Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door trucker10 »

STAD OOSTENDE GAAT VOOR VEILIGE SCHOOLOMGEVINGEN EN WEERT ZWAAR VERKEER TIJDENS (SCHOOL)SPITS

Om de veiligheid in schoolomgevingen te verhogen, voert Stad Oostende na de Paasvakantie een tonnagebeperking in. In de omgeving van de scholen zullen er tijdens de spitsuren geen vrachtwagens van meer dan 3,5 ton mogen rijden. De maatregel komt er ook op vraag van verschillende scholen.
Vorig jaar startte Stad Oostende samen met verschillende scholen, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Lokale Politie Oostende met het traject ‘Veilige Schoolomgevingen’. In samenspraak met de scholen worden de schoolomgevingen volledig gescreend.

Zwaar verkeer weren

Eén van knelpunten die naar boven kwam in het traject 'Veilige Schoolomgevingen' is het zwaar verkeer in de buurt van scholen, op momenten dat grote aantallen leerlingen aankomen en vertrekken.

Met de invoering van een tonnagebeperking in de schoolomgeving wil Stad Oostende vermijden dat het verkeer van en naar school, met veel fietsers en voetgangers, in conflict komt met zwaar verkeer zoals de leveringen van goederen. Op die manier wordt er verder gebouwd aan een veilige stad en worden veilige en duurzame verplaatsingen aangemoedigd.

Wat, waar en wanneer?

De maatregel wordt ingevoerd vanaf 19 april 2021. Concreet gaat het om een tonnagebeperking tot 3,5 ton in alle schoolomgevingen in Oostende en dat tijdens de volgende schoolspitsuren:

Van maandag tot en met vrijdag: tussen 07.30 en 09.00 en tussen 15.00 en 17.00 uur
Op woensdag: tussen 07.30 en 09.00 en tussen 11.00 en 13.00 uur
De zones werden afgebakend in samenspraak met de Lokale Politie en worden ter plaatse aangeduid met een verkeersbord en onderbord waarop de tonnagebeperking (3,5 T) en de venstertijden zullen worden vermeld.

De toegangsbeperking geldt voor vrachtwagens. Andere voertuigen, zoals (lijn)bussen en hulpdiensten, krijgen wel nog toegang. Een vrachtwagen mag wel stilstaan tijdens het tijdsvenster van de tonnagebeperking, bijvoorbeeld om te laden of lossen, maar mag niet rijden.

Communicatie naar de handelaars en evaluatie

Stad Oostende zal in nauwe samenwerking met het Economisch Huis alle handelaars de nodige informatie aanreiken zodat zij zich tijdig kunnen organiseren.

In de eerste helft van juni 2021 wordt het project geëvalueerd, in samenspraak met de scholen, lokale politie en de handelaars.


https://www.oostende.be/file/download/c ... 870729.pdf

https://www.oostende.be/file/download/2 ... 5DEC00.pdf

Bron: https://www.oostende.be/stad-oostende-w ... hool-spits

Leuven heeft dit ook al ingevoerd en vorige week spotte ze een vrachtwagen van stad Leuven zelf aan de schoolpoort, stadsbestuur reageerde dat deze daar stond voor kappen van bomen.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: STAD OOSTENDE GAAT VOOR VEILIGE SCHOOLOMGEVINGEN

Bericht door ELZEN106 »

De winkels die er zitten gewoon niet meer bevoorraden.
Ik weet zeker dat mijn werkgever al die venstertijden niet waar kan maken, daar is toch niet tegen te plannen.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door cortrans »

Inderdaad, het gaat (zeker in België) van kwaad tot erger......
Als vervoerder moet je je aan steeds meer regeltjes gaan houden die totaal niet meer te doen zijn om een gezonde bedrijfsvoering te bewerkstelligen.
De regering moet al die lokale regels eens tegen het ligt gaan houden en regelgeving moet er zijn vanuit de regering, en niet van de lokale overheden die te pas en te onpas maar van alles invoeren zonder met de rest rekening te houden.
Dat zelfde met al die verboden voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, wel borden plaatsen dat het verboden is, maar een duidelijke omrijroute verzinnen ho maar....
En dan klagen dat al die vrachtwagens op wegen terecht komen waar ze zeker niet thuis horen....

