Pagina 1 van 1

Grotere lengte voor vrachtauto’s met verlengde cabine

Geplaatst: 01 nov 2021, 18:15
door cortrans
1 NOVEMBER 2021
Grotere lengte voor vrachtauto’s met verlengde cabine


Vrachtauto’s met een nieuwe aerodynamische (verlengde) cabine mogen langer zijn dan combinaties met een standaard cabine.
De hiervoor vereiste aanpassing van de Nederlandse voertuigwetgeving is afgelopen week in werking getreden.
De maximale afmetingen voor vrachtauto’s en aanhangwagens in het nationale en internationale goederenvervoer zijn vastgelegd in EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG.
Op basis hiervan mogen trekkers met een oplegger maximaal 16,50m zijn en vrachtauto’s met aanhangwagen 18,75m.

lees verder.........
https://www.tln.nl/nieuws/grotere-lengt ... de-cabine/

Re: Grotere lengte voor vrachtauto’s met verlengde cabine

Geplaatst: 01 nov 2021, 21:43
door trucker10
Terug allemaal met een neusje beginnen rijden > veiliger en dezelfde laadlengte behouden.

Re: Grotere lengte voor vrachtauto’s met verlengde cabine

Geplaatst: 01 nov 2021, 22:12
door steenhaas1
Mag ook een NEUS zijn(met extra slaapcompartiment), als je maar binnen de maximale bestreken baan blijft.

Re: Grotere lengte voor vrachtauto’s met verlengde cabine

Geplaatst: 02 nov 2021, 06:09
door cortrans
Ik voorzie toch wel enkele problemen met dat gespeel in centrums als Amsterdam met zo’n cabine lengte (maar Amsterdam mag je gelijk toch niet meer met groot materieel in)
Voor de chauffeur op de (midden) lange is het weer een upgrade

Re: Grotere lengte voor vrachtauto’s met verlengde cabine

Geplaatst: 02 nov 2021, 20:11
door steenhaas1
Als de bestreken baan binnen de norm blijft kun je overal komen waar een oud model ook kan komen.
Omdat mijn auto korter is mag ik morgen een paar keer naar Lekkerkerk, de langere trailers hebben moeite met de haakse bocht over een brug.
Er zullen altijd situaties zijn waar niet iedere auto kan komen, terwijl er ter plaatse geen beperking geldt.