Girteka chauffeurs dreigen met staking

Plaats in dit topic alleen nieuws dat transport gerelateerd is

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door Marcel1970 »

GIRTEKA CHAUFFEURS DREIGEN MET STAKING

Het Litouwse Girteka heeft een bericht naar de eigen chauffeurs gestuurd waarin wordt aangekondigd dat de dagvergoeding voor chauffeurs verlaagd wordt.
Als reden geeft Girteka de Covid-19 of Corona crisis op.

https://bigtruck.nl/nieuws/item/girteka ... et-staking
Bron big truck
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door cortrans »

Weer zo'n bedrijf die zijn chauffeurs op laat draaien voor de financiële situatie van het bedrijf.
Terecht dus dat de chauffeurs hiervoor willen staken.
Mijn filosofie in deze is: Een werknemer heeft met een werkgever een contract opgesteld waarin alle zaken beschreven staan, zoals het te werken uren en het salaris dat er tegenover staat.
Mocht een werkgever heef veel aan een werknemer verdienen (wat zijn goed recht is, als hij een goede ondernemer is) dan krijgt de werknemer echt niets meer voor de geleverde diensten.
WAAROM moet een werknemer nu ineens wel gaan inleveren omdat de werkgever ineens minder inkomsten heeft????
En kom nu niet aan met die dooddoender, dat het om behoud van je werk gaat, want daar trap ik niet in.
Red die werkgever het niet om zijn bedrijf te redden, moet hij zo sportief zijn om tijdig zijn bedrijf te stoppen en op een nette manier alles te regelen (en betalen).
Girteka is in een relatief korte tijd heel groot geworden, door via de mazen van de wet in Europa mensen te werk te stellen met alleen maar dure geleasde trucks en goedkope arbeidskrachten, en daar betaald Girteka nu de rekening voor.......
Waarom moet het personeel (die toch al niet de hoofdprijs krijgt voor hun werk) nu ineens salaris inleveren?????
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door cortrans »

Tijdens de crisis in 2008 werkte ik ook bij een kleine werkgever die van mening was dat hij op die manier zijn bedrijf redden kon.
Wachttijden (in het container vervoer) werden ineens (zonder vooraf overleg met personeel) niet meer of maar voor de helft uitbetaald.
Ook wou hij dat we een loonschaal naar beneden zouden accepteren, wat ik uiteraard niet gedaan heb.
Ik heb hem voor de keuze gesteld, of betalen waar ik recht op heb, of een rechtszaak.......
Het is het laatste geworden, en ik heb direct ontslag genomen, en ben elders gaan werken.......
3 weken nadat ik bij een ander gaan rijden, ging die werkgever failliet.........
Je zou maar alles geaccepteerd hebben, krijg je dus mooi een uitkering na de laatste contract aanpassing he.........
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Kees

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door Kees »

Ik snap je tweede posting Cor. Ook al ben ik het niet mee eens. :mrgreen:

Bigtruck heeft het over Girteka...... Welke Girteka? :?
Is dat net zoiets als Vos zeggen?
Of DHL? Of een Schenker?
Girteka is in een relatief korte tijd heel groot geworden, door via de mazen van de wet in Europa mensen te werk te stellen met alleen maar dure geleasde trucks
Dat eerste is een feit.
En ze willen nog veel groter worden, en dan gaan ze ook worden!

Mazen in de wet? Welke mazen hebben ze nodig voor int transport?
Of bedoel je dat ze als Litouws bedrijf Litauwse chauffeurs hebben?

Dure geleasde trucks? :shock:
Verdiep je eens in Girteka.
Ze leasen namelijk niet, maar kopen. (En verkopen ze ook. Ze staan gewoon op hun website te koop.)
Dan komen we nogmaals op duur.....
Ze bestellen ze met 1000-2000 te gelijk.
Zouden ze echt meer betalen als iemand die er 1-10 besteld?
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door steenhaas1 »

Ze zullen waarschijnlijk ook nog EU subsidie krijgen om die trucks te kopen, en zoals hierboven aangehaald met die aantallen worden de auto's goedkoper in aanschaf. Wanneer ze dan later verkocht worden tegen de marktprijs is de afschrijving op zo'n trekker laag geweest en is er maar een gering bedrag nodig om weer een nieuwe aan te schaffen.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Kees

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door Kees »

Ze zullen waarschijnlijk ook nog EU subsidie krijgen om die trucks te kopen
Je gebruik het word waarschijnlijk. Dus weet je het eigenlijk niet.

Of je nog EU subsidie krijgt weet ik niet, maar die was er idd voor Euro 6 auto's.
En het word EU subsidie denkt ook de lading. Het is geen Oost EU subsidie.
Als ik het goed weet betrof die subsidie iets van 3000€ per auto.
Die kreeg je als Nederlands bedrijf ook.

