Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door Marcel1970 »

Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hield woensdag een controle bij Flora Aalsmeer.
Een boete werd uitgedeeld omdat vervoer met een personenbus naar de vrachtwagen door de chauffeur als ‘rust’ in de tachograaf werd geregistreerd.

https://www.ttm.nl/it/tachograaf/met-de ... st/139850/
Bron ttm.nl
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door steenhaas1 »

Als je standplaats Aalsmeer is zou dat wel kunnen, maar dat zal hier wel niet het geval zijn geweest.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door cortrans »

Toch weer een vreemde kronkel in de wet……
Rij jij met je eigen personenauto van en naar huis dan is het geen werktijd (ook al heb jij al 10 rijuren gemaakt op de schijf/kaart)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door steenhaas1 »

Er wordt gedacht dat de standplaats dicht bij je woonplaats ligt, maar er zijn er zat die de hele week onderweg zijn en dan met hun pkw nog een eind moeten rijden naar huis.
Bij "normale" werknemers komt het ook vaak voor dat ze 1,5uur of langer en dat is dan zonder evt. file per enkele reis kwijt zijn, dat is dus minimaal 15 uur per week woon/werkverkeer!
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door cortrans »

In mijn Hema tijdperk na mijn verhuizing van Utrecht naar Beverwijk was het een jaar lang 3 kwartier enkele reis zonder file, regelmatig heb ik er terug naar huis 2 uur over gedaan pfffffff
Daarom heb ik de Hema ook verlaten, en werk dichterbij gezocht (met betere werktijden)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door trucker10 »

Vandaar ook het idee om de gegevens van je bestuurderskaart te integreren in je identiteitskaart, op die manier kunnen ze dan nagaan hoelang je werk en woonverkeer aan het rijden bent. Nu met de verlof periode zijn er die de ganse dag gewerkt/gereden hebben, in hun klaarstaande wagen stappen en richting zuiden op vakantie vertrekken.
Ik heb de afgelopen week 67,5 uren gedraaid, ziet er goed rood uit als ik mijn kaart in de computer breng. Er is gisteren vrijdag al druk gebeld tussen mijn werkgever en de opdrachtgever.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door cortrans »

Oké, maar dan maak je dus weer onderscheid tussen chauffeurs en andere mensen, kantoor mensen bijvoorbeeld.
Deze hebben bijvoorbeeld ook de hele dag gewerkt, maar mogen dus wel in een klap rechtstreeks naar zuid Europa rijden, en een chauffeur niet.
Zijn hun dan minder moe (oké, een ambtenaar niet :lol: ), maar hoe je het ook bekijkt blijft het onrecht en discriminatie.
Met alle respect, maar als je met een bus vanuit Oost Europa komt (dus niet als chauffeur) is dit in mijn ogen "rust" en geen "rijden' en dan mag je het dus ook niet als "werken" beschouwen c.q. bekeuren
Een tachograaf is bedoelt om het werk/uren als chauffeur (met) de vrachtwagen bij te houden, niet wat je privé daarnaast doet.

Wil men de reis in de bus (vanuit Oost Europa) als werk gaan zien, dan moet deze tijd ook zo betaald gaan worden (wat dan weer niet gebeuren zal, gok ik zo)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door trucker10 »

We kennen allemaal de kerstperiode waar massa's Oost-Europese trucks samenscholen, paar jaar geleden heeft de Belgische inspectie deze chauffeurs staan opwachten en al wie zogezegd de reistijd niet had ingevoegd op de tacho > de busreis zouden ze beboeten.
Hoe dikwijls hebben ze geprobeerd om sociale fraude aan te kaarten, cabotage enz.
Ik krijg mijn wagen mee naar huis, omdat ik anders meer kilometers zou rijden naar de stalplaats, maar ik rij soms ook de stalplaats voorbij, ooit is de vraag gesteld of dit woon-werkverkeer niet op out of scoope kon gereden worden, antwoord was duidelijk NEE, je bent aan het rijden en ja een deel ervan is ook betaald, ik geef 1/2 uur per dag af voor gebruik van de vrachtwagen, tot 2020 was dit doorbetaald.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door cortrans »

Ohhh, ik heb de wagen ook vlak bij huis bij een transport bedrijf hier in Beverwijk achter het hek staan, terwijl mijn standplaats Hillegom is en het hoofd bedrijf in Waalwijk zit.
Ik krijg uiteraard geen reiskosten betaald maar begin met schrijven vanaf het moment dat de kaart erin gaat, en eindig als die er weer uit gaat.
Van de week nog vanaf het laatste adres in Den Bosch leeg naar huis, is gewoon werktijd, en wordt ook zo betaald door de werkgever,
Zelfs de (betaalde) parking gaat op rekening werkgever.
Uiteraard proberen ze mij zo dicht mogelijk bij huis te laten beginnen/eindigen.
wat uiteraard lang niet altijd lukt.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door steenhaas1 »

Volgens de regels zouden chauffeurs die met een bus met een tacho naar hun voertuig gereden worden allemaal hun kaart in tacho sleuf 2 moeten doen dan. Krijg je wel een tacho XXL, waar 50 kaarten in passen ;-)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door cortrans »

Een belachelijke regel weer dus bedacht door sukkels vanachter een bureau
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Met de bus naar de vrachtauto worden gereden is géén rust

Bericht door BJC »

steenhaas1 schreef: 15 aug 2021, 20:39 Volgens de regels zouden chauffeurs die met een bus met een tacho naar hun voertuig gereden worden allemaal hun kaart in tacho sleuf 2 moeten doen dan. Krijg je wel een tacho XXL, waar 50 kaarten in passen ;-)
:lol: :lol: :lol:
JC
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”