Welk navigatie systeem gebruiken jullie

In dit topic gedeelte kun je alles lezen, of vragen over (truck) navigatie systemen.

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

Ik vroeg mij af welke gps er zoal gebruikt worden door de leden.
Is dit een aparte gps, die ingebouwd in de vrachtwagen of misschien de gsm.

Ikzelf gebruik de Garmin Camper 770 omdat de ingebouwde niet meer werkt en het toch niet werd ge-update.
Het is voor een camper bedoeld maar je kan er je maten en gewichten in zetten. Ik denk dat dat weinig verschil maakt voor een vrachtwagen bedoelde gps.
Het geeft redelijk accuraat de verkeersinformatie weer, en op de ring van Antwerpen is dat geen overbodige luxe.
Het zet mij voor meer dan 90% af bij het huisnummer/ haven zone, want de haven nummer zone kan je er ook mee invoeren.
Verder zorgt het dat hij je zo leid naar de kant van het huisnummer, dus, altijd rechts, tenzij het niet anders kan of dat het miserie word, wat soms miserie is ;)
De toegelaten snelheden worden netjes aangeduid en relatief accuraat, net het bord bebouwde kom voorbij en hij zet de toegelaten snelheid, ook al moet je het nog steeds zelf zien want de situatie kan veranderd zijn. de 60 km in vlaanderen is snel aangepast geweest al kan hij soms de bal misslaan en 70 of 90 aangeven op sommige wegen.

Ook al vind ik het een goede gps, het heeft ook tekortkomingen.
Mijn scherm is gebarsten :mrgreen:
Als er omleidingen zijn of het bord C21, MTM. probeert het steeds terug te keren, ook al doet hij nette pogingen en niet zoals de meeste gps, keer om.
Voordat hij door heeft dat je toch niet omkeert ben je al een heel eind verder, geen alternatieve routes of geen software dat er misschien een reden is waarom je van zijn route afwijkt.
Zien waar hij je naartoe stuurt is heel beperkt zodat je blind moet vertrouwen op zijn aanwijzingen. Wil je inzoomen dan verdwijnen de zijstraten en is het nog koffiedik kijken wat zijn bedoeling is.
Shiften om de weg te volgen is ook een ramp, voordat je het weet ben je de route kwijt op het scherm en moet je weer van vooraf aan beginnen.
ALs je b.v. in het centrum van Antwerpen moet zijn wil je toch weten waar je effectief moet zijn om de beste inval richting te nemen en niet noodzakelijk de snelste weg die jou door al die kl.... straatjes heen stuurt. Ook al houdt hij rekening met de grote van je voertuig. Maar 300° een smal straatje inslaan kan de vrachtwagen net niet ;) en daar is inzoomen net te beperkt voor, al ligt het natuurlijk aan het scherm en dan biedt de gsm met google maps de redding.

Ooit zal hij het begeven en daarom vroeg ik mij af welke systemen jullie gebruiken dat doeltreffend is.
Producten worden altijd als de max aangeprezen maar in de praktijk kan het toch tegenvallen.
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door trucker10 »

In de DAF zit er een pioneer vrachtwagen gps, geplaatst door garage Aerts in Bornem om hem updaten moeten ze het toestel verwijderen en ergens binnen doen, zelf doen ze het niet. De updates kunnen rechtstreeks vanaf een laptop worden uitgevoerd daar er twee usb kabels voor dataoverdracht uit het toestel komen. Waarschijnlijk willen ze de kosten zelf niet dragen en ( onderhoudscontract ) en ze weten ook dat we de wagen daar geen dagen gaan achterlaten voor de updates.
Als reserve heb ik mijn Garmin daschcam en op de smartphone had ik Navitel ( betalend abo niet verlengd ) ik heb ook steeds mijn route in Google en deze helpt mij heel goed om tot aan de deur te komen bij de klant > b.v. in Luxemburg in de industrie zones, ook is de streetview super handig.
Ik heb de pioneer op 3,80 meter staan daar de bakwagen 3,76 m is en soms wil hij me voor een brug van 3,80 m doen omrijden.