Een mooi voorbeeld vond ik wat Wabener een paar jaar teug deed. In crisistijd!
Waar bedrijven normal bij een dealer gaan vragen wat een aantal auto's zouden gaan kosten, deed Waberner het andersom.
Die maakte bekend 1000 auto's te willen bestellen, en merken mochten een offerte geven.
Die draaide het dus mooi om. :lol:

Het is toen Daf geworden.
Nou reken er maar op dat die auto's per stuk niet veel gekost hebben.
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Girteka verlaagt chauffeurspremies

Bericht door trucker10 »

Het Litouwse bedrijf Girteka Logistics wordt net als alle andere Europese vervoerders door de Covid-19-crisis gedwongen zijn bedrijfskosten te verlagen. Dit gebeurt met name door het bedrag van de dagvergoeding voor zijn internationale chauffeurs te verlagen, wat tot geruchten over een staking heeft geleid. Geruchten werden ontkend door het management van Girteka.

De economische crisis als gevolg van de gezondheidscrisis was misschien wel het enige dat de vooruitgang van Girteka Logistics kon tegenhouden: de Litouwse transporteur heeft bepaalde projecten moeten uitstellen en de aanwerving van nieuwe chauffeurs moeten bevriezen, terwijl Girteka nog maar vijf maanden geleden haar ambitie bevestigde om tegen het einde van 2021 van 7.000 naar 10.000 vrachtwagens te gaan. “Onze belangrijkste zorg is het behoud van de werkgelegenheid, dus we besparen op de kosten en in dit verband hebben we de dagvergoedingen voor het personeel, inclusief de chauffeurs, verlaagd. Dit is geen loonsverlaging. We hebben een lange traditie in het betalen van een hoge dagvergoeding aan onze internationale chauffeurs, maar de huidige economische omstandigheden dwingen ons om dit bedrag tijdelijk naar beneden bij te stellen”, legt Kristian Kaas Mortensen, Director Strategic Partnerships bij Girteka Logistics, uit. Ter herinnering: de lonen die de chauffeurs in de Oostbloklanden ontvangen (waarover de sociale zekerheidsbijdragen worden betaald) zijn nog steeds aanzienlijk lager dan die in West-Europa, terwijl de chauffeurs een dagvergoeding ontvangen (die niet onderworpen is aan sociale zekerheidsbijdragen…) om- theoretisch – hun kosten in het buitenland te dekken.

“Deze tijdelijke vermindering heeft discussies onder onze chauffeurs aangewakkerd, en we begrijpen dat dit geen goed nieuws voor hen is. Verschillende media berichten over een mogelijke staking, maar dit is niet het geval”, vervolgt Mortensen. “Een aantal van onze chauffeurs begrijpt ook dat dit een baanbesparende maatregel is in een tijd waarin veel grote bedrijven hun personeelsbestand aanzienlijk inkrimpen.

Bron van bericht: 20/04/2020 CLAUDE YVENS https://transportmedia.be/2020/04/girte ... Mc.twitter

Wie zich aan de kant zet zal een C4 ontvangen, die director strategie gaat over lijken, er zijn er nog die zich een rijbewijs kunnen permitteren.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Er wordt niet gestaakt bij Girteka Logistics

Bericht door trucker10 »

LITOUWEN - Girteka Logistics zegt in een verklaring dat de coronacrisis, net als bij andere bedrijven, een enorme impact heeft op het transportbedrijf uit Litouwen. Dit omvat onder meer een forse daling van het aantal ritten. "Een groot deel van het Europese bedrijfsleven staat voor een nooit eerder geziene financiële crisis en dit heeft ook gevolgen voor Girteka Logistics", zegt het bedrijf.

"Onze belangrijkste focus is het behoud van werkplekken. Daarom nemen we kostenbesparende stappen, variërend van een vacaturestop tot het annuleren van projecten en uitgaven, en verminderen we ook de dagelijkse vergoedingen voor alle werknemers, inclusief onze chauffeurs."

"We verlagen de salarissen van onze chauffeurs niet, we hebben al geruime tijd hoge dagvergoedingen betaald, vanwege de huidige economische situatie hebben we een tijdelijke verlaging hierop aangekondigd", aldus Girteka.

"Deze tijdelijke verlaging van de dagvergoedingen leidde tot discussies tussen onze chauffeurs en verschillende media meldden nu dat onze chauffeurs staakten of een staking hebben aangekondigd, dit is en is tot dusver niet het geval geweest", benadrukt Girteka.

"We respecteren en begrijpen dat dit geen positief nieuws is voor onze chauffeurs maar een aantal van onze chauffeurs sprak ook begrip uit voor het feit dat we met deze en andere initiatieven ernaar streven om zoveel mogelijk werkplekken te behouden in een tijd waarin veel grote bedrijven aanzienlijke reducties doorvoeren in het aantal werknemers."

