Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
Er zijn nu steeds meer vrachtwagens met moderne noodremassistenten op Duitse snelwegen.
Desalniettemin neemt het aantal aanrijdingen van achteren met gewonde en dode vrachtwagenchauffeurs toe.
Is het vanwege de technologie die nog niet volledig is ontwikkeld of de chauffeurs die niet met de technologie overweg kunnen?
Federale minister van Transport Andreas Scheuer (CSU) zit aan de passagierszijde van een vrachtwagen en ziet er vrolijk uit vanuit het open zijraam. De foto moest dienen als reclame voor de bochtassistent, die ongelukken met rechtsaf moet voorkomen en ook door de staat wordt gesubsidieerd, ook onder druk van de Duitse Fietsers Vereniging.
Nu staat dezelfde foto op de homepage van zijn ministerie en er is een bericht over een lopend onderzoek van het Federal Highway Research Institute (BASt), een autoriteit van de BMVI: "We zullen het uitschakelen van noodremmers voor vrachtwagens verbieden - voor meer verkeersveiligheid."
lees verder.......
https://www.eurotransport.de/artikel/lk ... 63151.html
Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
Moderator: trucker10
-
- Oldtimer
- Berichten: 4445
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
gr. Cor
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
-
- Oldtimer
- Berichten: 4445
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
Ik denk dat de meeste ongevallen nu gebeuren omdat er nog veel te veel trucks rond rijden die geen moderne hulp middelen hebben, en dus door een combinatie van te weinig afstand, met andere dingen bezig zijn, en dus geen afstandsradar die ingrijpt bij remmen van voorgangers de grootste oorzaak is, dat er zo veel truck ongelukken op de snelwegen gebeuren.....
Die systemen werken pas optimaal als elk voertuig het heeft.
Het zelfde met autonoom rijden, alleen als iedereen dat doet zal het (mogelijk) veilig werken.....
Die systemen werken pas optimaal als elk voertuig het heeft.
Het zelfde met autonoom rijden, alleen als iedereen dat doet zal het (mogelijk) veilig werken.....
gr. Cor
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
- steenhaas1
- Admin
- Berichten: 1734
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34
Re: Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
De noodrem systemen zijn sinds 2015 verplicht, dus de meerderheid van de trucks heeft ze.
Maar pas de laatste kun je niet meer handmatig uitschakelen, de mijne kan ik nog uitschakelen maar doe ik nooit. Bij gebruik van de ACC zet ik de afstand nog een tandje verder om meer afstand tot m'n voorganger te creëren, maar als je wil inhalen kruip je wel dichterbij om niet te lang links te rijden.
Maar pas de laatste kun je niet meer handmatig uitschakelen, de mijne kan ik nog uitschakelen maar doe ik nooit. Bij gebruik van de ACC zet ik de afstand nog een tandje verder om meer afstand tot m'n voorganger te creëren, maar als je wil inhalen kruip je wel dichterbij om niet te lang links te rijden.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
leggen we weer een nieuw stuk
-
- Oldtimer
- Berichten: 4445
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
Dat vond ik inderdaad in het begin het probleem van dat systeem.
Liep je in op je voorganger, en keek je al in je spiegel naar een goed moment om in te gaan halen, bleek dat de afstand tot je voorganger nog steeds minimaal 50 meter te zijn
Nu weet ik inderdaad wel beter te handelen......
Maar zoals ik al eerder schreef, het systeem werkt alleen perfect als elke andere truck het zelfde systeem heeft.
De chauffeurs van trucks die het (nog) niet hebben, zullen bijna altijd te laat zijn bij een noodstop.....
Liep je in op je voorganger, en keek je al in je spiegel naar een goed moment om in te gaan halen, bleek dat de afstand tot je voorganger nog steeds minimaal 50 meter te zijn
Nu weet ik inderdaad wel beter te handelen......
Maar zoals ik al eerder schreef, het systeem werkt alleen perfect als elke andere truck het zelfde systeem heeft.
De chauffeurs van trucks die het (nog) niet hebben, zullen bijna altijd te laat zijn bij een noodstop.....
gr. Cor
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Re: Vrachtwagenongevallen ondanks de nieuwste technologie
Heb het aan den lijve kunnen ondervinden hoe krachtig dit systeem remt, er kwam een motorrijder langs op de N3 deze besloot om wat verderop naar rechts te rijden en vervolgens zich terug te draaien systeem had dit opgemerkt, voor mij geen probleem ik wist dat die motorrijder weg zou zijn, maar voor het systeem was dit een noodstop, ook op de Brusselse ring, iemand voegde vanaf het tweede rijvak voor mij om de afslag te nemen, eens voor mij gaat hij redelijk op de rem en ja hoor het systeem deed een noodstop 4 pinkers floepen aan en je staat daar stil.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt