Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door cortrans »

Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude
Arjan Velthoven – 22 oktober 2020


Fraude met de tachograaf zorgt jaarlijks voor een maatschappelijke schade van 700 tot 800 miljoen euro.
Dat zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport in haar online magazine Toezine.
ILT spreekt van een kat-en-muisspel met de frauderende chauffeurs en transporteurs.

Dat er gefraudeerd wordt met de tachograaf is niet vreemd, zeggen inspecteurs Edwin Schoonus, Bert van Voorthuizen en Martijn Klaassen in het artikel.
Een manipulatie op de tachograaf inbouwen kost zo’n drieduizend euro, maar dat bedrag is snel terug te verdienen, bijvoorbeeld omdat er minder onderhoud gepleegd wordt.
Chauffeurs kunnen ook langer doorrijden, waardoor er meer geld te verdienen is.

lees verder..........
https://www.ttm.nl/it/jaarlijks-tot-800 ... de/130001/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door cortrans »

800 miljoen?????
Voor dat geld kun je heel wat controleurs betalen, dus verdiend dit zich dubbel en dwars terug, lijkt mij.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door trucker10 »

Dus door de tacho te manipuleren, verslijten mijn banden minder snel? Dat je een oliebeurt kan uitstellen omdat deze de kilometers niet optelt is juist, maar via de boordcomputer worden ook de draaiuren van de motor bijgehouden en zal er ook wel een signaal komen voor onderhoud.
Onze Oostblok vrienden rijden al onder de prijs, dus daar komt ook het torenhoge verschil vandaan, als je aan het CAO loon van Nederland gaat rekenen, dan rijden wij als Belg ook goedkoper en heeft Nederland verlies aan inkomsten omdat wij een vrachtje Nederland rijden.
Al sinds de grenzen open zijn hebben de Oosterlingen de gewoontes van de Westerlingen van de jaren 60 - 70 overgenomen, het leugenboekje, passer om de schijf bij te werken, proeflampje in de puls draad van de tacho, potentiometer in de bedrading, de naam van de buur erop enz.
Eerlijk als we ons hand eens boven ons hoofd houden komen toch veel zaken overeen toen wij broekies waren.
Pak ze in de Oostblok landen de Europese steun af, en schakel hun loon egaal met dit van ons, worden ze automatisch ook duurder en te duur.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door cortrans »

Alleen wie gaat dat loon van hun dan betalen Daniël??
Moeten de westerlingen nog meer aan het oosten gaan afdragen dan?
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door trucker10 »

Ze hadden in de loop der jaren hun munt kunnen revalueren ( herwaarderen/opwaarderen ); op die manier zouden ook hun lonen stijgen, maar misschien ook nog meer armoede bij de lagere klasse, hetgeen we hier bij ons ook hebben > daklozen.

Ik stel me nog steeds de vraag waarom ze in Polen nog steeds Zloty's hebben, niettegenstaande ze in de Europese unie zitten. Als de waarde van de Euro daalt wordt hun munt duurder> stijgende export kosten.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Ouwe
Bijrijder
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:31

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door Ouwe »

trucker10 schreef: 22 okt 2020, 20:24

als je aan het CAO loon van Nederland gaat rekenen, dan rijden wij als Belg ook goedkoper en heeft Nederland verlies aan inkomsten






Minder loon aan het eind van de maand in Belgie dan in Nederland wil niet zeggen dat er onderaan de streep netto
veel verschil zit.

Heb de laatste jaren veel met Belgen van een collega vervoerder samen gewerkt en dan hoor je wel een wat.