"We blijven nauw samenwerken met onze chauffeurs om ervoor te zorgen dat ze over de nodige informatie beschikken om de situatie te evalueren, en samen werken we aan het behoud van arbeidsplaatse en het voorkomen van stakingen. Wij hebben op dit moment geen tekenen van een staking of het stilzetten van vrachtwagens."

"Het wegvervoer is doorgaans een van de eersten die een economische crisis doormaken en ook de eersten die een herstel zien, daar kijken we met onze 18.000 collega's naar uit", besluit Kristian Kaas Mortensen van Girteka Logistics.

Bron: https://www.transport-online.nl/site/11 ... logistics/
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

In protest, Lithuanian drivers to halt their trucks across Europe

Bericht door trucker10 »

In protest, Lithuanian drivers to halt their trucks across Europe

Drivers working for Girteka, Lithuania's largest logistics company, are planning a massive walkout over wage cuts, 15min.lt reported on Friday.

The drivers are set to leave their vehicles in parking lots in different European countries on Monday and not to work.

Girteka drivers were warned earlier this week that their salaries would be cut by 15 percent. The company says the decision comes in response to the global crisis, but drivers say work loads have only increased.

Out of 14,000 drivers working for Girteka, 2,000 said on Thursday they planned to join the strike, but this number is expected to rise by Monday morning.

Kristian Kaas Mortensen, director for strategic partnerships at Girteka Logistics, told 15min.lt that the company has been strongly affected by the crisis.

Girteka is not cutting salaries but has only temporarily reduced the daily allowance, he said.??

Bron: https://www.lrt.lt/en/news-in-english/1 ... oss-europe
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door Marcel1970 »

Girteka Logistics: Er wordt niet gestaakt bij Girteka Logistics

Girteka Logistics zegt in een verklaring dat de coronacrisis, net als bij andere bedrijven, een enorme impact heeft op het transportbedrijf uit Litouwen. Dit omvat onder meer een forse daling van het aantal ritten.

https://www.transport-online.nl/site/11 ... logistics/
Bron transportonline
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

GIRTEKA KORT NIET OP LOON, MAAR DAT KAN OOK BIJNA NIET

Bericht door trucker10 »

Het Litouwse Girteka kwam vorige week in het nieuws omdat chauffeurs dreigden met een staking vanwege het korten van de dagvergoeding. Vandaag meldt het bedrijf dat er niet gestaakt wordt, en dat er niet aan de salarissen wordt gesleuteld. Dat kan ook bijna niet, want dat wordt maar amper betaald.

Een Girteka chauffeur ontving tot nu toe een bedrag van 69 Euro per dag en daarvan was 66 Euro dagvergoeding. Die dagvergoeding wordt nu verlaagd naar 53 Euro per dag. Als je een beetje kunt rekenen dan zie je dat er per dag dus maar drie Euro loon betaald wordt. Girteka kan dan ook vol trots melden dat er niet gekort wordt op het loon, alleen op de dagvergoeding...

Het komt er op neer dat een Girteka chauffeur dat bedrag, dus voortaan die 56 Euro (dagvergoeding plus loon) ontvangt voor iedere dag dat hij onderweg is. Dat is ongeacht wat hij doet die dag. Wachten, rijden of op de boot, iedere dag ontvangt hij het zelfde bedrag.

Nu zijn er landen zoals Duitsland en Frankrijk waar de chauffeur een verklaring van minimum loon moet kunnen overleggen. Het idee is dat zo’n chauffeur minstens het minimum loon moet ontvangen wat in dat land bij wet verplicht is. Die verklaring hebben de Girteka chauffeurs keurig in hun mapje in de taal van het land waar ze zich bevinden. De tekst die er op staat kunnen ze zelf natuurlijk niet lezen en in feite is dat gewoon keihard valsheid in geschrifte van de onderneming.

Overigens is Girteka niet de enige die dit soort praktijken toepast. In Europees verband zijn de bonden bezig om vooral de instanties en de klanten van de Girteka’s van deze wereld te bewerken. Bedrijven die zich inlaten met vervoerders die er dergelijke praktijken op nahouden zijn namelijk net zo schuldig aan sociale dumping en uitbuiting.

Bron: https://bigtruck.nl/blog/item/girteka-k ... Y.facebook
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Girteka chauffeurs dreigen met staking

Bericht door cortrans »

Amen.......

Toch weten die Litowers het leuk te brengen he, Aan het loon komen ze niet, maar wel de onkosten vergoeding omlaag halen............
Het is maar net hoe je het brengt.... Onder de streep kost het de chauffeurs dus wel degelijk heel veel geld, elke maand.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws buiten de BeNeLux”