Ook België kampt met stevig tekort aan truckers

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Ook België kampt met stevig tekort aan truckers

Bericht door trucker10 »

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs neemt in België steeds grotere proporties aan, met naar schatting 5.000 vacatures. ‘Britse toestanden zitten er nog niet in, maar het is niet uit te sluiten dat de bevoorrading moeilijk wordt op piekmomenten als de eindejaarsperiode.’

Meer regelgeving, weinig waardering en lange files: het beroep van chauffeur is niet aantrekkelijk genoeg voor jongeren. @Marc Herremans

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is niet langer een exclusief probleem van de Britten, waar enorme rijen aan tankstations en lege rekken in de supermarkten schering en inslag zijn. ‘Ook in België en zijn buurlanden wordt het tekort aan chauffeurs elk jaar groter. Er is bij transportbedrijven een ware slag aan de gang om chauffeurs’, zegt Freija Fonteyn, adjunct-directeur van de Federatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV).

Fonteyn ziet meerdere verklaringen voor de krapte. ‘Er werken minder chauffeurs vanuit Oost-Europa. Dat komt deels door het mobiliteitspakket van de Europese Unie, een hervorming van de vervoerssector die vorig jaar inging en volgend jaar nog aangescherpt wordt. De hervorming moet de arbeidsomstandigheden verbeteren. Een eis uit het pakket is dat chauffeurs om de vier weken rust nemen in het land waar ze wonen. Volgend jaar moet ook de vrachtwagen om de acht weken terug naar het land waar hij ingeschreven is.

Dat maakt werken met buitenlandse chauffeurs duurder en Oost-Europese chauffeurs moeten meer pendelen, waardoor het voor hen minder interessant is om ver van huis te werken. Daarnaast is er een tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Oost-Europa zelf, waardoor chauffeurs vaker in eigen land blijven.

Vergrijzend beroep

Isabelle De Maegt, woordvoerster bij sectorfederatie Febetra, ziet nog een belangrijke reden. ‘De Belgische vrachtwagenchauffeur wordt snel ouder. 42 procent van de chauffeurs is ouder dan 50. Dus bijna de helft van de huidige chauffeurs verlaat binnen de 15 jaar de stiel. Tegelijkertijd blijft de instroom vanuit de scholen laag. Het beroep moet daarom aantrekkelijker gemaakt worden.’

Febetra schat het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeur in België op 5.000, waarvan ongeveer de helft in Oost-Vlaanderen. ‘Door het hoge aantal vacatures kunnen chauffeurs makkelijker alleen opdrachten kiezen waar het werk goed te combineren is met een gezinsleven’, stelt Fonteyn. Dat leidt ertoe dat de ‘lastigere shifts’ vaak oningevuld blijven.

‘42 procent van de chauffeurs is ouder dan 50. Die groep verlaat binnenkort de stiel. Tegelijkertijd blijft de instroom vanuit de scholen laag’
Isabelle De Maegt
woordvoerster Febetra
De Maegt geeft aan dat uit tevredenheidsenquêtes van Febetra wel blijkt dat de meeste chauffeurs graag met de vrachtwagen rijden. Maar ze missen waardering. ‘Er zijn veel klachten over de ontvangst op laadplaatsen. Vaak mogen chauffeurs er niet eens het toilet gebruiken. Ook op truckerparkeerplaatsen laat het sanitair vaak te wensen over.’

Lange wachttijden frustreren ook. ‘In de havens zijn er grote problemen. Door de enorme drukte aan de containerhavens zijn er urenlange files aan de containerterminals. Dat levert discussies op wie die chauffeur betaalt als hij aan het wachten is, en chauffeurs zijn het wachten kotsbeu en kiezen voor transport waar ze niet zo lang moeten stilstaan.’

Transport duurder

Fonteyn voorspelt dat transport een stuk duurder wordt. Bedrijven die de gewoonte hadden het onderste uit de kan te halen, dreigen het eerst in de problemen te raken. Een extreem tekort aan chauffeurs zoals in het VK ziet ze niet snel gebeuren. ‘Maar piekmomenten als de eindejaarsperiode worden moeilijk. Er is dan heel veel vraag naar transport om winkels te bevoorraden, terwijl er weinig chauffeurs voorhanden zijn. De Oost-Europese chauffeurs die nog hier werken, keren in die periode terug naar hun familie.’

Bij de grootste transporteur van het land, Essers, staan momenteel 120 vacatures open. ‘De instroom vanuit scholen is heel laag. Wij leiden daarom zelf mensen op en laten hen de nodige rijbewijzen halen’, zegt Mike Dautzenberg, hr-directeur bij Essers. ‘De reputatie van het bedrijf is heel belangrijk. Stipt de lonen betalen en een goede ziekteverzekering zijn belangrijke troeven. Die bieden wij gelukkig.’

Essers probeert nog extra troeven uit te spelen. ‘Wij hebben de laatste jaren heel wat 55-plussers aangeworven. Die willen vaak wel nog met een vrachtwagen rijden, maar niet meer helpen met laden en lossen. Bij ons hoeven ze dat niet doen. Daarnaast proberen we Poolse truckers blijvend naar hier te halen; zij komen dan hier wonen en krijgen een Belgisch contract.’

Afbeelding

Opleiden

Meer chauffeurs opleiden in België zelf lijkt voor iedereen de sleutel. ‘Maar onderschat zo’n opleiding niet. Je moet niet alleen met een vrachtwagen kunnen rijden, maar ook kennis over wetgeving, rusttijden en over het laden en lossen van vrachtwagens verwerven’, geeft Fonteyn aan.

‘En het aantal cursisten bij de VDAB blijft al jaren ter plaatste trappelen’, merkt Vlaams Parlementslid Tom Ongena (Open VLD) op. Hij vroeg de cijfers op bij minister van Werk Hilde Crevits (CD&V). Wat hem ook opviel is dat slechts 6 procent van de cursisten een vrouw is. ‘Als er ergens winst te boeken is, is het wel hier’, zegt Ongena. ‘Vrouwelijke werkzoekenden zijn een belangrijke pool van potentiële instromers in dit knelpuntberoep’.

Bron : Stijn Decock

Vrijdag 15 oktober 2021 om 15.13 uur
https://www.standaard.be/cnt/dmf2021101 ... nQXA%3D%3D
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”