Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door cortrans »

Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België
17-03-2021 | auteur Redactie


ZELZATE - Op dinsdag 16 maart hield de Belgische politie, in samenwerking met controleurs van VLABEL, de Douane en Defensie, op negen plaatsen verspreid over België een transportcontrole.

In totaal werden 275 vrachtwagens of gelede voertuigen gecontroleerd.
Met maar liefst 148 van de 275 controleerde voertuigen was iets mis met de ladingzekering en nog eens 54 andere overtredingen (zoals cmr, tachograaffraude, etc) werden vastgesteld.
Hiervoor zijn 118 onmiddellijke boetes en 28 processen verbaal uitgedeeld.

lees verder.........
https://www.transport-online.nl/site/12 ... in-belgie/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door cortrans »

Ik kan mij wel vinden in dit soort controles.....
Als ik hoor hoe vaak er afgevallen lading is op de wegen in België?????
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door trucker10 »

Elke agent in België zal hoogstwaarschijnlijk de cursus ladingzekering moeten volgen, plaatselijke politie zones trekken al een dag per maand uit om deze controles te gaanuitvoeren, zowel in kleinere vrachtwagens, bestelbussen en aanhangwagens, het spekt de staatskas en er glippen weinig vissen door de mazen van het net als je daar op het dispositief staat.

Afgelopen dinsdag cijfers gezien van 1 op 3 moest herladen of betere beveiliging aanbrengen.

Nogmaals heb ik onze opdrachtgever hiermee geconfronteerd, maar voorlopig houden ze voet bij stuk en zelfs met 3/4de lading leggen ze kruiwagens los bovenop.

Ooit komt de dag dat het verkeerd loopt en ik ga geen enkel Euro uit mijn zak halen, of het is voor mijn baas of het is voor de verlader, ik zit tussenin en mag niet weigeren, anders weiger ik te werken, ze zijn allebei op de hoogte, zij willen het risico nemen.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door steenhaas1 »

cortrans schreef: 18 mar 2021, 19:16 Ik kan mij wel vinden in dit soort controles.....
Als ik hoor hoe vaak er afgevallen lading is op de wegen in België?????
Ligt dat aan de ladingzekering of aan de staat der wegen? ;)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door trucker10 »

Soms aan de naïviteit van de chauffeur. Och het is niet ver, het is zwaar genoeg, waar gaat dat heen gaan, ............
Vandaag twee meldingen van ladder(s) die op de weg zijn beland, deze zijn waarschijnlijk niet van een vrachtwagen afgedonderd.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door trucker10 »

steenhaas1 schreef:
Ligt dat aan de ladingzekering of aan de staat der wegen? ;)
We zullen het in Echt eens vragen of het nu echt aan de ladingzekering of aan de wegen ligt.

https://www.1limburg.nl/vrachtwagen-ver ... 2-bij-echt
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door BJC »

trucker10 schreef: 18 mar 2021, 19:25 ...

Ooit komt de dag dat het verkeerd loopt en ik ga geen enkel Euro uit mijn zak halen, of het is voor mijn baas of het is voor de verlader, ik zit tussenin en mag niet weigeren, anders weiger ik te werken, ze zijn allebei op de hoogte, zij willen het risico nemen.
Ik vrees dat je ook de pineut zal zijn. Met de nieuwe wetgeving is niet enkel de chauffeur verantwoordelijk maar ook de verlader en de verpakker die er voor verantwoordelijk kunnen gesteld worden.
Tenzij je kan aantonen dat ... of de je een meegaande politieagent hebt.

Ik heb niet zo een probleem bij ons op het werk, er komt wel een beetje bewustzijn tegenwoordig.
Maar ik heb ooit gedreigd dat als ze mij verplichten te vertrekken terwijl het niet goed is, dat ik gewoon de straat oversteek en de politie opbel :D
JC
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door BJC »

Informatie van verlader
De verlader moet de vervoerder waarop hij een beroep doet, vooraf schriftelijk alle informatie bezorgen die de vervoerder nodig acht om de goederen te laden. En minstens de gegevens over de aard van de laadeenheid, de massa van de lading en elke laadeenheid, de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in het middel licht, de buitenafmetingen van elke laadeenheid, de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het vervoer moet worden toegepast, de wrijvingsfactor van de goederen en alle andere aanvullende info die vereist is voor de juiste zekering. Gaat het om containers of wissellaadbakken dat moet de verlader ook een verklaring meegeven waarin het gewicht van de containers en bakken wordt vermeldt.
Verder moet de verlader (tenzij op voorhand schriftelijk anders wordt overeengekomen) aan volgende voorwaarden voldoen:
• hij staat in voor de verdeling van de lading over de laadvloer;
• hij respecteert de mtm en de aslasten van het voertuig;
• hij maakt een correcte zekering mogelijk.

Controle door bestuurder
De bestuurder is verplicht om voor vertrek:
• een visuele controle uit te voeren om na te gaan of de achterste laaddeuren, de inklapbare laadklep, de deuren, de dekzeilen, het reservewiel en andere uitrustingen die te maken hebben met het gebruik van het voertuig zijn vastgezet;
• te controleren of de lading geen hinder vormt voor het veilig besturen van het voertuig;
• na te gaan of het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.
Verder moet de vervoerder (tenzij op voorhand schriftelijk anders wordt overeengekomen) aan volgende voorwaarden voldoen:
• hij voorziet een voertuig dat geschikt is voor de lading waarvoor hij is gecontracteerd;
• hij biedt op de plaats van het laden een voertuig aan dat schoon en zonder structurele schade is;
• hij staat in voor het bevestigen van de container op het chassis;
• hij zekert de lading correct.

Verpakker en verzender
Ook de verpakker en verzender hebben concrete verplichtingen. De verpakker moet de goederen correct beschrijven en voorzien in een alternatieve methode voor het zekeren van goederen als de kans bestaat dat de goederen beschadigd worden door spanbanden.
De verzender tot slot moet alle nodige documenten voorzien met minstens een correcte beschrijving van de goederen, de massa van de totale lading, de info die nodig is voor de juiste verpakking en de mededeling van ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen.
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Opnieuw veel ladingzekering overtredingen tijdens transportcontrole in België

Bericht door trucker10 »

De verzender tot slot moet alle nodige documenten voorzien met minstens een correcte beschrijving van de goederen, de massa van de totale lading, de info die nodig is voor de juiste verpakking en de mededeling van ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen.
Ik krijg deze niet overhandigd, dus ik kan geen juiste controle uitoefenen, ook daar heb ik hun al op gewezen dat bij bepaalde producten geen gewicht is ingevuld, of dat sommige gewichten niet juist zijn.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat er in september 2021 een volledig nieuwe software programma komt, ook gaan we daar de afwijkende adressen kunnen inzetten, nu krijgen we het adres van de winkel op, maar bepaalde winkels, zaken moet je langs een zijweg of achteraan in een andere weg gaan leveren, de eerste keer sta je daar dan en .......... kost tijd, of je kan het blokje omrijden als het in een eenrichting straat is, of ze stockeren hun goederen op 4 km van de winkel, nu staat daar toch al bij dat je een halfuurtje p voorhand moet bellen en ze geven nogmaals het adres door.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”