Duidelijk verschil in tijden

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Duidelijk verschil in tijden

Bericht door trucker10 »

Met de oude generatie tachograaf was ik vandaag boven mijn 10 rijuren gekomen.
Gelukkig heb ik die 29 seconden regeling, ook in Luxemburg ben ik vandaag in twee files terecht gekomen, maar met de kalenderminuten regeling is deze rijden-stoppen niet steeds als rijtijd gerekend.
Normaal moest ik morgenvroeg tegen 5u30 in Gent staan, maar ze laten me van thuis uit vertrekken, richting Limburg en Luik , ze vonden het vandaag welletjes geweest.

De boordcomputer doet dit wel en na 636 km zie je het verschil heel goed.
Schermafbeelding 2021-04-22 200337.jpg
Schermafbeelding 2021-04-22 200316.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door BJC »

Hoe doe je de 29 seconden ?
29 seconden rijden en dan, hoelang stilstaan ?
JC
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door steenhaas1 »

Kijk hier maar JC

viewtopic.php?p=7647#p7647
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door trucker10 »

Het is niet de bedoeling dat je hiermee de 29 seconden regel gaat misbruiken, door van de kade weg te rijden binnen die 29 seconden stilstaat en terug op pauze hebt gedrukt. Indien je dit doet moet je eigenlijk een printje maken en opschrijven dat het noodzakelijk was je te verplaatsen.
Het is zeer fijn dat je in file en zeker bij langer stilstaan, niet " beboet " wordt qua rijtijd, als je 20 meter hebt aangeschoven en dan 61 seconden gaat stilstaan. Soms zie je in de file dat een vrachtwagen een gat laat van 100 meter, dan vlug dit gat dicht gaat rijden om nadien terug hetzelfde te gaan doen, hieraan doe ik niet mee ik pak zoals het komt, je weet ook niet precies wanneer het 0 punt van je tachograaf komt, ik heb al gezien dat de tacho neer dan 2 minuten niks doet en opeens staan deze twee minuten erbij geschreven, dan heb ik al voorgehad dat ik 100 meter opschuif, en er een volledig liedje is afgespeeld en de tacho nog steeds op dezelfde rijuren staat.

Het verplaatsen van je voertuig staat geregistreerd op je chauffeurskaart.
Hieronder een voorbeeld, ik vertrek vanuit rust, wagen vooruit en achteruit inparkeren, dan direct terug op rust drukken > het is zichtbaar.
Maar hier in mijn geval legaal, 15 minuten rust voor aandokken en daarna 34 minuten na aandokken, dan de papiermolen gaan regelen.
Schermafbeelding 2021-04-22 223151.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door BJC »

29 sec misbruiken ?
Veel te omslachtig voor hetgeen het opbrengt.
Als je zo door een file moet kruipen, dan kan je beter aan de kant gaan staan en je pauze nemen ;)

Ik kom meestal toe met mijn 4:30 rijtijd per dag, vandaag zat ik erover maar heb in Kortijk op het filiaal mijn pauze genomen. ( Echt pauze met mijn vingers draaien :cry: )
Ik zat al boven de 3 uren rijtijd en moest nog Antwerpen doen en terug naar het filiaal in Melsele.
Antwerpen was twee uren volgens gps en volgens google maps, dikke file richting Antwerpen op de E17, dus die 29 sec. regel had het niet gered vrees ik :)
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door trucker10 »

Het is niet misbruiken, het is gewoon het voordeel dat je hebt met de nieuwe tachografen, doe dit met een ouder type en je komt boven de 10 rijuren uit, met een schijf kun/kon je dat ook wegwerken.
Vandaag had ik ook genoeg met 4,5 rijuren.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door cortrans »

Ook la kom je niet altijd aan die 4,5 rijuren JC, vergeet ook niet dat je ook nog te maken heb met de arbeidstijden wet he, binnen de 6 werkuren minimaal een half uur pauze
De normen voor de pauzes zijn als volgt:

bij een dienst met meer dan 5,5 uur arbeidstijd: zorg dan voor minimaal 30 minuten pauze. Deze pauze mag worden gesplitst in 2 x 15 minuten.
bij een dienst met meer dan 10 uur arbeidstijd: zorg dan voor 45 minuten pauze. Eventueel op te splitsen in 3 x 15 minuten. Bij collectieve regeling mag de pauze worden ingekort tot 15 minuten.

bron:https://dehora.nl/kennis/must-knows-van ... qQQAvD_BwE
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Duidelijk verschil in tijden

Bericht door trucker10 »

Tegen de arbeidstijdenwetgeving heb ik jaren gezondigd.
Ik vertrok om 5 uur thuis naar St-Niklaas, daar lossen en laden van de kledij, toen vlug een koffie en gaan rijden tot die 4 a 4u15 om waren waren we al een stuk rond de middag of zelf al 13 uur en dan pas pakte ik mijn 45 minuten toen destijds nog doorbetaalde rust.
Enkel bij een sociale controle kunnen ze je hierop aanspreken, iets wat ze vanaf 2020 ook meer beginnen te doen, daar er mensen van de sociale inspectie aanwezig zijn bij "gerichte" controle acties op het terrein.
Nu afgelopen donderdag vertrokken om 5 uur, richting Luxemburg, 1 klant lossen en dan op de terugweg 3 adressen laden, ja de 4,5 uur zijn er vlug door, om 10u10 stond ik al in pauze met een rijtijd van 4u22., maar daarna is er pas een "pauze" gepakt om 16u25 zat ik al aan mijn tweede schijf van 4u30 rijtijd en ik wilde vanuit Lokeren in één ruk naar huis, had nog 1u28 rijtijd over en het traject Lokeren > Herent is normaal 1 uurtje > volledige rijtijd 9u44.
Vrijdag heb ik te horen gekregen dat ze niet verwacht hadden dat ik MSI Lokeren zou gehaald hebben, als ze iemand vanuit Bornem laten vertrekken doet die er in de heenreis al 1 uur langer over dan ik vanuit Herent. Er was ook al een busje voorzien in geval ik niet genoeg tijd over had om naar huis te rijden, nu gelukkig had ik dat wel en ben ik vrijdag van Herent richting Limburg kunnen vertrekken wat ook kilometers gespaard hebben.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Discussie rij en rusttijden”