Sneeuwbanden

Dé plek voor alles wat off topic gaat

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Sneeuwbanden

Bericht door BJC »

Zijn er van jullie die sneeuwbanden gemonteerd hebben op hun vrachtwagen ?

Bij ons niet, en het is al uitkijken wat je doet als je op een werf komt, je komt snel vast te zitten.
Vandaag een graafmachientje moeten ophalen bij een klant en op hunnen hof was het ook één en al sneeuw en ijs, mijn wielen spinden een beetje maar ik reed nog.
Mijn collega had het gezien want zelf had ik niets gevoeld en hij zei dat ik mijn vrachtwagen moest liften vanachter zodat er meer druk op de wielen komen.
Bij een andere klant was het zover, vrachtwagen bewoog gene cm niet meer, was nog minder dan een molhoop, kont van de vrachtwagen gehoogd en idd, er kwam beweging in.
Maja, met sneeuwbanden heb je dat niet voor, of het moet al een obstakel zijn of dat je in de grond bent gezakt.
JC
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Sneeuwbanden

Bericht door steenhaas1 »

We hebben wel M+S banden op de trekas, en ik heb gisteren een zak strooisplit meegenomen voor extra tractie bij het wegrijden.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Sneeuwbanden

Bericht door cortrans »

Ik heb er “gewoon” 4 seizoenen banden onder liggen.
En ja, gisteren stond ik ook vast in de sneeuw omdat ik te weinig druk op de trema’s had (motorwagen leeg, en 1 autonoom de aanhanger).
Opgelost door de auto van de aanhanger door te rijden naar de motorwagen en na even “rommelen” was ik weer los....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Sneeuwbanden

Bericht door ELZEN106 »

Waarom zet je de eerste (enige) niet altijd op de voorwagen?

Lijkt mij veel veiliger qua wegligging, remmen e.d.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Sneeuwbanden

Bericht door cortrans »

ja, en nee.....
Ja, dat zou veiliger kunnen zijn, maar meer werk, omdat ik dan de rijplaten tussen de motorwagen en aanhanger ook uit moet trekken (met de hand), en dan ook de road blokken los moet maken die voor de wielen komen.
Op de aanhanger mag ik zelfs 2500 kg laden, en op de motorwagen maar 1100 kg, dus dat is ook een overweging.
In dit geval ging het dus om een Mercedes C klasse station, dit toch al snel 1800 kg weegt, dus officieel niet op de motorwagen mag geladen worden (al is dit geen probleem omdat de motorwagen een teruggekeurde 5 tonner is met dubbel lucht achter.
Het is dus inderdaad meer een praktisch gebeuren waarom ik bij 1 auto deze op de aanhanger laad.
Voor de remmen is het geen probleem, omdat de aanhanger uiteraard ook geremd is, en bij een goede gewichtsverdeling maakt het ook zeker voor de stabiliteit niks uit.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Sneeuwbanden

Bericht door trucker10 »

Ik heb achteraan gewoon M+S banden erop , dinsdag heb ik me achteruit op besneeuwde helling moeten zetten omdat de heftruck niet bij de vrachtwagen kom, ff de blockage in en rustig op schildpadje achteruit tot waar het voor de heftruck plat was.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Sneeuwbanden

Bericht door BJC »

M+S, zijn die in de zomer niet minder effectief ?
Remafstand baanligging enz.
JC
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Sneeuwbanden

Bericht door ELZEN106 »

Ik heb all seasons op de personenwagen.
Nu gaf die van morgen bandenspanning corrigeren aan terwijl ze volgens mij op de juiste druk zijn.

Kan dit aan de kou liggen?
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Sneeuwbanden

Bericht door steenhaas1 »

Door de kou zit er minder spanning in, als er dan ook nog 1 band of as in de sneeuw staat krijg je nog meer verschil. De (ABS) electronica ziet dan dat er verschil zit in het aantal omwentelingen en concludeert dan dat je een zachte (lekke) band hebt.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Sneeuwbanden

Bericht door cortrans »

BJC schreef: 13 feb 2021, 12:18 M+S, zijn die in de zomer niet minder effectief ?
Remafstand baanligging enz.
M+S (mud en sneeuw) banden hebben minder grip in de winter dan "echte" winter banden maar weer meer dan All Season of zomer banden, en uiteraard weer minder grip in de zomer dan All Season of zomerbanden zelf.
Maar ja, om nu elke 3 maanden van bande n te wisselen......
Vandaar dat wij "gewoon" all Season banden eronder hebben liggen, die gaan er pas onderuit als ze "op" zijn.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Sneeuwbanden

Bericht door cortrans »

ELZEN106 schreef: 13 feb 2021, 13:11 Ik heb all seasons op de personenwagen.
Nu gaf die van morgen bandenspanning corrigeren aan terwijl ze volgens mij op de juiste druk zijn.

Kan dit aan de kou liggen?
Dat heeft inderdaad met de kou te maken Harrie
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Forum café”