Pagina 1 van 1

Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 08 mei 2021, 12:52
door trucker10
De geconstateerde overtredingen waren onderverdeeld in elf met technische defecten, zeven als gevolg van overbelading - in sommige gevallen zelfs 30 procent boven de werkelijk voorgeschreven laadgrens. De politie vond in nog eens zeven vrachtwagens onvoldoende ladingzekering. Zo had een vrachtwagen met oplegger, beladen met 15 ton staalgaas, maar zes spanvanden vastgemaakt in plaats van de wettelijk vereiste 46 spanbanden. 46 spanbanden pak elk aan 5T ?? om de 25 cm een spanband trekken.

Bron van bericht: https://www.transport-online.nl/site/12 ... 8nhx_H0ZEE

Dus hadden ze mij gisteren staande gehouden met mijn 2,6T rollen en enkel 2 spanbanden, keggen was ik ook niet in orde.
Oorspronkelijk was er ons medegedeeld dat dit een kist van 3 x 2,1 x 1,05 m was vandaar dat ze mijn met de bache hadden opgestuurd om dit langs de zijkant te laden uiteindelijk hebben ze de rollen er met de vorklift ingereden.
Schermafbeelding 2021-05-08 124752.jpg

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 08 mei 2021, 14:17
door BJC
Ik vrees ervoor als dit jouw foto is .
Volgens mij moet je minstens 3 riemen hebben en die vrachtwagen chauffeur 4 per rol.
Anders zie ik niet hoe je aan 46 komt en al helemaal niet hoe je die ook nog zal kunnen verbinden met de vrachtwagen, tenzij aan het chassis met chassis haken.
Afbeelding

Mogelijks had je deze versie moeten gebruiken omdat je niet via de binnenkant van de rol kan/kon werken en je iedere rol dusdanig diende te zekeren.
Afbeelding.

Dit is mijn mening in the worst case scenario van een moeilijke controleur

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 08 mei 2021, 15:09
door steenhaas1
Maar volgens het artikel zou je dus voor elke 326kg een spanband moeten trekken, dat lijkt me ook niet helemaal nodig.Zo doe ik nog maar 1 vracht per dag wanneer er 100 spanbanden overheen moeten. ;-)

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 08 mei 2021, 17:05
door BJC
steenhaas1 schreef: 08 mei 2021, 15:09 Maar volgens het artikel zou je dus voor elke 326kg een spanband moeten trekken, dat lijkt me ook niet helemaal nodig.Zo doe ik nog maar 1 vracht per dag wanneer er 100 spanbanden overheen moeten. ;-)
Ik denk niet dat het probleem het gewicht is, doch de rollen op zich, weinig wrijvingscoëfficiënt.

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 08 mei 2021, 18:01
door trucker10
BJC schreef: 08 mei 2021, 14:17 Ik vrees ervoor als dit jouw foto is .
Volgens mij moet je minstens 3 riemen hebben en die vrachtwagen chauffeur 4 per rol.
De diameter van de vrije doorgang as, was amper 6 a 7 cm . Ik zou de riem er al met een stok moeten doorgeleid hebben.
De rollen die ik ben gaan ophalen was de toplaag voor laminaat, vertrekken richting Spanje, ik stelde me ook de vraag waarom deze niet op een houten constructie lagen en daar met keggen en spanriemen/banden waren vastgemaakt, gewoon los zonder meer.

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 09 mei 2021, 09:22
door cortrans
Ik zou de banden anders gelegd hebben Daniël.
Ik ten eerste zorgen dat ze niet naar voren kunnen rollen, door er "iets" voor te zetten of rechtstreeks tegen het kopschot.
Dan zou ik de banden zo leggen, dat ze niet naar voren kunnen rollen, du de bevestiging van de voorste rollen naar achteren.
De achterste rollen dan weer kruislings naar voren vast maken, en uiteraard houten keggen eronder eventueel vast spijkeren aan de vloer.
Tja, ronde objecten laden en vast zetten is een klusje apart dat extra aandacht vergt, zeker als het niet strak vast geladen kan worden.

Afbeelding
Een beetje zoals op dit voorbeeld fotootje, bedoel ik het

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 09 mei 2021, 09:46
door trucker10
2,6 ton op de vooras laden en niks van gewicht meer op de achteras, kan ook verkeerd aflopen bij de weeg lus langs de E17 waar ik overheen moest bij de terugweg.
Vooraan staan 2 pallets 1 hoge en 1 van ongeveer 30 cm hoogte, ook zijn er per rol 3 keggen gebruikt, cargolat spant tegen de keggen.
Het rijden ging zeer vlot, in de voormiddag had ik er 2 IBC's opstaan net achter de achteras dat klotsen voel je direct en ik moest zeer voorzichtig zijn met de inhoud.
Schermafbeelding 2021-05-09 094504.jpg

Re: Duitse politie haalt 'rijdende tijdbom' uit het verkeer tijdens transportcontrole

Geplaatst: 09 mei 2021, 12:02
door BJC
De tijd van alle oppervlak van je laadbak te gebruiken is voorbij.
Beperking van bevestigingspunten en degelijk vastsjorren noodzaakt ruimte.

Tegenwoordig komen ze nog regelmatig af met dat kan er toch nog bij !
En ik zeg steeds, ja er is ruimte waar het kan staan, maar ik kan het niet vastzetten.

Van de week 48 hekken moeten halen en 49 blokken, heftruck mee moeten nemen.
Wat kon er op ?
48 hekken en heftruck, blokken achtergelaten omdat ik ze niet kon bevestigen terwijl ik ruimte had op de lepels van de heftruck.
Het is enkel zo dat je ze kan heropvoeden dat er serieuze beperkingen zijn in hetgeen nog kan en niet hetgeen kon.
Tijden veranderen ;)