Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen

Bericht door trucker10 »

Na reeks ernstige ongevallen: chauffeurs die verboden binnenweg nemen veel zwaarder bestraft

Vrachtwagenchauffeurs staan vaak onder grote tijdsdruk en durven dan al eens een kortere weg te nemen. Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen. Ze riskeren toch maar een minnelijke schikking van 58 euro. Maar daar komt nu, bij het begin van de zomervakantie, verandering in. De boete wordt fors verhoogd.
Het verkeersbord C23, een rode bordrand met in het midden een zware vrachtwagen op een witte achtergrond, betekent dat een weg verboden is voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van goederen. Dat betekent dat je er met een vrachtwagen niet in mag. Anders riskeert de chauffeur een onmiddellijke inning van 58 euro.

Maar nu heeft de wetgever na een reeks dramatische ongevallen met zware vrachtwagens beslist om deze overtredingen hoger te classificeren en strenger te bestraffen. Omdat veel (vaak buitenlandse chauffeurs) het verbodsteken aan hun laars lappen en in straten rijden waar ze een gevaar betekenen voor andere weggebruikers.

Vanaf 1 juli 2021 worden inbreuken daarom beschouwd als overtredingen van de derde graad. Daarop staat een onmiddellijke inning van 174 euro of drie keer zoveel als nu.

De wegcode laat wel toe dat het verkeersbord een onderbord krijgt met een tonnagebeperking. Zo kan men beslissen om kleinere vrachtwagens wel nog toe te laten.

Bron:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202106 ... cW-Xsd9WCw

De prijzen van de jacht op trucks nog wat aangepast
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen

Bericht door ELZEN106 »

daarom al wil ik niet naar België
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen

Bericht door BJC »

Overal veranderen ze de verkeerssituaties waardoor je steeds voor verassingen komt te staan, en als dat niet volstaat zijn er wel werken om je doorgang te versperren.
De GPS loopt hopeloos achter, vandaag nog eens 10 km om gereden omdat ... ! En dan is er tijdsdruk ! Hoe zou dat komen ? :roll:
Geraak je tot bij de klant via via en omleidingen, dan mag je zoeken hoe weer weg te geraken want omkeren is niet altijd mogelijk :x

Ik begrijp heel goed dat chauffeurs, binnen en buitenlanders, dikwijls voor beslissingen staan die ze eigenlijk niet zouden moeten nemen als het deftig gereglementeerd zou zijn, zoals N wegen zouden nooit verboden mogen worden voor vrachtverkeer, ook al gaat deze door een kern van een gemeente.
En dan weer eens door de vele ernstige ongevallen ??? Wat is vele en wat is ernstig ?
Ik lees meer dodelijke slachtoffers door autoverkeer op binnenwegen dan die zovele ernstige vrachtwagen ongevallen buiten de autosnelweg.
Corona kost geld en dat moet iemand aanvullen. :|
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen

Bericht door cortrans »

BJC schreef: 01 jul 2021, 17:40
Ik begrijp heel goed dat chauffeurs, binnen en buitenlanders, dikwijls voor beslissingen staan die ze eigenlijk niet zouden moeten nemen als het deftig gereglementeerd zou zijn, zoals N wegen zouden nooit verboden mogen worden voor vrachtverkeer, ook al gaat deze door een kern van een gemeente.
Helemaal mee eens JC.
Doorgaande N-wegen moeten zeker voor vracht verkeer open blijven, en zijn ook zeer belangrijk voor aanlevering van belangrijke goederen.
Ik begrijp überhaupt niets van de beslissingen die door lokale overheden genomen worden, om maar te pas en te onpas wegen voor bepaalde groepen weg gebruikers verboden te verklaren voor doorgaand verkeer.......
Hier kan ook geen speciale truck navigatie tegen op om al de verbods verklaringen die soms ook nog eens op bepaalde uren geldt tegen op.

(wat ben ik blij dat ik nog zelden in de Bels leveren mag)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Langs een straat waar ze eigenlijk niet in mogen

Bericht door steenhaas1 »

Zeker voor N-wegen, Nationale doorgaande wegen zouden geen voertuig verboden moeten kennen!
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”