Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door cortrans »

Inspectie test tachograafcontrole op afstand
Arjan Velthoven – 24 februari 2023


Afgelopen week heeft de Federale Wegpolitie van België langs de E40 in Wetteren een uitgebreide controle uitgevoerd.
Onderdeel daarvan was een apparaat waarmee de gegevens van de tachograaf op afstand kunnen worden uitgelezen, en de efficiëntie van dit systeem leidde tot het vaststellen van een groot aantal overtredingen.
Ook Nederlandse inspecteurs waren bij de controle aanwezig.
De proef komt voort uit de nieuwe regels van het Mobility Package: inspectiediensten kunnen de tachograafgegevens op afstand controleren, zodat ze het voertuig alleen kunnen tegenhouden als er een vermoeden is van een inbreuk.

lees verder........
https://www.ttm.nl/it/tachograaf/inspec ... nd/151416/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door cortrans »

Tja, dit soort controles zijn in mijn ogen wel goed, alleen moeten de werkgevers er veel meer voor zorgen dat de ritplanningen minder druk worden zodat de chauffeurs beter hun tachograaf kunnen bedienen, zodat er minder fouten ontstaan.
Ook voor de werkgever is het van groot belang dat een chauffeur door kan rijden bij dit soort controles en geen oponthoud hebben omdat er weer eens "fouten" op de tachograaf kaart staan.
Het zal dus voor zowel de chauffeur als de planning beter moeten, omdat de pakkans nu weer groter word
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door cortrans »

Ik moet eerlijk zeggen dat in "mijn" tak van transport (het autotransport), de werkdruk best te doen is, hoor, echter maak ook ik nog wel eens een fout met het bedienen van de tachograaf.
In "mijn" auto staat hij bij contact uit, standaard op "werken".
Wil ik dus pauze maken dan moet ik hem dus handmatig op rust zetten, echter bij de Mercedes Sprinter, kan dat pas na 10 seconden, als het lampje van de tachograaf uit gaat, anders springt hij vanzelf weer op werken.
Ik moet hier dus terdege rekening mee houden als ik mijn auto even laat draaien voor bijvoorbeeld de luchtvering.
En daar gaat het nog wel eens fout.
Wel die tijd stil gestaan, maar toch als het fout gaat, te weinig pauze op de klok...
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door trucker10 »

Ik heb die van mij " uitlezen op afstand " uit gezet.
Vorige week was ik in Nederland en ik had pas door bij mijn eerste stop ( pauze ) in Wilp dat ik de tacho niet op op NL had gezet, dus beter laat dan nooit. Als ik soms voor Dimex naar Frankrijk moet kan je aan de grens op de E40 ook niet meer stoppen omdat ze daar de parkings hebben gesloten, om te voorkomen dat de gelukszoekers in de vrachtwagen zou klimmen voor Engeland, ik verzet dan ook mijn tacho pas bij de klant.
Deze van mij pakt je locatie bij in- en uitbrengen van je chauffeurskaart, wisselen landcode en op willekeurige tijdstippen.
coordinaten tacho.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door steenhaas1 »

Niet op willekeurige tijdstippen, elke 3 rijuren worden de GPS data opgeslagen buiten de al genoemde.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door trucker10 »

steenhaas1 schreef: 25 feb 2023, 12:47 Niet op willekeurige tijdstippen, elke 3 rijuren worden de GPS data opgeslagen buiten de al genoemde.
Dat was me nog niet opgevallen dat dit om de 3 uur was, dus bij deze heb ik vandaag weer wat bijgeleerd/wijzer geworden, thanks voor de correcte uitleg.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Inspectie test tachograafcontrole op afstand

Bericht door steenhaas1 »

Komt omdat je meestal niet meer dan drie uur achter elkaar rijdt en als dat wel het geval is valt het niet op omdat er voor die lange rit al een stop zit waardoor er maar één GPS-pin in die rijperiode valt.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”