Hoe gebruiken jullie Adaptive Cruise Control (ACC )

In dit topic kun je schrijven, alles wat je wilt delen met anderen

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Hoe gebruiken jullie Adaptive Cruise Control (ACC )

Bericht door BJC »

Bij mij is de ACC bijna altijd aan, tenzij ik op een baan ben waar ik mag/kan voorbijgaan ( zoals autosnelwegen ) dan zet ik hem uit omdat het dan vlotter loopt daar de acceleratie vertraagd verloopt als je vertraagd hebt.

Die ACC kan ook a pain in the ass zijn, zoals in een bocht een fietser waarop het reageert, is altijd verschieten voor mij en die achter mij.

Deze ochtend op de ring van Antwerpen ( daar zijn geen fietsers gelukkig ) verander ik van rijstrook om de E313 te nemen voor Hasselt en je hoeft maar drie bestuurders te hebben om een file te veroorzaken.
Ik weet niet wat er gebeurt is in de verte maar je kijkt in je spiegels om van rijvak te veranderen en jouw rijstrook vertraagd plots heel fel.
1 remt, 2 remt harder, 3 remt nog harder enz. Ik rem niet extreem omdat ik toch redelijk afstanden hou, maar omdat het zo fel afremde ging de vrachtwagen over op AEBS, dus, alles toe !
Met dat de wagen voor mij weer vaart neemt geef ik gas en de vachtwagen blijft remmen totdat ik bijna volledig stilsta.
Gebeurt allemaal in luttele seconden uiteraard, maar ik stond stil in 8 ste versnelling, terug schakelen om te kunnen vertrekken en je verwacht een serieus ongeval daar het druk was en natuurlijk, t'is de Antwerpse ring.
Naderhand niets gehoord op de radio over een ongeval ofzo, dus, het is allemaal zonder erg geweest.

T'is de eerste keer dat dit mij overkomt dat de AEBS het volledig overneemt mede door de ACC.
Dat er daarna een melding kwam dat de AEBS defect is, is misschien bijzaak maar wel storend.

Hoe gebruiken jullie je ACC, en is het normaal dat nadat je AEBS gewerkt heeft dat deze defect is ?
Precies dat er een pen inzit die bij inwerking treding eruit vliegt en dat je deze moet vervangen :roll:
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Hoe gebruiken jullie Adaptive Cruise Control (ACC )

Bericht door trucker10 »

Bij de Renault D waar ik met gereden heb is de AEBS de eerste keer in werking gegaan, nadat een motorrijder me op de N3 ( chaussee L'Amour ) voorbijkwam, vertraagde en zich plots terugdraaide. wagen stond op een paar meter stil, richtingsaanwijzers aan en ja was voor mij de eerste keer, ik moest dan de knop van de 4-pinkers op en af zetten en daarna kom ik terug vertrekken. Op de Brusselsering voegt er iemand van het tweede naar het eerste in om de afslag te pakken, nadat er ingevoegd was remde de wagen en tja da AEBS sloeg aan, knopje 4-pinkers op> af en hups weg.

Bij de DAF heb ik ACC deze zet ik heel veel aan, op de snelweg 85 - 86 km/u als ik inloop op een trager rijdende voorligger en ik wil die voorbij geef ik gewoon gas bij ook al ben ik al afgezakt naar 80 - 83 km/u. Naar Luxemburg rijden zet ik hem op 87km/u als ik een tragere deelnemer nader op de molshoopjes, ff gaspedaal indrukken, inhalen en terug naar 1ste rijvak > inhalen is er eigenlijk verboden de uren dat ik er langskom, maar ........ vandaar dat ik ook wat speling over houd om de inhaalbeweging zo vlot mogelijk te laten verlopen.

De Renault was ook veel gevoeliger als je naar een obstakel reedt, kom zelf bij een flauwe bocht al van zijn oren maken dat je ergens tegenaan zou rijden, dat doet de DAF veel minder, 1 keer bij een handelaar miskeek het systeem zich op een pallet betonpalen waar ik netjes naast parkeerde, de wagen gaf al een biep signaal van let op.......

Ook bij de Renault heel veel de AEBS uitgeschakeld bij lichte sneeuwval, bij de DAF vorige week niet ondervonden en mijn voorbumper hing toch ook goed vol.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Hoe gebruiken jullie Adaptive Cruise Control (ACC )

Bericht door BJC »

Vier pinkers geprobeert, is geen reset :)
Hij moet toch voor onderhoud binnen, dan moeten ze dat maar eens bekijken.
Voor de rest rijd hij nog wel normaal.
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Hoe gebruiken jullie Adaptive Cruise Control (ACC )

Bericht door trucker10 »

Ben vrijdag in Kruibeke langs gereden op de afrit, niet dat ik naar TTC kwam, aan de afrit in Steendorp staat een bord Beveren +3,5T en wijst naar de snelweg, in Kruibeke staat dan terug den E17 op, tja gewoon doorgereden en aan de werken gewoon de 3,5T niet gezien en verder naar de klant in Beveren.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Hoe gebruiken jullie Adaptive Cruise Control (ACC )

Bericht door BJC »

Als je in beveren moet zijn is dat ook geen probleem. Normaal staat het bord als je aan de rotonde naar beveren afslaat.
JC
Plaats reactie

Terug naar “Wist je dat?”