In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door cortrans »

In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart
01-04-2021 | auteur Redactie


AALSMEER - De Inspectie Leefomgeving en Transport controleerde donderdag bij Flora Holland Aalsmeer twee vrachtwagenchauffeurs.
De beide chauffeurs hadden hun dagelijkse rust genomen maar tijdens het laden van de vrachtwagen bij verschillende bedrijven gebruikten de chauffeur niet hun bestuurderskaart.

De chauffeurs kregen ieder een boete van € 1.100 en een Bevel Staken Arbeid van 9 uur opgelegd.

bron:https://www.transport-online.nl/site/12 ... derskaart/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door trucker10 »

Moet ik concluderen dat ze tijdens het laden of lossen, gewoon op rust stonden?
Ze maakte geengebruik van de functie op de tachograaf om deze op werken te zetten, waardoor ze rust genoten tijdens het laden/lossen. Kleine vergetelheid gespreid over de ganse dag ;) Wie doet het al eens niet ?
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door cortrans »

Om eerlijk te zijn....... bijna dagelijks......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door steenhaas1 »

Ze waren aan het laden zonder hun kaarten in de Tachograaf, zal dan wel op out of scope staan.

Wat bij mijn auto lastig is, bij motor uit gaat hij op rust, de parkeerverlichting blijft branden maar de tacho-verlichting gaat uit. Moet je binnenverlichting aandoen om te tacho op werken te kunnen zetten.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door BJC »

Als ik de motor afzet gaat hij ook op rust, maar ik zet hem op werken.
Einde van de dag de kaart vergeten en de volgende dag ben ik nog aan het werken :oops:
Het gebeurt mij ook eens dat ik vergeet hem op arbeid te zetten als ik de vrachtwagen al gauw moet verplaatsen of bij een tankstation.
Meestal valt mijne cent en zet ik hem op arbeid, maar ja, als je dan net controle krijgt ben je de pineut.
Wie vergeet nooit wat ?

Natuurlijk, kaart er niet in bij de klant en bij arbeid kan je moeilijk goed praten.
Maar b.v., s'morgens de vrachtwagen laden op het eigen bedrijf, dan kan je de tijden nog aanvullen.
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door cortrans »

steenhaas1 schreef: 02 apr 2021, 12:50 Ze waren aan het laden zonder hun kaarten in de Tachograaf, zal dan wel op out of scope staan.

Wat bij mijn auto lastig is, bij motor uit gaat hij op rust, de parkeerverlichting blijft branden maar de tacho-verlichting gaat uit. Moet je binnenverlichting aandoen om te tacho op werken te kunnen zetten.
Mijn tachograaf werkt weer anders.....
Ik moet hem zelf op rust drukken, maar zodra ik het contact uit zet, springt hij na plus/minus 10 seconden weer vanzelf op werken (dan gaat ook het licht uit in de tacho).
Ik heb een magneet schijnwerper in mijn cabine waarmee ik dan weer op het scherm schijnt, en hem alsnog weer op rust zet.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door BJC »

Amai, zoveel verschillende werkingen !?
StelU voor, ik ben het mijne gewoon en gebruik tijdelijk een ander voertuig die anders werkt, je bent gezien zonder dat je er erg in hebt.
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door trucker10 »

Ik had bij de Scania R ook een stone ridge tacho die bij het afleggen van het contact op werken sprong, je duwt deze dan op rust om daadwerkelijk je rust te nemen, zet je contact aan om de radio te horen, draait ietsjes te ver, dat ook je volledig dashboard oplicht, draait deze een standje terug en je hebt pas na 20 minuten door dat je eigenlijk op werken staat. Bij de volgende IJking dit laten wijzigen dat hij steeds op rust sprong.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door cortrans »

