Invullen aanrijdingsformulier

In dit topic kun je schrijven, alles wat je wilt delen met anderen

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door trucker10 »

Vandaag opleiding code 95, verkeerswetgeving en schade aangifte gevolgd.

Daar wist de docent te zeggen dat het doorslaggevend kan zijn als er geen getuigen zijn, dit in vak 5 te vermelden, alsook de vakjes in het midden in te vullen en het aantal kruisjes tellen en opschrijven.
Hij haalde een paar anekdotes boven waarin de tegenpartij alsnog met een getuigen op de proppen kwam.
Twee dorpsgenoten rijden op de parking van een supermarkt tegen elkaar ( gevalletje inparkeren ) ze vullen het formulier in, enkel de gegevens en geen schets, diegene die aangereden is omnium verzekerd, diegene die ertegen gereden is geen omnium, bij beiden is de bumper beschadigd en moet vervangen en worden mee gespoten in het wagenkleur direct al +1.000 € .
Komt er een vriend van diegene die in fout is bekijkt het formulier en zegt, ik zal getuigen dat jij stilstond en de andere achteruit uit de parking is gekomen en je zo heeft geraakt, ik was daar aan het wachten achter mijn vrouw.
Na en week of twee krijgt de tegenpartij een brief van zijn verzekering dat hij in fout is en ze aan de andere bestuurder een som van ..... Euro's moeten uitbetalen.
Gekibbel, rechtbank en uiteindelijk verloren, de rechter volgde de getuigen en het ontbreken van gegevens op het aanrijdingsformulier.
Schets, Toedracht en vermelding " geen getuigen "


Ook benadrukte hij er nog eens op, om gebruikt te maken van de smartphone, dit op de achterkant bij gebruikelijke inlichtingen te vermelden, ook foto van op afstand met verkeersborden enz. zeker de schets in te vullen, eventueel deze schets beter toe te lichten door toevoegen van een extra A4tje waar je meer omgeving kan opzetten eventueel ook de geografische gegevens met de tijdsvermelding.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door BJC »

Je kan nooit genoeg vermelden, zeker als je in je recht bent.
Een dashcam is een goede investering denk ik, en tegenwoordig nemen mensen direct foto's met hun smartphone, al is het maar van de schade.
Het invullen van de papieren is wel een hele drukdoenerij, goed doordrukken want de kopij is dikwijls amper leesbaar.

Een verwitigd man is er drie waard :p
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door cortrans »

Inderdaad is een dashcam een goede investering.
Ik heb een heel goedkoop exemplaar in mijn truck(je) en de zelfde in mijn PKW, een simpel ding die alleen de tijd en de film registreert en verder geen GPS en snelheid.
Alleen heb je er niet zo veel aan als de aanrijding van opzij of van achteren gebeurd.
Een tijdje geleden ben ik op de snelweg A27 door een invoegende truck uit de Oekraïne van opzij aangereden (het laatste stukje van de aanhanger werd geraakt) met een snelheid van 82 km p/u.
Gelukkig is dit prima afgehandeld ondanks de taal barrière, en heeft de betrokken chauffeur alle papieren prima ingevuld met medewerking van de politie.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door trucker10 »

Of als ze tegen je bumper en spiegel rijden terwijl je aan het leveren bent en de benen nemen. Hadden ze mijn spiegel teruggedraaid had ik het niet eens bemerkt dat de beschermkap stuk was en een deukje in de bumper.
Gelukkig had ik de situatie gezien bij het parkeren > bestelbus van de Hubo stond ter hoogte van de cabine en deze was weg, dus gewacht tot de klusser terug kwam en eerst zei hij NEE, toen ik hem confronteerde met de blauwe verf de afstand en de plaats waar hij met de bus de parking is uitgereden zei hij, " ja ik het een tikje gevoeld maar ik dacht dat het enkel met de bumper was "
Daarna nog problemen om de nodige papieren voor de verzekering te krijgen. In de namiddag belde ik met de Hubo en zei hun dat ik een aangifte zou doen via politie, dat de chauffeur degelijk gevoeld had dat hij de vrachtwagen had geraakt en zonder stoppen is doorgereden, komt onder vluchtmisdrijf , een uurtje nadien hebben ze het formulier dat ik deels had ingevuld gemaild aan ons.

Tegenwoordig kan je ook al via een app " Crashform " de papieren invullen, je scant de QR code op je verzekeringsattest, vult je gegevens verder in of je vult deze op voorhand al eens in en hups direct naar de verzekering met foto(s) in bijlage.
ongeval.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door BJC »

Ook een simpele camera is al een voordeel, al is het maar voor wat voor jou gebeurt of gebeurt is, zoals een rood licht discussie zonder getuigen.
Een voorrang die afgedwongen wordt en die fout loopt, een voorligger die achteruit rijd in je truck, leg dat anders maar eens uit.
Of zoals op youtube te zien, van die halve garen die voor of tegen je wagen springen voor de verzekering.
Het is tegenwoordig te gek voor woorden.
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door cortrans »

Volgens mij hebben we zo'n QR code in Nederland niet op de verzekerings papieren.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door trucker10 »

Dit staat langs de achterkant van het verzekeringsdocument ( groene kaart ) die ondertussen gewoon een wit a4tje is.
qr code verzekering.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door ELZEN106 »

trucker10 schreef: 21 mar 2021, 15:12 Dit staat langs de achterkant van het verzekeringsdocument ( groene kaart ) die ondertussen gewoon een wit a4tje is.

qr code verzekering.jpg
Dit is bij ons al een kaartje gelijk andere pasjes.
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door trucker10 »

ELZEN106 schreef: 21 mar 2021, 16:23

Dit is bij ons al een kaartje gelijk andere pasjes.
Zoals jullie inschrijvingsbewijs, bij de Rover was dat ook een pasje zoals je pinpas.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Invullen aanrijdingsformulier

Bericht door ELZEN106 »

Klopt, dat noemen ze bij ons kentekenbewijs
Plaats reactie

Terug naar “Wist je dat?”