Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag

In dit topic kunt u mee duscuseren over de CAO
Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag

Bericht door cortrans »

Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag
31-10-2019 | auteur Redactie


UTRECHT - De afgelopen tijd heeft vakbond FNV Transport & Logistek haar leden naar hun mening gevraagd over verschillende onderwerpen.
Op basis daarvan hebben zij cao-voorstellen gemaakt voor de nieuwe cao.

De vakbond wil de volgende voorstellen voorleggen in de cao-onderhandelingen:

Loonsverhoging van 5 procent.
Afschaffen A loonschalen.
Functiejaar (eerste schrappen + extra functiejaar).
Reiskostenvergoeding.
Schrappen pauzestaffel.
Werkdruk en overwerk

"Overwerk en werkdruk moeten we terugdringen. Wij stellen voor dat je maximaal 8 uur per dag mag werken.
Het aantal uren dat je maximaal mag overwerken moet worden beperkt.
Uiteindelijk moet het structurele karakter veranderen naar incidenteel overwerken", aldus de vakbond.

Eerder stoppen met werken

In het pensioenakkoord is de mogelijkheid opgenomen om eerder te kunnen stoppen met werken.
Vanaf 1 januari 2021 moet het mogelijk zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken."
We willen dat de arbeidsomstandigheden in de sector verbeteren.
Denk bijvoorbeeld aan airco/kachel en goed omschrijven hoe met rolcontainers moet worden omgegaan."

De cao-onderhandelingen beginnen in november.

bron:https://www.transport-online.nl/site/10 ... n-per-dag/

(eenmalig maar de hele tekst gekopieerd omdat het belangrijk genoeg is......)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag

Bericht door cortrans »

Scania 1015 schreef: 02 nov 2019, 07:13 8 uur per dag maximaal.

Dat gaat niet werken :D
Dat kan wel werken, maar dan moet ALLES veranderen, en dat gaat inderdaad NOOIT gebeuren 8-)
Dan zou je geen file's en wachttijden meer moeten hebben, en alles autonoom moeten laten rijden..... En dat is voorlopig nog een utopie :roll:
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag

Bericht door cortrans »

Scania 1015 schreef: 02 nov 2019, 07:41 De CAO discussie gaat de komende tijd weer actueel worden, 31 december 2019 verloopt de huidige CAO.

De belangrijkste voorstellen van de CNV

Opleiding, ontwikkeling en vakbekwaamheid
  • Scholing is gewoon werk, dit geldt ook voor de tijd die besteed wordt aan E-learning
[b]E-learning tijd zal niet te controleren zijn, en (veel) werkgevers betalen nu al niet alle uren uit, dus dit ZEKER NIET [/b]
  • Valt de opleidingsdag op een zaterdag dan wordt de zondagstoeslag betaald
Ook hier zijn maar weinig werkgevers die die dag nu als werkdag uitbetalen, laat staan als zondag toeslag........
Flexibel werken
  • Komt een werknemer op een vrije dag werken, dan krijgt hij/zij de toeslag voor het werken op zondag
Dit zou dan dus (meestal) in een weekend zijn, en dan is die toeslag er toch al???
  • De ploegentoeslag moet omhoog, bij een 2-ploegendienst 15% en bij een 3-ploegendienst 25%.
Loon naar werken
  • Bij ziekte hoor je het gemiddelde loon te ontvangen over het afgelopen jaar, inclusief toeslagen (zie vakantieloon) en overuren
  • Afschaffen van de wachtdag bij ziekte
  • 8% vakantietoeslag over het in het afgelopen jaar ontvangen loon en toeslagen
  • Toeslag vakantieloon betalen over alle opgenomen vakantie/verlofdagen en ATV dagen Het uitgangspunt is de prijscompensatie + 3% per jaar, berekend over het maximum van de loonschaal
Vergoedingen en toeslagen
  • Reiskostenvergoeding woon- werkverkeer
Nog steeds een heel vreemd item, want in elke andere brance is dit een normaal " iets" alleen in de transport sector niet......[/b]
  • Toeslag voor het werken in de nacht (van 21.00 – 05.00 uur) van 19% van het uurloon moet voor iedere chauffeur gelden, dus ook voor meerdaagse ritten
  • Ook kantoorpersoneel en loodsmedewerkers, als hoofdstuk XV (logistieke dienstverlening) niet van toepassing is, werken in de nacht en hebben daarom recht op een toeslag. Over de uren van 20.00 – 07.00 krijgen zij een toeslag van 19% op het functieloon

Omdat dit de werkgevers weer veel (extra) geld gaat kosten, zie ik dit zeker niet gebeuren, maar wel doorslaan in die 24 uurs economie he :lol:
Verplichte tijd voor tijd regeling
  • Afschaffen van de verplichte tijd voor tijdregeling. Per bedrijf kan een vrijwillige tijd voor tijdregeling in overleg met vakbonden worden overeengekomen.

Arbeidstijd
  • Standaard wordt 8 uur per dag gewerkt, uren boven de 8 uur zijn overuren

Ook weer zo iets... Is in elke andere brange toch ook zo......(tenzij je een 45 urige werkweek heb, zoals ik)
  • Overwerk, de werknemer kan niet verplicht worden tot het verrichten van overwerk

Zolang een 8 urige werkdag niet realistisch is, zal je dit ook niet kunnen eisen, lijkt mij......
Arbeidsvoorwaarden aanpassen
  • De standaard moet 40 uur per week zijn, verdeeld over vijf dagen van acht uur
  • Werken op een vast overeengekomen vrije dag geldt als werken op een zondag

Arbeidsomstandigheden, slapen in de cabine
  • Verbieden bij voertuigen met een laadvermogen van 500 – 3.500 kg.

Ik begrijp de insteek, maar niet haalbaar omdat dit discriminatie is van een bepaalde transport groep. Ik rij bijvoorbeeld ook op een B-E combi (al overnacht ik nooit in de auto), maar stel dat..... Waar moet ik dan liggen?????
Beter zal zijn, om bepaalde (minimum) afmetingen aan een slaap plaats te verbinden........
  • Verbieden voor vrachtwagens met een aangepaste cabine zoals in het autotransport en zwaar transport.

Zolang we vast zitten aan bepaalde afmetingen van voertuigen, zal dit ook niet gaan, omdat je dan bepaalde transporten niet meer kan uitvoeren.....
  • Alleen toestaan als er een standkachel en standairco aanwezig is.

Dit is inderdaad wel een must ja
Pensioen
  • Gebruik maken van het pensioen akkoord om een regeling te treffen waarbij werknemers 3 jaar voor hun AOW-uitkering vervroegd met pensioen kunnen gaan.

Top, dan moet ik nog maar 7 jaar :lol:
  • Pensioenopbouw verbeteren door alle looncomponenten mee te laten tellen voor de pensioenopbouw.

Juist, maar wie gaat dit weer betalen???


Wil je alle voorstellen en de achtergrond hiervan lezen?
Download de 'Beleidsnotitie CNV Vakmensens: https://www.jeachterban.nl/cfs-file/__k ... istiek.pdf

In het rood, is mijn tekst
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “CAO discussie”