Hoogte viaducten

Dé plek voor alles wat off topic gaat

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Boulanger
Chauffeur

Hoogte viaducten

Bericht door Boulanger »

Een vraag aan de geleerden alhier :

Onder de 4 meter is alles makkelijk, maar als je met iets moet rijden wat hoger is weet ik het niet meer.
Weet iemand hier hoe hoog een viaduct is als er geen bord bij staat ?
Als je met iets moet rijden wat bijvoorbeeld 4.20 hoog is, hoe weet je dan of het wel of niet kan ?
cortrans
Oldtimer
Contacteer:

Re: Hoogte viaducten

Bericht door cortrans »

Ik rij sinds deze week op een 5 lader autotransport, en heb dus ook regelmatig met hogere lading te maken dan 4 meter. Mij is inderdaad verteld, dat als een viaduct hoger is dan 4,20 meter, er GEEN borden staan, is ie lager, dan wel.
Zo heb je op de A4 bijvoorbeeld het Aquaduct van Amsterdam > Leiden, die is echt niet hoger dan 4 meter, van Leiden > Amsterdam kun je wel met 4.20 er onderdoor, en dat zelfde geldt voor de A4 Schiphol tunnel richting Amsterdam, ook maximaal 4 meter, en vanuit Amsterdam > Leiden kun je er ook onderdoor met 4.20 meter.
Goed op de borden letten dus, op snelwegen staat het goed aangegeven
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 5 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door cortrans »

Hoe hoog zijn de tunnels in Nederland?

De vrije doorrijhoogte van tunnels in het hoofdwegennet is zonder uitzondering hoger dan 4 m. Voor de private Westerscheldetunnel, de private Kiltunnel en de recent opengestelde gemeentelijke Hubertustunnel geldt hetzelfde. Sedert april 2006 regelt de tunnelwetgeving dat een tunnel tenminste 4,20 m hoog moet zijn.

Hoe hoog zijn de viaducten in Nederland?
In Nederland is voor snelwegen als doorrijhoogte 4,6 m gebruikelijk. "De onderkant van viaducten, tunnels en onderdoorgangen moeten worden gemarkeerd indien de vrije hoogte kleiner is dan 4,2 m." Wonderwel wordt voor vrije hoogten tot 4,0 m verkeersbord C19 toegepast (een verbodsbord) en vanaf 4,0 m verkeersbord L01.

Afbeelding
bord C 19

Afbeelding
bord L 01
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 5 lader auto transporter
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

cortrans schreef: 16 jan 2026, 18:27 Ik rij sinds deze week op een 5 lader autotransport, en heb dus ook regelmatig met hogere lading te maken dan 4 meter. Mij is inderdaad verteld, dat als een viaduct hoger is dan 4,20 meter, er GEEN borden staan, is ie lager, dan wel.
Zo heb je op de A4 bijvoorbeeld het Aquaduct van Amsterdam > Leiden, die is echt niet hoger dan 4 meter, van Leiden > Amsterdam kun je wel met 4.20 er onderdoor, en dat zelfde geldt voor de A4 Schiphol tunnel richting Amsterdam, ook maximaal 4 meter, en vanuit Amsterdam > Leiden kun je er ook onderdoor met 4.20 meter.
Goed op de borden letten dus, op snelwegen staat het goed aangegeven
Ja, de tunnelbuis van de schipholtunnel is toen aangepast na een klein akkefietje van een fouragehandel.
Ik denk dat de lichtbakken nog bij hun op zolder liggen.... :evil:

Groet Ron
Melkrobots, voerrobots en transport naar Scandinavie, heeft allemaal 1 ding gemeen.....Ayla
Plaats reactie

Terug naar “Forum café”