Ben vandaag verdwaal geraakt in rAmpwerpen, heb er een picaso achtergelaten langs waar ik ben gereden, de beste manier was om het blokje om te rijden, vroeger dweilde je over de leien van Noord naar Zuid, nu is dat met de vrachtwagen gedaan, tunnel is amper 2,70 m.
Schermafbeelding 2021-02-02 223108.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

In mijn Mercedes truck zit een inbouw navi die ik erg omslachtig vind en die nooit geüpdatet is, dus gebruik ik nooit.

Ik gebruik al jaren de TomTom trucker 6000 met Live time file informatie en gratis 4 updates per jaar.
In al die jaren heb ik nog nooit voor een te laag viaduct gestaan of zo.
Ik heb al onze vaste filialen en klanten er in staan doormidden van een zelf gemaakte POI groep.
Tuurlijk kom ook ik wel eens een (tijdelijk) afgesloten straat tegen die niet aangemeld is, naar Tommie pakt dat direct op als je verder door rijd.
Helaas ziet hij niet als er bepaalde tijd afsluitingen zijn zoals wegen die bijvoorbeeld tussen 07.00 en 09.00 uur afgesloten zijn om sluip verkeer tegen te gaan.
Elk navigatie systeem is en blijft een hulp middel, dus gezond verstand blijft een aanrader.
Het kaart materiaal is en blijft zeer mooi en realistisch om te zien.
Updaten doe ik thuis, zodat hij altijd accuraat blijft.
Voor mij dus weer een TomTom mocht hij overleden raken
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door Marcel1970 »

In al onze bussen zit een Garmin systeem met software van Rietveldt zodat de Garmin ook als boordcomputer gebruikt kan worden.
En voor de lijndienst wordt de Movit app gebruikt waar alle haltes in staan.
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

Marcel1970 schreef: 03 feb 2021, 10:08 En voor de lijndienst wordt de Movit app gebruikt waar alle haltes in staan.
Hu, wist niet dat de bussen met navigatie systeem werkten, dacht dat ze de routes moesten kennen :?
trucker10 schreef: 02 feb 2021, 22:34 In de DAF zit er een pioneer vrachtwagen gps, ...
Schoon ritje in het Antwaarpse :mrgreen:
Maar tegenwoordig, pffff, en dat éénrichtings verkeer! en dan die wagens die op elke hoek geparkeerd staan :cry:
Ben er gisteren ook geweest en sta niet versteld dat je je weg kwijt was.
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door trucker10 »

BJC schreef: 03 feb 2021, 17:45
trucker10 schreef: 02 feb 2021, 22:34 In de DAF zit er een pioneer vrachtwagen gps, ...
Schoon ritje in het Antwaarpse :mrgreen:
Maar tegenwoordig, pffff, en dat éénrichtings verkeer! en dan die wagens die op elke hoek geparkeerd staan :cry:
Ben er gisteren ook geweest en sta niet versteld dat je je weg kwijt was.
Via het Zuid was er een wegomlegging, dus daar zat het al verkeerd, dan de leien die niet meer doorlopen, daar ook al werken en beperkte hoogte 3,50 m, beide gps'en gaven steeds hetzelfde aan, als ik nu kijk had ik vlugger op de buitensingel kunnen zijn, maar volgde natuurlijk de gps.
Als ik nu naar Galler moet rij ik gewoon via de Noorderlaan.
Gelukkig had ik vandaag 4 adresjes in Ieper een 1tje in Merkem, Morgen Waals Brabant / Namur .
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

:mrgreen: Ik neem ook de Noorderlaan als ik in het noorden moet zijn, de rest volg ik braafjes de gps.

