Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door Marcel1970 »

Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

De Belgische politie heeft vandaag, dinsdag 23 februari, een landelijke controle-actie gehouden van het vrachtverkeer waarbij de focus lag op de ladingzekering.

https://www.transport-online.nl/site/12 ... -controle/
Bron transportonline
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door cortrans »

Dat verbaast mij niets......
Als je ziet hoeveel afgewaaid troep er langs de wegen ligt.......
In Nederland hebben we de mensen van Rijkswaterstaat die dagelijks de autosnelwegen langs gaan en direct stoppen om eventueel afval zoals lekke banden en dergelijke op te ruimen.
Ook worden bij ons bij een aanrijding de vangrail direct (of zo snel mogelijk gemaakt.
Dat is in België we anders.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door BJC »

Het resultaat verwonderd mij ook niet.
Als ik zie wat moeite ik doe om alles vast te leggen, wat een hoofdbrekens ik dikwijls heb, hoeveel riemen ik gebruik ( ik heb er 24 bij ), en als ik dan zie hoe andere chauffeurs nonchalant omgaan met deftig vastleggen van hun lading; dan komt bij mij het idee, die worden nooit gecontroleerd, anders zouden ze wel anders piepen.

Maar er moet er eentje gepakt geweest zijn want ineens mogen ze geen twee schaarliften naast elkaar laden, enkel achter elkaar.
Ik denk dat ze gewoon een riempje erover gegooid hebben en dat was het. Dat vliegt niet weg zeggen ze dan.

Ik ben ook eens gepakt geweest, en tja, 350 € boete :cry:
Ze hadden niet helemaal ongelijk, er was een lading losgekomen, riem spande niet meer, had ik moeten controleren na een paar km.ers gereden te hebben.
De graafmachine, die gaat niet weg zei de ambtenaar, maar je moet de bevestigingspunten gebruiken als ze er zijn, je mag zelf geen dingen gaan uitvinden. Nochtans was het super vast
Dus, geen gevaarlijke situatie maar niet volgens de regelgeving.
En een busje benzine in een hoekje gezet om deze niet in mijn cabine te hebben, had ik ook moeten vastleggen.
Een busje van 1 liter vastleggen met een riem van 2500 DAN :mrgreen: geb ik dan maar in de cabine gezet wat dan wel veilig is :roll:

En dan moet men weten dat veel van die controleurs het eigenlijk ook maar amper weten, want ik vroeg aan hunne chef hoe of wat ( info vergaren hé), ik had uiteindelijk betaald en wou toch iets voor mijn geld :lol: en een andere die bleef maar bij zijn standpunt van het moet zo en niet anders, terwijl ik een andere mening had gekregen van degene die het wel wist, die gaf zelf cursussen en zei dat het minstens drie volle dagen inhield, terwijl wij amper 8 uren krijgen om alles te weten.
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door cortrans »

Ik zet elke auto (hoe klein de af te leggen afstand ook is) met 2 spanbanden om het linker voorzien en rechter achterwiel vast.
Ook heb ik voor de voorwielen een keg en achter de achterwielen een keg.
Ook staat elke auto op de handrem of in de P stand.
Het is gewoon een gewoonte die je hanteert.
Gisteren 2 pendel ritten van 3 km gedaan binnen Waalwijk, maar gewoon alles vast gezet zoals het hoort.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door BJC »

Ook toevallig dat je dat nu zegt, ik zag vandaag ook ze een auto-oplegger en zag enkel het linker voorwiel met een band vastzitten.
Ik vond het vreemd.
Maar nu is het niet meer vreemd :)
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door cortrans »

Als hij voor de wielen wel keggen heeft is het (volgens mij) met 1 band wel toegestaan.
Ik gebruik altijd 2 banden (kruislings) per auto..... (en uiteraard 4 keggen)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Opvallend veel overtredingen betreffende ladingzekering tijdens Belgische controle

Bericht door BJC »

cortrans schreef: 25 feb 2021, 19:33 Als hij voor de wielen wel keggen heeft is het (volgens mij) met 1 band wel toegestaan.
Ik gebruik altijd 2 banden (kruislings) per auto..... (en uiteraard 4 keggen)
Ik vermoed dat het rechter wiel ook wel een band had, maar daar had ik niet naar gekeken, wel naar het linker achterwiel gekeken en dacht, die zit zelf niet vast, en toen ik hem verder voorbijreed zag ik wel een band over zijn voorwiel.
Het zal wel correct geweest zijn.
JC
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”