Verantwoordelijkheden

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Verantwoordelijkheden

Bericht door BJC »

In navolging van topic viewtopic.php?f=115&t=1890

Zou het vervolg van het verhaal kunnen zijn, de verantwoordelijkheden :?:

Iedereen schoof de verantwoordelijkheid af op de chauffeur als laatste schakel en nog steeds.
De tijd dat enkel de chauffeur verantwoordelijk was is voorbij, wat niet wegneemt dat hij altijd verantwoordelijk zal zijn tenzij hij het echt niet had kunnen zien.

Maar in het geval van de spyder hoogtewerker die van de vrachtwagen gevallen is zouden ze wel verder verantwoordelijken kunnen gaan zoeken.
B.v. het zwaartepunt moet gegeven worden als deze niet in het midden is.
Info over het hoe te transporteren van het toestel, het borgen van de machine enz.
Bij gebrek aan deze info zouden ze wel eens bij de verlader kunnen terecht komen.

Toen ik dit melde bij mijn overste dat er veel meer moest gebeuren dan een afleverbon was er zoiets van, lul maar verder ik hoor je niet.
Ik heb niet de gevoelige snaar kunnen triggeren inzake hun verantwoordelijkheden, ook al is de chauffeur de laatste schakel en heeft hij het sowieso vlaggen als er iets gebeurt.

Uiteindelijk zal de vrachtwagen chauffeur altijd alles moeten doen omdat hij de laatste schakel is naar de klant.
De verpakker kan er met zijn klak naar smijten, als de verpakking niet voldoet moet de chauffeur zien dat het wel voldoet en de noodzakelijke stappen ondernemen. Als er een defect is aan het toestel en niemand heeft de moeite genomen om het toestel deftig te controleren moet de chauffeur ook al het toestel controleren op gebreken, waarna de chauffeur in tijdgebrek komt en gestresseerd geraakt door eigenlijk al de taken die gedaan hadden moeten zijn met de nodige verantwoordelijkheidszin nogmaals te overdoen als eindcontroleur :cry:
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheden

Bericht door trucker10 »

Na mijn controle paar weken terug in Wilrijk, heb ik de opdrachtgever en mijn baas ingelicht hoe het ambt van de wetgever, nl de politie onze vrachten ziet ( losse kruiwagens dan ook nog eens bovenop betonmolens of schoren ) .
Ik heb ze ook de Vlaamse wetgeving overgemaakt via mail ;) ( deze heb ik uitgeprint bij mij ) omdat ze het probleem kennen, voorlopig nog geen vrijgeleiden hebben gegeven > brief dat zij hun verantwoordelijkheid opnemen voor de manier van laden.
Het enigste wat ik hoor is " sinds jij de chauffeurs hebt bang gemaakt, reclameren ze allemaal op hun lading. " Ik heb ze nogmaals benadrukt dat wij de chauffeurs wel het risico nemen door ermee te vertrekken, maar bij een volgende controle ik gewoon PV laat opmaken.
Mijn verantwoordelijke binnen ons transportbedrijf, nam het me zelfs kwalijk dat ik aan mijn schoonbroer die agent is in Antwerpen ( Wilrijk ) raad had gevraagd, omdat hij de week dat ik gecontroleerd ben een opleiding van 3 dagen ladingzekering had gezien. Op zijn aangeven heb ik dan ook de mail gestuurd en elke dag neem ik een foto hoe ze me geladen hebben.
Van de docent kregen ze volgende regel mee, " als de chauffeur lastig doet of hij is betweterig, dan kijk je gewoon wat er los op de grond ligt/staat, bij de meesten staat de palletwagen ( transpallet ) los, Europallets staan soms los in een bakwagen, dit zijn punten waar je de chauffeur kan op pakken."
Destijds voor de hangende kledij hebben we loadlock baren aangeschaft deze hadden en beugel waarmee je de kapstok kon blokkeren, vluchtheuvel mocht je tegen 50km/u nemen, niks lag op de grond :o .
Ik heb van mijn eigen 10 spanriemen ( 8 x 3 ton en 2 x 5 ton ) aangeschaft, dit aan mijn werkgever laten weten dat dit een investering was van 1/3de van de minimum boete, maar dat ik er wel graag van de firma ook nog kreeg, alsook nog 2 cargo latten. Na een telefoontje waarin ze me zeiden dat ze besteld waren, ben ik 1 week erna binnen gereden zonder dat ze het wisten. Ik kom de spanbanden en cargo latten halen. Oei, we hebben ze deze week aan de andere chauffeurs meegegeven. Ja en nu? Telefoon gepakt naar de garage om 2 cargolatten te bestellen, ik zei hun dat er in Dendermonde een bedrijf is die gespecialiseerd zijn in deze zaken en die ook spanbanden hadden > gedaan met spreken. Heb diezelfde dag nog een mail aan hun gestuurd met de vraag of ik de antislipmatten langs de straat moet beginnen oprapen, dat ik deze ook had gevraagd inmijn vorige mail.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Verantwoordelijkheden