Vandaag heeft mijne garmin mij toch goed liggen gehad.
File vanaf Massenhoven en drie kwartier aanschuiven :shock: en ik kom van de E25 richting antwerpen, tenminste zou langs daar komen.
Ik heb een alternatieve route voor jou zegt Garmin die 20 min. sneller is., voor ene keer zeg ik o.k. doe maar.
Stuurt diene pippo mij toch niet naar de oprit van Lier zekers, helemaal achteraan de file :roll:
Had hij nu gezegd, ik heb een alternatieve route die 20 min. langer is ??? Nu twijfel ik toch zenne :lol:
JC
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door steenhaas1 »

Ik gebruik nog steeds een Tomtom 740 uit 2007, met vrachtwagennavigatie. De kaart is nu een goed half jaar, dus binnenkort maar 's kijken of er al een nieuwere te krijgen is.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

Vandaag voor de derde maal naar de klant geweest vanuit Turnhout naar Minderhout en het dorpje Wortel gepaseerd, maar dat is niets. In hoogstraten moet ik rechts afslaan maar is verboden, uitgezonderd landbouw voertuigen en laden en lossen. Aangezien ik nog 10 min van de bestemming ben moet ik helemaal naar de autosnelweg om de volgende afrit te nemen om zo naar minderhout te gaan. 16 min omrijden maar is meer 20 tot 22 min. omrijden. En dan nog eens terug naar Turnhout, is 40 min. omrijden voor het milieu en de gezondere lucht van hoogstraten. Met nog een geluk dat in minderhout er ook een bord staat verboden + 3,5 maar deze is doorgeschrapt, of ik mocht er ook niet door :shock:

Afbeelding

En BTW, dankzij jullie heb ik nu live track voor mijn garmin gps gebruikt, waarmee ik mijn rit hier bij heb gezet.
Het is Basic maar het geeft een idee. Eigenlijk wel een leuk hebbedingetje erbij
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

Wat er fout gaat weet ik zo niet, maar bij mij is de afbeelding niet zichtbaar......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

o.k. ik zal het anders proberen, want ik zie het wel :)
JC
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

BJC schreef: 04 feb 2021, 18:37 Vandaag voor de derde maal naar de klant geweest vanuit Turnhout naar Minderhout en het dorpje Wortel gepaseerd, maar dat is niets. In hoogstraten moet ik rechts afslaan maar is verboden, uitgezonderd landbouw voertuigen en laden en lossen. Aangezien ik nog 10 min van de bestemming ben moet ik helemaal naar de autosnelweg om de volgende afrit te nemen om zo naar minderhout te gaan. 16 min omrijden maar is meer 20 tot 22 min. omrijden. En dan nog eens terug naar Turnhout, is 40 min. omrijden voor het milieu en de gezondere lucht van hoogstraten. Met nog een geluk dat in minderhout er ook een bord staat verboden + 3,5 maar deze is doorgeschrapt, of ik mocht er ook niet door :shock:

Afbeelding

En BTW, dankzij jullie heb ik nu live track voor mijn garmin gps gebruikt, waarmee ik mijn rit hier bij heb gezet.
Het is Basic maar het geeft een idee. Eigenlijk wel een leuk hebbedingetje erbij
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door trucker10 »

Dat probleem ken ik daar als we naar de klant in Baarle-Hertog mogen rijden dat dorpje dat NL / B is.
Wortel, kwam ik vroeger soms langs als ik van Turnhout naar Essen reedt en niet via Rijkevorsel.
Schermafbeelding 2021-02-04 230048.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

Ahhh, nu is het gelukkig wel te zien
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

trucker10 schreef: 04 feb 2021, 23:09 Dat probleem ken ik daar als we naar de klant in Baarle-Hertog mogen rijden dat dorpje dat NL / B is.
Wortel, kwam ik vroeger soms langs als ik van Turnhout naar Essen reedt en niet via Rijkevorsel.

Schermafbeelding 2021-02-04 230048.jpg
Gij rijd wel door Hoogstraten via minderhout :o
Mag toch allen laad en lossen verkeer door het centrum !?
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door trucker10 »

Via de N14 mag je wel, alle zijstraten zijn 7,5 t. vandaar dat ik ook een wijde bocht maak over Ulicoten .
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

trucker10 schreef: 05 feb 2021, 18:15 Via de N14 mag je wel, alle zijstraten zijn 7,5 t. vandaar dat ik ook een wijde bocht maak over Ulicoten .
Vreemd, want ik kom deze borden tegen en ik interpreteer ze dat ge er niet in moogt tenzij voor te laden en te lossen, ik denk niet dat Minderhout erin vervat zit.
En als dat zo is, hoe moet men dat rieken ?

