op 19 locaties neerslagsensoren

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

op 19 locaties neerslagsensoren

Bericht door trucker10 »

Vlaanderen zet op 19 locaties neerslagsensoren in voor controle inhaalverbod vrachtwagens bij regenweer
Vlaanderen wil tegen het einde van dit jaar op 19 locaties systemen met neerslagsensoren plaatsen. Die systemen moeten helpen bij de handhaving van overtredingen op het inhaalverbod voor vrachtwagens bij neerslag. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Annick Lambrecht (Vooruit).

Sinds 2004 is er in de federale wegcode een inhaalverbod opgenomen voor vrachtwagens bij neerslag. Maar de handhaving van dat verbod is altijd een moeilijke zaak geweest. In het verleden waren er plannen om te werken met de ANPR-camera's en pluviometers, maar dat project kwam nooit helemaal van de grond.

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil nu werken met nieuwe installaties. Er is sprake van twee types. Er is een type dat zowel controleert op het inhaalverbod bij regenweer als op het respecteren van de tussenafstanden en er is een type dat controleert op overlading. Bedoeling is om tegen het einde van het jaar 19 locaties uit te rusten met die nieuwe systemen. "Op een aantal installaties zullen we alle functionaliteiten combineren", legt minister Peeters uit.

De nieuwe systemen worden al op twee plaatsen (Bertem en Erpe-Mere) uitgetest. Of alle 19 locaties klaar zullen zijn tegen het einde van het jaar, zal volgens de minister afhangen van "het tempo van de sotfwareontwikkeling".
Volgens Peeters zal de handhaving van het inhaalverbod bij regenweer niet "volautomatisch" zijn. "Een menselijke tussenkomst blijft nodig", klinkt het. "De controle op het inhaalverbod is semi-automatisch. De vaststelling zelf moet nog steeds door de politie gebeuren.”


Bron: Belga : https://www.hln.be/binnenland/vlaandere ... um=twitter
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: op 19 locaties neerslagsensoren

Bericht door cortrans »

Leuker kunnen ze het in België niet maker voor truckers........
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: op 19 locaties neerslagsensoren

Bericht door trucker10 »

De gewone autobestuurders bejubelen dit ten stelligste, ook de onderlinge afstand dat bepaalde niet bewaren is een doorn in het oog van koning auto.
Ik heb begin deze week aan zo een persoon gevraagd of hij er zich van bewust was hoeveel vrachtwagens er per uur er op de E17 vanaf de Kennedy tunnel, maar Frankrijk rijden, dat hij die lengte van gemiddeld 15 meter + de 50 meter eens moet gaan optellen en dankijken of de snelweg nog lang genoeg is om elke vrachtwagen op dat eerste rijvak te hebben, zonder dat ze tegen 20 km/u rijden > file dus
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: op 19 locaties neerslagsensoren

Bericht door BJC »

Ik heb toch zo mijn bedenkingen bij al die regeltjes.
Neerslag, al zoiets dat onlogisch is, nat wegdek en geen neerslag mag je inhalen, bij een druppel regen mag je niet meer inhalen.
Waar dat goed voor is, is mij een raadsel. :roll:
De afstand, ergens kan ik erin komen, maar 50 m. zijn veel wagen die ertussen kunnen komen en slachtoffer worden, want een rijvak dat vertraagt doet de wagens als gekken tussen de vrachtwagens invoegen, wringen. Te gek voor woorden, en daar gaat je veilige afstand, of tenminste, die van de autobestuurders ;)
JC
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”