Bericht door BJC »

Dit is wel heel herkenbaar hetgeen je verteld.
Voor mij valt het nog mee, al moet ik soms ook pushen om iets gedaan te krijgen.
Toen ik antislipmatten en hoek beschermers vroeg zeiden ze dat ik de eerste was in heel het bedrijf die dat vroeg.
Ook de kettingen heb ik andere gevraagd omdat de haken te groot waren volgens onze bevestigings ogen op de vrachtwagen.
Dat ging er moeilijk in maar uiteindelijk hebben ze het begrepen toen ik hun het probleem let zien, enkel de punt van de haak ging erin, hoeveel kracht is dat ?
Maar natuurlijk krijg je omgekeerd ook een probleem met de bevestigingen aan de machines waar de haak dan niet in kan omdat de opening te klein is.
Dan heb ik D sluitringen gevraagd en heb er gekregen ook, maar helaas, ook de opening was te klein voor sommige machines. Grotere gevraagd en dat begrijpen ze dan niet want je hebt er toch al gekregen.
Ik zal er misschien zelf moeten kopen, alhoewel, dan gaan er anderen mee lopen want diefstal is bij ons helaas geen uitzondering.
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheden

Bericht door cortrans »

Hoezo zelf kopen??? Je koopt toch ook niet zelf de truck om je werk te kunnen doen???
Nee hoor, dit alles is voor rekening van de opdrachtgever/werkgever.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheden

Bericht door trucker10 »

In mijn geval heb ik mezelf ingedekt, heb het bonnetje met aankoopdatum en de mail, bij een volgende controle kan ik heel perfect uitleggen dat ik niet nalatig ben geweest, alles in het werk stel, maar dat ik van de baas en opdrachtgever als chauffeurtje word beschouwd, terwijl zij met het geld gaan lopen en ik de sigaar ben onder weg. Dan maar hopen indien er ooit een PV komt dat de rechter me hierin zal volgen, maar ik zal zelf wel de advocaat via mijn DAS rechtsbijstand verzekering naar het proces sturen met de nodige documentatie. Bedje op voorhand gemaakt en hopen dat we dan geen wereldvreemde rechter hebben die de kant van de zelfstandigen kiest.
Trouwens op onze belastingbrief staat er een vakje " kosten gemaakt voor je werk " daar zal dit in 2021 ook ingevuld worden als was het maar als bewijslast.
Sinds ik van Sint-Katelijne-Waver naar Bornem ben gemuteerd, heb ik er al aan gedacht om het bedrijf te verlaten, langs de andere kant, opdrachtgever zit dicht bij de deur, ik rij door gans België, Luxemburg, vaste wagen en ze laten me redelijk gerust.
Zal ergens anders ook wel eens iets zijn dat je dag verpest.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Verantwoordelijkheden

Bericht door BJC »

Als de controlerende instanties jou volgen hoef je zelf niet naar de rechtbank te gaan.
Op mijn vorig werk werd een collega tegengehouden omdat de keuring van de bedrijfs camionette verlopen was.
Hij heeft daar de uitleg gedaan van geen tijd vanwege de werkgever etc.
Ze zijn hem daarin gevolgd en hebben de bedrijfsleider gedagvaard.
We weten hoe dit eindigt, een peulschil voor de baas maar het signaal was gegeven.

Bij ons moet er ook eerst iets gebeuren voordat ze het serieus opnemen, maar ondertussen zit je als chauffeur wel met de gebakken peren.

Vroeger lade ik de vrachtwagen goed vol en zette alles vast zo goed het kon.
Na eenmaal een boete kijk ik wel uit dat het niet enkel goed vastzit maar ook reglementair, en dat zijn dikwijls hoofdbrekers.
Gewicht verdeling, as gewichten daar konden ze nog in mee gaan, maar dat je niet genoeg bevestigingspunten hebt is al een moeilijkere.
I.p.v. 6 schaarliften maar 5 omwille van het vastzet mogelijkheden, en dan is het al een puzzel.
Dat van, er is nog plaats, dat kan er nog bij, gaat bij mij niet meer.
JC
Plaats reactie

Terug naar “Discussie regels en wetten”