Let op: op verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrieven staan sinds 1 januari boetes

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel1970
Oldtimer
Berichten: 2915
Lid geworden op: 20 jun 2019, 11:36

Let op: op verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrieven staan sinds 1 januari boetes

Bericht door Marcel1970 »

Let op: op verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrieven staan sinds 1 januari boetes

De politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komen steeds vaker chauffeurs tegen met een verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrief.

https://www.transport-online.nl/site/12 ... ri-boetes/
Bron transportonline
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Let op: op verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrieven staan sinds 1 januari boetes

Bericht door trucker10 »

Bij ons is er in 2014 ook wat veranderd qua vrachtbrief of
De vrachtbrief voor vervoer over korte afstand

In afwijking van de algemene regel, dat wil zeggen de CMR-vrachtbrief, mogen ondernemingen binnen de grenzen van België de zogenaamde vrachtbrief voor vervoer over korte afstand (50 km en minder) gebruiken. Dit kan voor zover de afgelegde afstand tussen de eerste laadplaats en de laatste losplaats niet de 50 km per zending overschrijdt.


De vrachtbrief voor vervoer over korte afstand moet worden opgemaakt in overeenstemming met het voorgeschreven model.


De niet-genormaliseerde vrachtbrieven

In afwijking van de algemene regel, dat wil zeggen de CMR-vrachtbrief, mogen ondernemingen binnen de grenzen van België gebruik maken van een niet-genormaliseerde vrachtbrief per zending of een niet-genormaliseerde lijst van verscheidene zendingen voor de drie hierna vermelde categorieën van vervoer:



het vervoer dat bestaat uit de afhaling of de bestelling van zaken aan huis, voorafgaand aan of aansluitend bij een vervoer per spoor;
het vervoer dat bestaat uit het ophalen of de distributie van zaken, voor zover het meer dan 4 laadplaatsen of meer dan 4 losplaatsen per dag omvat;
het vervoer van zaken in opdracht van een groot- of detailhandelonderneming van de distributiesector, voor zover de laad- en losplaatsen behoren tot diezelfde onderneming of tot een groot- of detailhandelonderneming die met deze laatste verbonden is, zoals bepaald in artikel 11 van het Wetboek van vennootschappen of in het raam van een permanent economisch samenwerkingsverband.

Met niet-genormaliseerde vrachtbrief of lijst wordt bedoeld dat het model van deze documenten vrij is; zij moeten niettemin enkele verplichte gegevens bevatten.
Ik maak gebruik van een vereenvoudigde vrachtbrief en eigenlijk ben ik hiermee in fout, vroeger in de kledij niet daar > losplaatsen behoorden tot de handelsonderneming.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Let op: op verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrieven staan sinds 1 januari boetes

Bericht door cortrans »

Wij hebben ook elektronische vrachtbrieven en niets meer op papier.
Wij doen eigen vervoer, dus ik weet niet of dat verschil maakt
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Let op: op verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrieven staan sinds 1 januari boetes

Bericht door steenhaas1 »

Eigen vervoer heeft geen vervoersdocument nodig, je rijdt met iets wat jouw (bedrijfs) eigendom is.
Wij zijn nu een transportbedrijf en mogen nu ook voor derden rijden. Maar hiervoor deden wij dat ook soms en wanneer dat bedrijfs gerelateerde goederen waren was het niet zomaar aan te tonen dat we dat voor iemand anders reden. Wanneer je geen vrachtbrief hoeft te tonen is het ook niet te controleren of wij afzender of ontvanger waren. Een vrachtbrief is immers niet nodig bij eigen vervoer!
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”