Afbeelding
Afbeelding
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

Tja, leuker kunnen ze het niet maken in de Bels, makkelijker ook zeker niet....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

cortrans schreef: 05 feb 2021, 18:52 Tja, leuker kunnen ze het niet maken in de Bels, makkelijker ook zeker niet....
Ik zie nog ruimte op de paal om een bordje met het opschrift, lang haar,
Met de Corona zullen er veel met lang haar rond rijden en dan kunnen ze die ook weer de doorgang verbieden :lol:
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door trucker10 »

Kan via Google niet kijken er staat een vrachtwagen in de weg , maar deze zijstraten hebben geen verbodsbord
https://www.google.com/maps/@51.4039355 ... 384!8i8192

https://www.google.com/maps/@51.4072735 ... 384!8i8192

en komen ook allemaal op de N14 uit.


https://www.google.com/maps/@51.4015747 ... 384!8i8192
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door BJC »

Ik was ook al gaan kijken op google maps, maar is van 2017 en de zijstraten hebben nu ook de verbodsborden :(
Al die borden zijn er gekomen toen ze de snelheid naar 70 km/h gehaald hebben omdat er teveel verkeersborden waren, dus was er ruimte voor iets anders en hunne portefeuille ;)
Dan maaar +3,5 ton borden zetten.

Gelukkig kom ik daar niet zo gauw niet meer, hoop ik toch :roll:

Afbeelding

Deze zijstraat vertrouw ik niet, maar heeft geen beperking opgelegd.
Afbeelding
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

BJC schreef: 05 feb 2021, 18:58
cortrans schreef: 05 feb 2021, 18:52 Tja, leuker kunnen ze het niet maken in de Bels, makkelijker ook zeker niet....
Ik zie nog ruimte op de paal om een bordje met het opschrift, lang haar,
Met de Corona zullen er veel met lang haar rond rijden en dan kunnen ze die ook weer de doorgang verbieden :lol:
Nee hoor, een tondeuse doet wonderen :lol: :lol:
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door Marcel1970 »

BJC schreef: 03 feb 2021, 17:45
Marcel1970 schreef: 03 feb 2021, 10:08 En voor de lijndienst wordt de Movit app gebruikt waar alle haltes in staan.
Hu, wist niet dat de bussen met navigatie systeem werkten, dacht dat ze de routes moesten kennen :?

Wij zijn een tour en lijndienst bedrijf en lijndienst doen wij als onderaannemer.
De vaste lijnen die wij rijden ken ik uit mijn hoofd maar lijnen waarbij wij gevraagd worden om bij te springen is de navigatie wel handig zeker bij een tour rit
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

Ik zeg het eerlijk, ik zou niet meer terug willen.....
En dan zijn er nog mensen die zeggen dat vroeger alles beter was.....
Nou ik ben een blij mens sinds ik een navigatie als hulpmiddel heb.
Hij staat echt de hele dag aan, al is het maar voor de file info.......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door ELZEN106 »

cortrans schreef: 07 feb 2021, 10:49 Ik zeg het eerlijk, ik zou niet meer terug willen.....
En dan zijn er nog mensen die zeggen dat vroeger alles beter was.....
Nou ik ben een blij mens sinds ik een navigatie als hulpmiddel heb.
Hij staat echt de hele dag aan, al is het maar voor de file info.......
En voor een tijdsinschatting.
Wij moeten vaak klanten een half of een heel uur van te voren bellen en dan is dat wel handig.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk navigatie systeem gebruiken jullie

Bericht door cortrans »

Inderdaad, dat heb ik ook Harrie, alle lease auto's die ik bij privéadressen lever moet ik ook een half uur van te voren bellen, dat er iemand thuis is
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie topic”