Slimme trajectcontrole op Antwerpse Ring

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Slimme trajectcontrole op Antwerpse Ring

Bericht door trucker10 »

Slimme trajectcontrole op Antwerpse Ring ‘weet’ dat je plots maar 50 km/uur mag rijden
De trajectcontrole die straks op de Antwerpse Ring wordt neergepoot, wordt ‘slim’ en ‘dynamisch’. Ze zal kunnen flitsen bij verschillende maximumsnelheden.
Werner Rommers
Vandaag om 07:36
Op de Antwerpse Ring, ter hoogte van Berchem, installeert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de komende maanden een systeem van trajectcontrole, en dat in beide rijrichtingen.

Dat wekt verbazing: op de hele Antwerpse Ring, ook ter hoogte van Berchem, mag je in principe 100 km per uur rijden. Maar nog veel vaker verloopt het verkeer er door de grote drukte stapvoets, of beperken zogenoemde dynamische verkeersborden op portieken boven de rijbaan de maximumsnelheid tot 50, 70 of 90 km per uur.

Of een trajectcontrole, die de snelheid van een auto tussen twee verschillende punten controleert, rekening kan houden met het snelheidsregime dat op dat specifieke moment op die plaats van kracht is?

“Bedoeling is inderdaad dat de trajectcontrole wordt gekoppeld aan de gegevens op de dynamische verkeersborden die ter hoogte van Berchem staan opgesteld. Er wordt daarvoor een samenwerking opgezet met de federale politie, die de trajectcontroles effectief gebruikt”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer.

En weer sneller
Concreet: terwijl gewone trajectcontroles op één snelheidsregime zijn afgesteld – namelijk de maximumsnelheid die daar mag worden gereden – komt er langs de Antwerpse Ring dus een ‘slim’ exemplaar. Is er bijvoorbeeld ergens op de Antwerpse Ring een ongeval gebeurd, en geven de dynamische verkeersborden ter hoogte van Berchem aan dat je maximaal 50 km per uur mag rijden, zal de trajectcontrole chauffeurs kunnen beboeten die op dat traject, op dat moment, toch sneller dan 50 per uur rijden.

Begint de file opgelost te geraken, en mag er weer 70 km per uur worden gereden, wordt er vanaf dat moment geflitst vanaf 70 km per uur.

Enkele ‘ouderwetse’ flitspalen in ons land hadden al langer zo’n dynamische koppeling. Bijvoorbeeld de flitspalen ter hoogte van de ingang van de Antwerpse Kennedytunnel. Ook daar wordt immers de maximumsnelheid via dynamische verkeersborden vaak beperkt vanwege de drukte of een verkeersongeval verderop.

Verscheen eerst op : https://www.gva.be/cnt/dmf20230318_9229 ... J_EZ8VHejE


De torenhoge schulden van onze vivaldi regering moeten gesponsord worden, de kleuters verklaarden deze week nog dat de begroting eigenlijk wel meeviel met een tekort van paar miljard Euro's.
Op de firma is er voor mij vorige week ook eentje van €53 toegekomen weg van Hasselt naar Genk gewestweg 70 km/u waar er sinds dit jaar een traject controle staat en waar de snelheid amper 50km/u is na correctie reedt ik nog steeds 51 km/u.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4402
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Slimme trajectcontrole op Antwerpse Ring

Bericht door cortrans »

Tja, we kunnen wel blijven mopperen op al die controles, maar we veroorzaken het allemaal zelf he.
Als iedereen zich aan de snelheid hield, was er geen controle nodig.
En de vele bekeuringen geven toch echt aan dat "de mens" zich maar moeliijk wil aanpassen.
Persoonlijk ben ik absolute voorstander van traject controles, boven de reguliere controles omdat het er voor zorgt dat mensen veel rustiger gaan rijden in een traject gebied.
Bij een flitspaal wordt er alleen maar (veel te) stevig afgeremd, en daarna gaat het gas er weer op.

Tja, en over die schulden van de regeringen (in welk land dan ook) moeten, maar op een eerlijke manier opgebracht worden, en niet alleen via bekeuringen.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”