Nederlandse LZV-gateway naar Noorwegen valt in het water

Plaats in dit topic alleen nieuws dat transport gerelateerd is

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Nederlandse LZV-gateway naar Noorwegen valt in het water

Bericht door cortrans »

Nederlandse LZV-gateway naar Noorwegen valt in het water
Arjan Velthoven – 24 maart 2023


De rederij Holland Norway Lines heeft naar eigen zeggen een ‘oplossing’ gevonden voor de recente problemen in de Eemshaven. De MS Romantika naar Kristiansand zal vanaf 1 april vertrekken vanuit het Duitse Cuxhaven, en op langere termijn naar Emden.
Dat betekent dat het onmogelijk wordt om vanuit Nederland een 60 tons LZV naar Noorwegen te krijgen.
De veerdienst Eemshaven-Kristiansand is een jaar operationeel geweest.
Aanvankelijk met veel succes, maar de MS Romantika kon regelmatig niet aanleggen in de Eemshaven bij gebrek aan een vaste ligplaats.
“De uitdagingen in de Eemshaven dwongen ons op zoek te gaan naar alternatieven.
We zijn erg blij dat we een oplossing hebben die we vanaf april kunnen inzetten”, zegt Morten Aggvin, CEO van Holland Norway Lines, in een verklaring.
Vanaf ongeveer half april zal de maatschappij opereren vanuit Cuxhaven, Duitsland.
HNL heeft ook een intentieverklaring getekend met AG Ems en de haven van Niedersachsen voor een verplaatsing naar Emden, met de ambitie om vanaf 1 juni vanuit Emden te gaan varen.
HNL werkt momenteel samen met de plaatselijke autoriteiten om de regelingen voor ISPS, douane en verkeer, als ook operationele details af te ronden.
Daar wordt als het goed is later vandaag meer over bekend.
Voor passagiers met een personenauto is de verandering van Eemshaven naar Cuxhaven klein.
Ze moeten alleen wat meer kilometers rijden.
Diverse transportbedrijven in Nederland gebruikten de MS Romantika echter om met 60 tons LZV’s naar Noorwegen te varen.
In Duitsland is een LZV van dat gewicht niet toegestaan.
Uitwijken naar Cuxhaven is voor deze transporteurs dus geen optie.
Holland Norway Lines laat in haar verklaring weten vooral ‘blij’ te zijn met de verhuizing naar Duitsland.
Over het verdwijnen van de LZV-gateway van Nederland naar Noorwegen (en andere Scandinavische landen) wordt met geen woord gerept.
TTM.nl heeft Holland Norway Lines om opheldering gevraagd maar de rederij was niet bereikbaar voor commentaar.

bron:
https://www.ttm.nl/materieel/lzv/nederl ... er/152386/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Nederlandse LZV-gateway naar Noorwegen valt in het water

Bericht door cortrans »

UPDATE

Voor Nederlandse vervoerders is de verhuizing naar Cuxhaven een strop, voor Noorse vervoerders ligt dat anders.
“Van de Noorse vervoerders zijn er maar heel weinig die naar het vasteland van Europa afreizen, en de meeste die dat doen zijn met een gewone 40-tons semicombinatie.
Het is een groter probleem voor de eigenaars van vracht die gebruik hebben gemaakt van opslagplaatsen in Nederland, maar de meeste van deze vrachten worden gedaan door niet-Noorse bedrijven”, vertelt een Noorse insider aan TTM.nl.
Die weet ook te vertellen dat er in Noorwegen geluiden rond gaan dat rederij HNL onderzoekt om toch weer vanuit Eemshaven te gaan varen.
HNL bevestigt dat op haar eigen website.
“Holland Norway Lines blijft verder in nauw overleg met provincie Groningen, gemeente Hogeland en de havenautoriteit over de afvaarten van en naar Eemshaven om daarmee ook de inmiddels bewezen markt uit West-Nederland goed te kunnen blijven bedienen.
Het is altijd onze ambitie geweest om vanuit Eemshaven te blijven varen.
Ook met deze nieuwe termijnoplossingen blijven we in gesprek en kijken naar de mogelijkheden om ook in de toekomst vanaf de Eemshaven te varen.
We zijn een Nederlands – Noorse organisatie en opereren vanuit het hoofdkantoor in Groningen”, Holland Norway Lines blijft verder in nauw overleg met provincie Groningen, gemeente Hogeland en de havenautoriteit over de afvaarten van en naar Eemshaven om daarmee ook de inmiddels bewezen markt uit West-Nederland goed te kunnen blijven bedienen.
“Het is altijd onze ambitie geweest om vanuit Eemshaven te blijven varen.
Ook met deze nieuwe termijn oplossingen, blijven we in gesprek en kijken naar de mogelijkheden om ook in de toekomst vanaf de Eemshaven te varen.
We zijn een Nederlands – Noorse organisatie en opereren vanuit het hoofdkantoor in Groningen”, aldus Morten Aggvin, CEO van Holland Norway Lines.

bron:
https://www.ttm.nl/materieel/lzv/nederl ... er/152386/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws buiten de BeNeLux”