Na reeks ernstige ongevallen: chauffeurs die verboden binnenweg nemen veel zwaarder bestraft
Vrachtwagenchauffeurs staan vaak onder grote tijdsdruk en durven dan al eens een kortere weg te nemen. Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen. Ze riskeren toch maar een minnelijke schikking van 58 euro. Maar daar komt nu, bij het begin van de zomervakantie, verandering in. De boete wordt fors verhoogd.
Het verkeersbord C23, een rode bordrand met in het midden een zware vrachtwagen op een witte achtergrond, betekent dat een weg verboden is voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van goederen. Dat betekent dat je er met een vrachtwagen niet in mag. Anders riskeert de chauffeur een onmiddellijke inning van 58 euro.
Maar nu heeft de wetgever na een reeks dramatische ongevallen met zware vrachtwagens beslist om deze overtredingen hoger te classificeren en strenger te bestraffen. Omdat veel (vaak buitenlandse chauffeurs) het verbodsteken aan hun laars lappen en in straten rijden waar ze een gevaar betekenen voor andere weggebruikers.
Vanaf 1 juli 2021 worden inbreuken daarom beschouwd als overtredingen van de derde graad. Daarop staat een onmiddellijke inning van 174 euro of drie keer zoveel als nu.
De wegcode laat wel toe dat het verkeersbord een onderbord krijgt met een tonnagebeperking. Zo kan men beslissen om kleinere vrachtwagens wel nog toe te laten.
Bron:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202106 ... cW-Xsd9WCw
De prijzen van de jacht op trucks nog wat aangepast
Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen
Moderator: trucker10
Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt
Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen
daarom al wil ik niet naar België
Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen
Overal veranderen ze de verkeerssituaties waardoor je steeds voor verassingen komt te staan, en als dat niet volstaat zijn er wel werken om je doorgang te versperren.
De GPS loopt hopeloos achter, vandaag nog eens 10 km om gereden omdat ... ! En dan is er tijdsdruk ! Hoe zou dat komen ?
Geraak je tot bij de klant via via en omleidingen, dan mag je zoeken hoe weer weg te geraken want omkeren is niet altijd mogelijk
Ik begrijp heel goed dat chauffeurs, binnen en buitenlanders, dikwijls voor beslissingen staan die ze eigenlijk niet zouden moeten nemen als het deftig gereglementeerd zou zijn, zoals N wegen zouden nooit verboden mogen worden voor vrachtverkeer, ook al gaat deze door een kern van een gemeente.
En dan weer eens door de vele ernstige ongevallen ??? Wat is vele en wat is ernstig ?
Ik lees meer dodelijke slachtoffers door autoverkeer op binnenwegen dan die zovele ernstige vrachtwagen ongevallen buiten de autosnelweg.
Corona kost geld en dat moet iemand aanvullen.
De GPS loopt hopeloos achter, vandaag nog eens 10 km om gereden omdat ... ! En dan is er tijdsdruk ! Hoe zou dat komen ?
Geraak je tot bij de klant via via en omleidingen, dan mag je zoeken hoe weer weg te geraken want omkeren is niet altijd mogelijk
Ik begrijp heel goed dat chauffeurs, binnen en buitenlanders, dikwijls voor beslissingen staan die ze eigenlijk niet zouden moeten nemen als het deftig gereglementeerd zou zijn, zoals N wegen zouden nooit verboden mogen worden voor vrachtverkeer, ook al gaat deze door een kern van een gemeente.
En dan weer eens door de vele ernstige ongevallen ??? Wat is vele en wat is ernstig ?
Ik lees meer dodelijke slachtoffers door autoverkeer op binnenwegen dan die zovele ernstige vrachtwagen ongevallen buiten de autosnelweg.
Corona kost geld en dat moet iemand aanvullen.
JC
-
- Oldtimer
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen
Helemaal mee eens JC.BJC schreef: ↑01 jul 2021, 17:40
Ik begrijp heel goed dat chauffeurs, binnen en buitenlanders, dikwijls voor beslissingen staan die ze eigenlijk niet zouden moeten nemen als het deftig gereglementeerd zou zijn, zoals N wegen zouden nooit verboden mogen worden voor vrachtverkeer, ook al gaat deze door een kern van een gemeente.
Doorgaande N-wegen moeten zeker voor vracht verkeer open blijven, en zijn ook zeer belangrijk voor aanlevering van belangrijke goederen.
Ik begrijp überhaupt niets van de beslissingen die door lokale overheden genomen worden, om maar te pas en te onpas wegen voor bepaalde groepen weg gebruikers verboden te verklaren voor doorgaand verkeer.......
Hier kan ook geen speciale truck navigatie tegen op om al de verbods verklaringen die soms ook nog eens op bepaalde uren geldt tegen op.
(wat ben ik blij dat ik nog zelden in de Bels leveren mag)
gr. Cor
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Zonder (auto) transport staat alles stil
onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
- steenhaas1
- Admin
- Berichten: 1736
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34
Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen
Zeker voor N-wegen, Nationale doorgaande wegen zouden geen voertuig verboden moeten kennen!
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
leggen we weer een nieuw stuk