BJC schreef: 02 apr 2021, 20:35 Amai, zoveel verschillende werkingen !?
StelU voor, ik ben het mijne gewoon en gebruik tijdelijk een ander voertuig die anders werkt, je bent gezien zonder dat je er erg in hebt.
Klopt, ik kan ook niet begrijpen waarom de ene tachograaf bij contact uit direct op pauze springt en de ander niet.
In de "oude" tachograven moest je zelf altijd door middel van een knopje aangeven of je aan het werk was of pauze nam, en zo hoort het natuurlijk ook.
Mijns inziens mag een tachograaf dus niet uit zijn eigen op rust springen.
De mijne werkt ook niet naar behoren, omdat hij uit zich zelf weer op werken springt als het licht na 10 seconden uit gaat als het contact uit gedaan is.
Dan moet ik alsnog weer handmatig op rust drukken.
In het begin ging ik nog wel eens de mist in, als ik de tacho op rust had staan, en even de motor kiet lopen om de luchtvering weer op sterkt te brengen.
Als ik dan weer het contact uit deed, sprong die na 10 seconden weer op werken, en als ik dan niet binnen de 29 seconden wederom op de rust knop drukt, ben ik mijn pauze weer kwijt.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
tiny
Beroepschauffeur
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 jul 2019, 20:01
Locatie: sprookjesbos

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door tiny »

das volgend mij een instelling in de tacho..
de nieuwe bij ons sprongen ook niet op rust , na een belletje met de fleet en een bezoekje aan de werkplaats
springen ze nu wel wel op rust , als je het contact aan zet..
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door cortrans »

Klop Tiny, toen ik deze auto kreeg sprong die ook altijd standaard op rust bij contact uit, echter dat wil ik dus niet (en volgens mij mag dit dus ook niet).
De oude kaart tachograven moest men ook altijd handmatig op rust zetten door middel van het selectie knopje, als men rust maakte.
Je moet dus zelf aangeven wat je doet (alleen rijden doet hij automatisch registreren.
Nadat de garage het aangepast heb naar mijn wens, en ik heb dus op rust knop drukt, en doe dan pas mijn contact uit, dan springt hij nadat het licht na 10 seconden uit gaat van zelf weer op werken (omdat dit zo ingesteld is volgens de garage.
Ik moet hem dus wederom weer op op rust drukken als het contact na 10 seconden uit is anders ben ik mijn rust dus weer kwijt......
Volgens de garage kan dit niet anders, ik weet wel dat de Scania's bij de Hema ook pas na die 10 seconden op rust sprongen.......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door steenhaas1 »

Je moet ook nergens meer aanzitten als je de tacho op rust hebt gezet, dat valt onder arbeid. ;-)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door cortrans »

Tja.... dan moet dat "ding" ook gewoon op rust blijven staan als het contact uit gaat........
In het begin heb ik heel wat fout meldingen gehad hoor, tot de planner mij de uitdraaien liet zien......
Het zelfde als dat ik altijd de tacho op rust zet als de kaart er uit is (in de nacht), maar ik moet dus elke ochtend dat "riedeltje" van alle met ja beantwoorden omdat hij anders niet een 24 sluitend geheel op mijn kaart registreert..... (deed ik ook nooit)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door steenhaas1 »

De tacho hoeft niet op "rust", je dagelijkse/wekelijkse rust geef je in bij aanvang dienst. Wanneer je dan niet op OK drukt is dat een overtreding, er is dan officieel geen rust genoten. De rijtijd overschrijden vooraleer pauze te nemen is een lichter vergrijp.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door BJC »

Ik hoop dat ik juist handel :)

Vrijdag ben ik toegekomen rond 14:00 h. bij ons op den hof.
Ik haal mijn kaart eruit wetende dat ik anders vergeet om hem op rust te zetten om 16:00 h. ( einde werkdag )
Dinsdag ga ik terug werken en steek mijn kaart in om 7: 21 h.
Ik vul alles aan van de vrijdag, 14:00 h. tot 16:00h. werktijd, tot dinsdag 7:00h. rusttijd en tot 7:21 h. werktijd; ok opslaan.
Dan zou ik normaal in orde zijn denk ik dan.

Maar stel dat ik vrijdag controle krijg en ben daar aan het werken, opruimen van den hof, machines bijtanken, controleren, testen enz.
Mijn kaart zit niet meer in de tacho want ik moet niet meer uitrijden, ben ik dan in overtreding ?
Ik ben uiteraard wel op ons bedrijf bezig en niet bij een klant ;)
JC
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door steenhaas1 »

