Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door Marcel1970 »

Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

DEN HAAG - Weggebruikers moeten volgens de ANWB op oudejaarsavond en -nacht rekening houden met zeer slecht zicht en gevaarlijke rij-omstandigheden. Het zicht kan zo slecht zijn dat het de vraag is of de visite na de viering van oud en nieuw nog wel kan thuiskomen.

https://www.transport-online.nl/site/11 ... door-mist/
Bron transportonline
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door trucker10 »

Ik las het afgelopen nacht al, dat de balans triest is, ook beroepschauffeurs hebben hun laten verrassen door een ovonde op te rijden.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door steenhaas1 »

Dan is het verstandig om ook op een voor jou bekende route navigatie te gebruiken, dan weet je dat de rotonde/ovonde over 500m is. Of wanneer de afrit is of je de boer/bedrijf niet voorbij rijdt.
Zelf zet ik het volgende adres in 99% van de gevallen in de navi, ook ivm uitrollen voor een kruising/rotonde.
Als het echt mistig is zie je zeker in het buitengebied de paden naar boerderijen slecht, heb ook wel 's lopend gekeken naar huisnummers omdat het wereldje wel erg klein geworden was.
En de weg die ik al 30 jaar naar mijn werk rijdt is bij mist toch een onbekende weg lijkt het wel, dan denk je nu komt de bocht omdat je dat gewend bent na een bepaalde rijtijd en dan moet je nog 200 meter.....
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door steenhaas1 »

Boeren willen niet graag melk weg laten lopen, dus RMO's zullen toch rijden.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door cortrans »

Ger kom op zeg......., we weten allemaal dat we niet voor onze plezier langs de weg zitten.
Alleen voor mist kun je toch niet 1 of 2 dagen stil blijven staan???
Dan ligt de hele economie zo op zijn kont.......
IJzel is iets anders, maar mist??????
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door steenhaas1 »

Waar ik aan refereerde was een bericht van Daniël
trucker10 schreef: 01 jan 2020, 16:43 Ik las het afgelopen nacht al, dat de balans triest is, ook beroepschauffeurs hebben hun laten verrassen door een ovonde op te rijden.
en die truck was een RMO

Afbeelding
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door cortrans »

Hoe goed bedoeld ook hoor, maar je gaat (ook privé) niet voor je plezier met slecht weer de weg op.
Er is altijd een reden waarom iemand beslist om het “te gokken”.
Mist is voor mij inderdaad geen reden om thuis te blijven, alleen bij ijzel zal ik niet gaan rijden.
Het grote probleem zijn de mensen die een situatie overschatten en dus hun snelheid niet aanpassen, meestal in dure auto’s met de nodige veiligheidssystemen die denken dat hun toch niets overkomt.......
Ik hou mijn hart dan ook vast in de toekomst met die auto’s die zonder bestuurder rijden kunnen.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1737
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door steenhaas1 »

Mist is vooral gevaarlijk als het plaatselijk is, zo heb je zicht en ineens kun je in een bank terechtkomen met minder dan 50m zicht. De één laat hem uitrollen, de ander remt af daar schuilt ook gevaar in.
Reed een keer bij Deil, richting Den Bosch onze kant van de weg scheen de zon en precies op de middenberm begon de mist-dichte mist- zo plaatselijk kan het zijn.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4452
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Waarschuwing ANWB: gevaarlijke rij-omstandigheden door mist

Bericht door cortrans »

Scania 1015 schreef: 04 jan 2020, 09:01
cortrans schreef: 03 jan 2020, 04:38 Hoe goed bedoeld ook hoor, maar je gaat (ook privé) niet voor je plezier met slecht weer de weg op.
Het was oudejaarsavond er was gewaarschuwd om thuis te blijven (zelfs code rood)
Vele die op de weg zaten hadden daar geen dwingende reden voor, natuurlijk ga je na je werk naar huis, maar dat etentje met vrienden of familie kan niet zo belangrijk zijn dat je er levens voor op het spel zet, toch gebeurt het.
Maar niemand zal bewust levens op het spel gezet hebben Ger, helaas zie ik dit als een noodlottig ongeval, zoals er dagelijks zo veel gebeuren.....zonder dat er bewust opzet in het spel is
cortrans schreef: 03 jan 2020, 04:38 Ik hou mijn hart dan ook vast in de toekomst met die auto’s die zonder bestuurder rijden kunnen.....
Het zal juist aanzienlijk veiliger worden als afstand houden en de juiste snelheid automatisch geregeld zijn, een detector heeft geen last van mist of slaap. Maar ik heb niet de illusie dat het geheel ongeval vrij zal zijn.
Tegenstander zullen dus altijd zeggen zie je wel, dat was misschien niet gebeurt als de bestuurder in had kunnen grijpen.
Dit is ook nu al het geval als er een auto te water raakt en de bestuurder verdrink wordt er door tegenstanders van de gordel al vlug gezegd "dat was niet gebeurt als hij de gordel niet om had gehad"
Tja, zoals ze zo vaak zeggen als..........
Het blijft moeilijke materie.....
In mijn ogen is het autonoom rijden pas echt veilig als ELK voertuig zo rijdt, en niet zoals nu, enkele zonder chauffeur en anderen MET chauffeur
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”