Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door cortrans »

Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel
Arjan Velthoven – 26 februari 2021


Direct na het goedkeuren van het Mobility Package, afgelopen zomer, liet Transportcommissaris Adina Valean al weten dat de terugkeerplicht van trucks èn chauffeurs nader onderzocht moest worden.
De uitkomst van het onderzoek is er nu en geeft voldoende aanleiding om een hernieuwde discussie te starten.

Onderzoeksbureau Ricardo voerde twee studies uit voor de Europese Commissie.
Eentje naar de verplichte terugkeer van de trucks naar de thuisbasis, elke acht weken, en eentje naar de toepassing van de nieuwe cabotageregels bij multimodaal transport.

lees verder..........
https://www.ttm.nl/transport/terugkeerp ... el/132739/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door cortrans »

nog een stukje uit de tekst:

"De Commissie had al tijdens de onderhandelingen voor het Mobility Package aangegeven dat deze twee regels mogelijk ingingen tegen de doelstellingen van de European Green Deal.

En dat klopt, zo blijkt uit de studies.
Uit de beide onderzoeken blijkt dat de twee regels in totaal tot 3,3 miljoen ton extra CO2-uitstoot per jaar zouden veroorzaken, puur door extra voertuig bewegingen.
Onzin natuurlijk, want of nu truck nummer 1 of truck nummer 2 met vracht terug naar land van herkomst rijdt maakt natuurlijk echt niets uit......
De EC schetst ter illustratie dat die uitstoot de jaarlijkse CO2-uitstoot is van Estland.
Naast extra CO2-uitstoot zou er ook extra emissie zijn van NOx (plus 704 ton) en 251 ton deeltjes (PM2.5).
De kosten van het extra laten rijden van de trucks om terug te keren naar het land van herkomst zou ook kunnen leiden tot tariefsverhoging voor klanten van transportbedrijven, meldt het onderzoek."
En ook dit is bullshit, omdat die truck gewoon lading mee terug kan nemen naar land van herkomst.
Geen een vervoerder laat een truck leeg terug rijden naar land van herkomst omdat de EC dit wil.
Stap gewoon van die carbotage regels af, en elke vervoerder moet vanzelf weer terug met vracht naar land van herkomst.
Ben je gelijk van die regel af dat ze eens in de 2 maanden :o hun land van herkomst moeten, en het verblijf van maanden vertoeven in een truck cabine......
waarom kan ik dit nu wel bedenken en hun in Brussel niet?????

Het onderzoek doet ook een belangrijke aanbeveling die niet over het hoofd gezien mag worden.
De terugkeerplicht voor trucks staat nu op acht weken, die van chauffeurs op drie of vier weken.
Het zou logisch zijn om de beide terugkeer plichten min of meer gelijk te trekken, zodat chauffeurs met de vrachtwagen huiswaarts kunnen rijden.
Juist, door de cabotage te beperken tot 1x per week, wordt een chauffeur vanzelf gedwongen om weer terug te laden naar land van herkomst........
Zo komt de chauffeur (en ook de truck) zeker op de lange afstand vanzelf binnen een mand weer op zijn thuis basis terug.
Uiteraard zijn de goedkope oostblok landen hier op tegen........ :oops: :oops: :oops:
De Europese Commissie wil nu de discussie over de terugkeerplicht van de trucks en de cabotage regels voor multimodaal transport heropenen, met lidstaten, het Europees Parlement en alle betrokken partijen.
De EC wil vanzelfsprekend de Green Deal doelen nastreven, maar ook het functioneren van de Europese transportmarkt en het voorkomen van social dumping en oneerlijke concurrentie moeten worden voorkomen.
Met mijn oplossing is dit alles in 1 klap opgelost...... En nee, ik hoef voor deze tip niet dik betaald te worden :lol:
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door BJC »

Die dat regels maken zijn wereld vreemd en kennen enkel hun bekrompen wereldje.
Logisch, wij kennen ook maar enkel ons bekrompen wereldje hé.
Maar het verschil is dat wij geen regels opleggen voor hetgeen wij niets van kennen ;)
Ik denk ook dat je je de eenvoudigste oplossing gegeven hebt :)
JC
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door steenhaas1 »

Eerst regels opleggen waar het westen mee instemt, en dan als ze aangenomen zijn verslechteren toont weer aan hoe betrouwbaar de politiek is. Raar hè dat steeds meer mensen tegen Europa zijn.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door trucker10 »

Als er teveel ondernemers positief zijn en zeggen dat dit al het begin is van eerlijke concurrentie, dan voelen de lage loonlanden zich al gepakt.
Over de uitstoot dat dit met zich meebrengt zullen we het met al hun andere regeltjes maar niet hebben, als je van punt A naar punt B 7,2 km kan doen, sturen ze je om, omdat ze er een tonnage beperking invoeren op een voldoende brede weg, maar net door een straat loopt waar een dorpspolitieker woont, je kan dan een traject gaan volgen die 15 km is, het dubbele, meer stops aan verkeerslichten dan gewoon de weg rechtdoor te kunnen en mogen vervolgen ( ik hoorde va de collega dat het hem € 147 geeft gekost, Google maps gevolgd terwijl ook hij een trucknavigatie in zen DAF heeft staan ).
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door ELZEN106 »

kan je geloven dat ik een hekel heb om naar België te moeten gaan.
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door BJC »

ELZEN106 schreef: 28 feb 2021, 16:27 kan je geloven dat ik een hekel heb om naar België te moeten gaan.
:roll: neen, dat begrijp ik nu niet se :lol:
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door trucker10 »

Wij hebben lekkere frieten en heerlijk bier :D :roll:
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door ELZEN106 »

:oops: Frietje geef ik niet zo veel om en bier en rijden gaat niet samen.
Dus wegwezen daar. :oops:
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Bericht door ELZEN106 »

Morgen dagje iets anders .
Op mijn (vrije) dag een dagje mee met mijn stiefzoon douchepanelen plaatsen.
Normaal lever ik ze af, nu is het plaatsen.
En over 2 weken nogmaals een dagje.
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”