniël, en toch is er ook wel wat voor te zeggen.......
Kijk bij (handfree) telefoneren heb je toch beide handen aan het stuur en kijk je toch op de weg voor en naast je (neem ik aan).
Tegenwoordig is Whatsappen achter het stuur heel normaal geworden en dan heb je dus in het meest gunstigste geval het stuur maar met 1 hand vast, en ben je meer op het scherm aan het kijken/lezen dan je op de weg aan het concentreren, en DAAR zit het wezenlijke verschil vindt ik.
Navigeren met de telefoon kan prima als de telefoon in een houder zit, dus dat mag ook niet echt een probleem zijn.
Maar op een laptop film zitten kijken en op internet bezig zijn, moet absoluut niet kunnen, en de techniek is ver genoeg om zaken prima uit te schakelen tijdens het rijden doormiddel van GPS of zo.
Het verkeer is nu eenmaal te druk om met andere zaken bezig te zijn.
Zeker omdat mensen het niet meer nodig vinden om zich aan (verkeers) regels te houden en richting aan te geven of zich op de juiste plaats op de weg te begeven.
Iedereen doet tegenwoordig net waar die zin in heeft, en daar moet JIJ je maar op anticiperen tegenwoordig.

Dus ja, ergens kan ik mij wel voorstellen dat er beter op regels naleven gecontroleerd moet worden, alleen is daar helaas geen mankracht meer voor.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door BJC »

In mijn mening is bellen sowieso afleiding.
Je handen aan het stuur verandert er niets aan.
Al een paar keren meegemaakt dat ik handvrij aan het communiceren ben en de afrit mis :(
Telefoon uit zou het beste zijn, maar helaas moet je ook kunnen navigeren en dikwijls is Google apps toch een goede hulp bij je gps die achter de feiten aanloopt. ( werken, ongevallen, nieuwe straten enz. ).

Ik neem meestal niet op als er gebeld wordt, maar soms doe ik het toch, omdat ... niet druk, autosnelweg en nog ver van de afrit.
Anders rij ik een parking op om even te beantwoorden of bel ik terug eenmaal bij de klant, wat een gezaag geeft van je neemt nooit op.
Ach ja, meestal is het toch frut om te vragen waar ik ben en wat ik aan het doen ben, eigenlijk kunnen ze mij volgen via track en trace en maken zij de planning ( die ik soms ( nog zelden) aanpas :roll: ).

Maar algemeen gezien is bellen of zelf met een passagier babbelen een afleiding die je rijgedrag beïnvloeden.

Oplossing ?
Er is geen oplossing, want zelf zonder bellen wordt je afgeleid door van alles en nog wat.
De boetes hebben het effect dat ze niet meer de gsm aan het oor plakken of ter hoogte van het stuur bedienen wat nog enigszins zicht geeft op de baan, maar dat ik nu merk dat de mensen hun gsm laag houden met hun hoofd naar hun gsm scherm gebogen en niets meer van wat er op de baan gebeurt kunnen opmerken.
Er is een collega die iedere maand een boete krijgt voor te snel rijden, iedere maand, dat wilt zeggen dat boetes geen effect hebben.
Misschien dat de ouderdom die euvel zal verhelpen :mrgreen:
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door cortrans »

Nou BJC, ik denk dat maandelijks een boete van 350,- je toch snel anders doet gaan denken hoor.
Ik kan de eerst komende maand in de auto blijven slapen als ik daarmee thuis komt 2 maanden aaneen......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
tiny
Beroepschauffeur
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 jul 2019, 20:01
Locatie: sprookjesbos

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door tiny »

vroeger hadden we die 27 mcbakkies.. daar werd ook niks van gezegd, en dat ging ook altijd goed...
ligt eraan waar je prioriteiten legt..
mij vroegen ze wel eens .. ben je er nog,
ja ik ben er nog, maar de situatie vroeg mijn aandacht... de omgeving is belangrijker als het gesprek,
dat kun je wel voortzetten als de situatie onder controle is...
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door BJC »

Ik denk dat met die touringcars het effectief meer effect heeft, of zelfs met vrachtwagens.
Ik zou de hele dag boetes kunnen geven bij al hetgeen ik zie, soms ook aan mezelf misschien :mrgreen: , iedereen maakt wel eens een fout.
Maar het op ieder moment kunnen betrapt worden heeft zeker een groter effect.
En een boete van 350 € heeft effect, 1000 € heeft meer effect dan denk ik ;)

Laat de mensen een dag in het weekend gewoon op het politie kantoor zitten niets doen, dat weegt veel zwaarder door en is voor iedereen hetzelfde. ;)
JC
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Meer dan honderd boetes na inzet touringcar

Bericht door steenhaas1 »

Altijd handig zo'n achteruitrijcamera die ik altijd aan heb staan, zie je ze komen ;-)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”