Navigatie systemen voor trucks kunnen hier ook zeker niet meer tegenop.
Steeds meer problemen krijg je ook met al die tijd vensters, waar je bijvoorbeeld van 7 tot 9 of zo ook niet rijden mag.
Dat is niet meer in te bouwen in die kastjes.
Ik zelf heb verleden jaar ook al zo'n bekeuring van €140,- (en €9,- administratie kosten extra) in Zaandam gehad, omdat ik daar ook niet rijden macht na 16.00 uur, terwijl de navigatie (Tomtom trucker 6000) mij daar toch echt overheen stuurde, en ik daar totaal onbekend was.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door trucker10 »

Ik zondig bijna iedere maand in Ieper, daar mag ik tussen 6u en 10u30 laden en lossen, allemaal goed als je eerste klant in Kortrijk pas om 9 uur open is en daarna paar klanten in Ieper en verder naar het noorden, de Brico zit dan ook nog eens in een 3,5 T plaatselijk maar zo net langs de ene zijde amper 900 meter, langs de andere zijde is het door het centrum, dus venstertijd en plaatselijk tonnage beperking.
Al tweemaal tegen de planners gezegd, maar ook zij kunnen moeilijk al deze uitzondering gaan bijhouden.

https://www.ieper.be/2015_plan_tonnagepdf
Het stadsbestuur wil de binnenstad en enkele specifieke buurten ontlasten van onnodig zwaar verkeer. Dat verkeer wordt begeleid van de bedrijvenzones naar de ringwegen en terug.

In de tonnagezone mogen geen voertuigen komen die bestemd zijn of gebruikt worden voor het vervoer van zaken waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5,5 ton. Zij mogen wel de zone inrijden tussen 6 uur en 10.30 uur ’s morgens om er te laden en te lossen. Ook aangelanden mogen de zone wél binnenrijden. Alle andere zwaar verkeer moet gebruik maken van het hogere wegennet (A19, Noorderring en Zuiderring).

Ook de toegang tot de tonnagezone wordt beperkt. Ze zal enkel nog bereikt kunnen worden via de Dikkebusseweg, Poperingseweg, Veurnseweg, Oostkaai, Dehemlaan, Potijzestraat, Kruiskalsijdestraat en Steverlyncklaan. De overige invalswegen worden ontoegankelijk voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5,5 ton met een uitzondering voor het plaatselijke verkeer.
Ritje van 3 feb .2021
Schermafbeelding 2021-02-07 110926.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door cortrans »

Maar staan die omleiding routes dan ook daadwerkelijk goed aangegeven??
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door trucker10 »

cortrans schreef: 07 feb 2021, 11:16 Maar staan die omleiding routes dan ook daadwerkelijk goed aangegeven??
Vanaf de Noorder of Zuiderring zie je geen borden, wel kom je deze tegen aan het eerste rondpunt met de venstertijden, heb je wel al 100 tot 200 meter de ring verlaten, kan je terug aan de verkeerslichten gaan wachten en dan maar hopen dat je de volgende afslag meer geluk hebt, zo zie ik op hun PDF plan een groene zone, waar ik afgelopen dinsdag wel een 3,5T bord met onderbord bemerkte, maar in principe mag ik daar na 10u30 ook niet meer zijn, hebben er wel de klant Brico en Aveve in die straat.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door cortrans »

Dat bedoel ik, zulke tegenstrijdige borden, waardoor je nog verder verdwaald.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door BJC »

Yep, en alle gemeenten gaan het de één na de andere invoeren, waardoor je nog amper een zo optimale route kan uitstippelen.
Ge moet U maar in zo een zone bevinden als je nog aan het lossen bent, dan zit je daar vast voor twee uur.
Ik heb er al van gehoord, om zes uur ter plaatse om te lossen en gedaan tegen 8 uur, dan toch weggereden en dikke boete gekregen.
Maar ja, als je betaalt mag je doorrijden en is het veiliger zekers !

Moesten ze hun kinderen een beetje met veilig verkeer kennis opvoeden zoals het hoort dan zouden er al heel wat problemen niet ontstaan.
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door cortrans »

Inderdaad, en niet te vergeten je gezonde verstand gebruiken......
En om je heen blijven kijken wat voor verkeer er om je heen is.
Ik ben al eens bij een dodelijk (dodehoekongeval) ongeval betrokken geweest, dat had verkoken kunnen worden als de tegen party ook wat meer opgelet had.......
Helaas kan ik die persoon dat nooit meer uitleggen.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Stad Oostende gaat voor veilige schoolomgevingen

Bericht door trucker10 »

Als jullie deze voor Aalst ( oilsjt ) in België willen. collega van mij heeft daar al kunnen wachten nadat hij los was.

https://www.aalst.be/aalst-ontknoopt/to ... s-in-spits
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”