13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Bericht door cortrans »

13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole
08-02-2022 | auteur Redactie


WILLEBROEK - Op maandag 7 februari 2022 voerde de verkeersdienst van de lokale politie Mechelen-Willebroek een controleactie uit op zwaar vervoer op de rotonde van N177 in het Belgische Willebroek.
In totaal werden zestien vrachtwagens en hun chauffeurs aan een grondige controle onderworpen.
In totaal werd voor 13.336 euro aan boetes uitgedeeld.
Eén chauffeur testte positief op drugs in het verkeer.
Tevens was deze in het bezit van een gebruikershoeveelheid drugs.
De chauffeur zijn rijbewijs werd voor een periode van 15 dagen onmiddellijk ingetrokken en de drugs werden in beslag genomen.

lees verder........
https://www.transport-online.nl/site/13 ... tcontrole/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: 13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Bericht door cortrans »

Blijkbaar zijn deze controles dus nog steeds hard nodig.......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: 13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Bericht door trucker10 »

Ze waren vandaag langs de E17 in Kruishouten ook vlotjes aan het controleren, zag een NL combinatie met rollen vlas staan , niet afgedekt al redelijk wat lossen flarden aan de balen en beetje breder geladen dan de plateau.
Over de afbeelding van een bril op je rijbewijs en bestuurders kaart, ik heb op mijn rijbewijs de code 01 / 06 staan of een bril of lenzen.

Vandaag ben ik veroordeeld door de politierechtbank voor het ongeval met de bromfiets 2 jaar terug.

Geachte,

Ik deed het nodige op de zitting van de Politierechtbank te Mechelen.

1.
De situatie werd uitgelegd en er werd ook benadrukt dat deze ongelukkige samenloop van omstandigheden enkel is kunnen gebeuren door de fout(en) van mevr. Knops.
Hoewel ze hiervoor niet vervolgd werd, mocht mevr. Knops op de plaats van het ongeval niet met een bromfiets op de rijbaan rijden, doch diende ze het fietspad te volgen.
Deze fout heb ik toegedicht aan het feit dat ze nooit een rijbewijs gehaald heeft (en waar ze dus wel voor terecht stond).

De rechter toonde begrip, maar een vrijspraak was in deze onmogelijk.
Hoewel er geen raak was tussen de vrachtwagen en mevr. Knops, waren juridisch-technisch gezien de constitutieve elementen voor “onopzettelijke slagen en verwondingen” aanwezig. Mevr. Knops is immers ten gevolge van het manoeuvre van dhr. Lommers moeten wegduiken.

De rechter wou ze de gunst van de opschorting niet toekennen, maar was wel uiterst mild in haar oordeel.

Voor de beide tenlasteleggingen vermengd (“samen”) werd dhr. Lommers veroordeeld tot de wettelijke minimumboete van 400 € (= 50 € x 8 opdeciemen).
Hoewel het parket het wel gevorderd had, werd er geen rijverbod opgelegd.

Bij deze boete komt nog de onvermijdelijke bijdrage van 200 € (25 € x 8 opd.) tot het Slachtofferfonds die aan elke veroordeling boven de 26 € (x 8 opd.). kleeft. Aangezien de beide tenlasteleggingen vermengd werden tot één straf, is deze bijdrage slechts éénmaal i.p.v. tweemaal verschuldigd.

Voor het overige komen er nog 22 € (geen opd.) bijdrage aan het Begrotingsfonds voor juridische tweedelijnsbijstand bij en de gerechtskosten (ongeveer 80 €, geen opd.). De gerechtskosten kan dhr. Lommers recupereren via de rechtsbijstandsverzekeraar.

Dhr. Lommers kan tegen dit vonnis in hoger beroep gaan binnen de 30 dagen, doch volgens mij werd het optimaal resultaat behaald.

Uiteraard beslist dhr. Lommers hier zelf over. Indien dhr. Lommers toch beroep overweegt, moeten die instructies mij bereiken voor 8 maart 2022.

Indien dhr. Lommers berust, zal hij binnen enkele maanden een overschrijvingsformulier voor de boete en kosten krijgen.


2.
Voor alle volledigheid voeg ik toe dat mevr. Knops, die verstek liet, veroordeeld werd tot een geldboete van 1.600 € (200 € x 8 opd.) en een rijverbod van 1 maand.

Hierbij komen dezelfde kosten en bijdragen zoals hierboven uiteengezet.



Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en stuur u nog een kopie van het vonnis zelf van zodra dit in mijn bezit is.

Met vriendelijke groeten,


De tegenpartij had in haar verklaring gezet dat zij van haar bromfiets is afgesprongen vanaf het ogenblik dat ik me in achteruit had gezet, dat ze op minder dan 1 meter centraal achter de vrachtwagen stond, door het wegspringen had ze haar voet bezeerd, hoe wist ze niet maar......
Als je dan ziet dat ik hiervoor een rijverbod kon opgelegd worden alsook de boete die toch oploopt tot €600 zou je al eens denken van waarom zit ik achter dat stuur, stel dat ik de minimum aan rijverbod had gekregen 8 of 15 dagen dan was dit ook een verlies van nog eens 600 / 1200 € .
Maar als je ziet wat het haar gaat kosten om zonder rijbewijs op de klasse B bromfiets te rijden 1.600€ had ze beter gewoon de verzekeringspapieren ingevuld. Tja scooter , geel bordje erop , klasse A, lekker 45 km/u rijden, heb je geen rijbewijs nodig tot het " noodlot " toeslaat. Uit ervaring met de Honda Camino waar Yari met reedt weet ik dat een klasse A 278€ aan verzekering kost voor jonge bestuurder(s) en dat een klasse B al opliep tot 329€, sinds 2022 staat de verzekering op mijn naam en ik betaal 118€. Ook hebben we de premies van onze 5 wagens laten aanpassen omdat er 2 jonge bestuurders gaan met rijden, wij blijven de hoofdbestuurder, de premie per wagen varieert tussen de 28€ en voor de Audi V6 tot 54€. Mercedes vito is nu 348€ de C200 is boven de 600€ gewoon + een eigenschade premie die net boven de 700€ ligt, voor de Actros vrachtwagen betaal ik 1.300 € voor beperkt gebruik ( 25 weekends of 50 dagen )
Dus in orde rijden kost redelijk wat geld, maar weegt niet op tegen de torenhoge boetes.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: 13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Bericht door cortrans »

Pfff wat een bedragen inderdaad in België zeg.
Niet leuk meer…..
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: 13.336 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Bericht door BJC »

trucker10 schreef: 08 feb 2022, 23:02 Z...

De tegenpartij had in haar verklaring gezet dat zij van haar bromfiets is afgesprongen vanaf het ogenblik dat ik me in achteruit had gezet, dat ze op minder dan 1 meter centraal achter de vrachtwagen stond, door het wegspringen had ze haar voet bezeerd, hoe wist ze niet maar......
...
Ik zet soms ook in achteruit als ik moet stationeren om duidelijk te maken dat ik niet doorrij maar daar zal blijven staan of eventueel van plan ben een manoeuvre uitvoeren. Daarom doe ik het nog niet.
Als er dan een paljas gekke toeren uithaalt en ik ervoor kan berecht worden :shock: , dan stop ik gewoon, zet mijn richting aanwijzer rechts aan en wacht gewoon af.

Maar ja, je bent met een vrachtwagen, dus ben je schuldig :roll:
JC
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”