Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks

Bericht door trucker10 »

Transport
Koen Heinen2 dec 2022 om 13:21
Verkeersbord C23
Verkeersbord C23 © Verkeersbord.be
Inbreuken op tonnagebeperkingen gekoppeld aan het verkeersbord C23 (toegangsverbod) zullen binnenkort vastgesteld worden via onbemande camera’s. De regelgeving wordt aangepast zodat die vaststellingen een bewijswaarde krijgen.

Het verkeersbord C23 wordt vaak gecombineerd met een onderbord waarop een gewicht staat aangeduid. Tot voor kort verwees dat gewicht naar de massa van het voertuig in beladen toestand (de werkelijke massa). Bestuurders die de tonnagebeperking niet respecteerden, konden enkel gesanctioneerd worden na een materiële vaststelling door het voertuig effectief te wegen. Inbreuken werden daardoor eerder beperkt gesanctioneerd. Daar komt nu verandering in.

Maximaal toegelaten massa
De legende van het verkeersbord C23 is aangepast zodat het aangeduide gewicht voortaan verwijst naar de maximaal toegelaten massa. Daardoor wordt het mogelijk het toegangsverbod te handhaven op basis van beelden van onbemande camera’s. De Vlaamse overheid heeft haar principiële goedkeuring gegeven om inbreuken op de tonnagebeperking toe te voegen aan de lijst met overtredingen waarvoor materiële bewijsmiddelen op basis van onbemande toestellen bewijswaarde krijgen tot het tegendeel is bewezen.

“Met deze aanpassing aan de regelgeving verhogen we de slagkracht van de lokale besturen en dat komt de verkeersveiligheid ten goede”, zegt Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.

Bron van bericht: https://www.flows.be/transport/2022/12/ ... ng-trucks/

Gekker hoeft het niet te worden om de laatste eurocent uit onze broekzak te halen. Afzetten aan de hoek van de straat en dat ze der hun plan met trekken.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks

Bericht door trucker10 »

Overtredingen op verkeersbord C23 (toegangsverbod vrachtwagens) kunnen vanaf 1 oktober 2022 ook via ANPR-camera’s worden vastgesteld. Dat was tot nog toe niet wettelijk voorzien.
Verkeersbord C.23

Maar in de praktijk ook niet mogelijk. Verkeersbord C23 wordt immers met een onderbord geplaatst dat het verbod beperkt tot bestuurders van voertuigen ‘waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa’. En die massa in beladen toestand controleren, kan alleen door het voertuig te wegen. Handhaving kan dus alleen via menselijke vaststelling.
De federale wetgever komt echter met een oplossing. In de Wegcode vervangt hij de legende (of omschrijving) van verkeersbord C23 zodat niet langer verwezen wordt naar de massa in beladen toestand, maar naar de maximaal toegelaten massa. Die wijziging is evenwel het voorwerp van een ander besluit. Dat KB van 30 juli 2022 verscheen wel op dezelfde dag, 15 september 2022, in het Belgisch Staatsblad.
De legende van het verkeersbord C23 in artikel 68 van de Wegcode leest voortaan als volgt: " Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa."
Door deze wijziging wordt het mogelijk om over te stappen op de geautomatiseerde handhaving van het toegangsverbod voor vrachtwagens. Een optie die de federale wetgever inschrijft in het KB onbemande camera's van 18 december 2002 via een wijzigingswet van 30 juli 2022.
In werking: 1 oktober 2022.

Bron: 30 JULI 2022. - Wet betreffende het gebruik van onbemande automatisch werkende toestellen ter controle op de inbreuken op het verbodsbord C23,BS 15 september 2022, bl. 67340.

Extra informatie:
- 30 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, BS 15 september 2022, bl. 67341. (art. 19).
- Geraakte artikels
- KB onbemande camera's, art. 1.
- Wegcode, art. 68.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks

Bericht door ELZEN106 »

Nu kan er vooral bij bakwagens een groot verschil zijn tussen laadvermogen op kentekenbewijs en technisch laadvermogen.
Bij mijn auto zit daar ongeveer 6 ton tussen.
Overigens beide gewichten staan op kenteken.
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks

Bericht door steenhaas1 »

trucker10 schreef: 30 dec 2022, 11:50
Maximaal toegelaten massa
De legende van het verkeersbord C23 is aangepast zodat het aangeduide gewicht voortaan verwijst naar de maximaal toegelaten massa. Daardoor wordt het mogelijk het toegangsverbod te handhaven op basis van beelden van onbemande camera’s. De Vlaamse overheid heeft haar principiële goedkeuring gegeven om inbreuken op de tonnagebeperking toe te voegen aan de lijst met overtredingen waarvoor materiële bewijsmiddelen op basis van onbemande toestellen bewijswaarde krijgen tot het tegendeel is bewezen.
Als je dus een weegbrief hebt op kenteken hebt kun je bezwaar aantekenen, zal druk gaan worden bij de bascules.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Onbemande camera’s controleren weldra tonnagebeperking trucks

Bericht door steenhaas1 »

ELZEN106 schreef: 30 dec 2022, 16:34 Nu kan er vooral bij bakwagens een groot verschil zijn tussen laadvermogen op kentekenbewijs en technisch laadvermogen.
Bij mijn auto zit daar ongeveer 6 ton tussen.
Overigens beide gewichten staan op kenteken.
Technisch telt voor de wet niet en zelfs bij de wettelijke gewichten kan er verschil in zitten tussen het totaalgewicht en de bij elkaar opgetelde aslasten, die kunnen meer zijn dan het wettelijk totaalgewicht. Al komt dit meer voor bij personenwagens.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Discussie regels en wetten”