Nog over de tacho bij motor/contact uit.
Uit 165/2014
2. Digitale tachografen mag niet zodanig ingesteld zijn dat zij automatisch overschakelen naar een specifieke activiteiten ca­tegorie wanneer de motor of de ontsteking wordt uitgeschakeld, tenzij de bestuurder in staat blijft manueel de juiste activiteiten­ categorie te kiezen.
@BJC uit 561/2006
5. De bestuurder registreert als „andere werkzaamheden” alle tijd besteed volgens de omschrijving in artikel 4, onder e), en alle tijd die hij heeft besteed aan het besturen van een voertuig voor commerciële activiteiten die buiten de werkingssfeer van deze verordening vallen, en registreert alle perioden van „beschikbaarheid” volgens de definitie van artikel 15, lid 3, onder c), van Verordening (EEG) nr. 3821/85 sedert zijn laatste dagelijkse of wekelijkse rusttijd. Deze registratie gebeurt manueel op een registratieblad of een afdruk of door gebruik van handmatige invoerfaciliteiten op het controleapparaat.
Je bent dus fout als je in de nabijheid van het voertuig aan het werk bent en de bestuurderskaart er uit gehaald hebt.
Arbeid dient tot einde dienst(begin dagelijkse/wekelijkse rust) op de kaart te staan. Maar dan moet een controleur jou vragen of je de chauffeur bent van die auto.
Dus hoe worden je uren bijgehouden, alleen via tacho of hebben jullie op de zaak een tijdklok, of misschien per app? Anders moet je toch echt op een stuk van je tachorolletje de div activiteiten bijhouden. En wanneer je met een tacholoos voertuig naar een andere vestiging gaat wat dan?
Dan dus ook zo'n registratieblad invullen, wat dus een stuk van het papieren rolletje of nog gewoon een "oude" schijf kan zijn.

Volgens de wet hebben mensen die onregelmatig rijden het nog veel lastiger, heb je 28 dagen wel gewerkt maar niet gereden dan zou je naar de letter der wet van die 28 dagen alle activiteiten handmatig in moeten vullen vooraleer je weer gaat rijden.
Te gek voor woorden.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door trucker10 »

Ik vermoed als je nog materiaal aan het lossen bent vanaf de vrachtwagen dat ze een punt hebben die tot discussie kan lijden in die richting.
Ze zouden kunnen vermoeden dat je in de late namiddag nog machines moet gaan terug halen, kunnen ze wel even natrekken op je chauffeurskaart of je deze handeling doet > kaart eruit, uurtje nadien er terug in.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door steenhaas1 »

Maar zo te lezen doet JC dat netjes, dus gewoon arbeid registreren en evt pauze voor de tijd dat de kaart uit de tacho was.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door BJC »

Er is eenmaal voorgevallen dat ik ander werk verrichte en dat mijn kaart nog in de tacho zat en ingesteld op andere arbeid.
Terwijl ik bezig was heeft iemand de vrachtwagen gestart, verplaatst en stilgelegd, met als resultaat dat deze op rust is gaan staan.
Na verloop van tijd bemerkte ik dat de vrachtwagen was verplaatst en dat mijn instelling veranderd was naar rust.
Toen ben ik heel boos geworden want zonder het te weten was ik aan het frauderen.
En uiteraard wist niemand van iets, wie de vrachtwagen had verzet en hoe deze ûberhaupt deze heeft kunnen verzetten zonder de sleutel of reserve sleutel.
Want de reserve sleutel zit in de kluis en niemand heeft de reserve sleutel gegeven !

Tja, wat moet of kan je dan nog doen als alles ergens in vraag kan gesteld worden ?
JC
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: In totaal 2.200 euro boete voor laden zonder bestuurderskaart

Bericht door BJC »

trucker10 schreef: 05 apr 2021, 16:22 Ik vermoed als je nog materiaal aan het lossen bent vanaf de vrachtwagen dat ze een punt hebben die tot discussie kan lijden in die richting.
Ze zouden kunnen vermoeden dat je in de late namiddag nog machines moet gaan terug halen, kunnen ze wel even natrekken op je chauffeurskaart of je deze handeling doet > kaart eruit, uurtje nadien er terug in.
Ik haal hem eruit als ik gelost heb en ander werk ga verrichten en in de veronderstelling dat ik niet meer hoef te vertrekken.
Maar het kan altijd zijn dat er iets uit de bus valt en dringend moet gebeuren, dan vul ik het gewoon aan met de tacho en kan weer rijden.
Ik haal mijn kaart enkel eruit op ons bedrijf of als er echt niet meer gereden moet worden, b.v. afzetten bij de garage.
Maar het zou ook ergens anders kunnen zijn in uitzonderlijke omstandigheid natuurlijk.
JC
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”