> In NL ziektekosten verzekering veel duurder
>Is er 1 of meer dagen niet veel werk op het bedrijf, daar maakte die
mannen zich niet druk om, konden gewoon gaan doppen, wat een uitkering
is voor 1 of meer dagen.
> Dacht dat autorijden in Belgie ook een stuk goedkoper is, denk aan benzine belasting en verzekering
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door trucker10 »

Ouwe schreef: 24 okt 2020, 10:32

> In NL ziektekosten verzekering veel duurder
>Is er 1 of meer dagen niet veel werk op het bedrijf, daar maakte die
mannen zich niet druk om, konden gewoon gaan doppen, wat een uitkering
is voor 1 of meer dagen.
> Dacht dat autorijden in Belgie ook een stuk goedkoper is, denk aan benzine belasting en verzekering
Wij kunnen idd gaan stempelen, ik als gezinshoofd met 3 kinderen krijg dan €58 / dag tijdens de lock-down hebben ze dit opgetrokken naar net geen €72 / dag, lekker +/- € 1.500 / maand, maar als we rijden hebben we 1/3de meer, onze ziektewet is ook anders en goedkoper qua lidgeld, ziekte verlof is de eerste dagen 80% van de baas daarna de ziekenkas val je al op 60% en per maand zakt deze , maar ergens houden we +/- € 1.100 de maand over ( ik ben nog nooit in ziekteverlof geweest, mijn rug operatie was verzekering wegens arbeidsongeval ook hier val je op +/- 78% van uurloon a 39uur de week, ook niet om riant van te laven daar we als chauffeur ( vroeger 220 tot 260 uur de maand presteerden ) ziekte of verzekering is 39 uur de week dat ze rekenen, stempelen is dan terug 6 dagen stelsel.
De prijzen aan d epomp zijn idd goedkoper, inschrijving van een voertuig is volgens de pk's alsook de jaarlijkse wegentaks voor de wagen van mijn vrouw VW polo 1.9 TDi 110pk €356 / jaar voor mijn Mercedes Vito 112 pk's zes plaatsen wel lichte vracht betaal ik €37 aan rijtaks indien het geen lichte vracht is dan zou ik met de Euro 4 motor ook in de buurt van mijn vrouw komen, woensdag ben ik gaan diesel tanken € 1,189 / liter er zijn pompen waar je vlotjes €1,22 de liter kwijt raakt, maar via onze firma met een vloot van 270 voertuigen kunnen we bij dezelfde brandstofboer een persoonlijke kaart aanvragen en steeds garant voor de laagste prijs uit de streek.

Maar je hebt voor de volle 100% gelijk dat onze ziektewet en rijtaksen goedkoper zijn dan bij jullie in Nederland, heb er woensdag niet opgelet wat de dieselprijs in Nederland was, drie weken terug was ik in Luxemburg en daar zie je € 0,969 aan de pomp.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Ouwe
Bijrijder
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:31

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door Ouwe »

Het ging er 35 jaar geleden bij Joost in Zeebrugge al over.
We koppelde toen voor Norfolk Line veel op de Zweedse kaai en stonden dus regelmatig s,nachts bij Joost.

Was toen dat Hollanders met veel bravoure vertelde dat ze veeeel meer verdiende dan een Belg.
Maar daar zaten toen al slimme Hollanders bij die zeiden dat het loon op zich niet zoveel zegt en
aan die uitspraken hechte ik toen al meer waarde.

Het gaat erom wat na alle uitgaven > huur huis, auto, en alles bij elkaar wat er netto over blijft.
En dan zul je merken dat de verschillen niet zo groot zijn.
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door cortrans »

Op dit moment tank ik met mijn Peugeot 3008 1.6 (benzine E-10) automaat bij de goedkoopste (vrije) pompen, zoals Tinq en TanGo een liter Euro 95 (E-10) voor ongeveer €1,489, en betaal aan wegen belasting in de 3 maanden €152,- Dat is dus alleen al aan wegenbelasting per jaar €608,- !!!
Voor een diesel auto betaal je gemiddeld 2/3 meer per maand.
Vandaar dat ik mijn Renault Megane diesel toen verkocht heb toen ik hier in de buurt ging werken.
Dik €100,- per maand voor een auto die veelal stik staat door de weeks is dus niet interessant meer.
De prijzen langs de autosnelweg zijn op dit moment:


Euro95 1,659
Diesel 1,28
LPG 0,831
Super 1,744
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Ouwe
Bijrijder
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:31

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door Ouwe »

Cor dat tanken bij Tinq en Tango daar heb ik onlangs al eens wat over gezegd op een ander forum.

Kwam er op neer dat ik voor mijn woon/werk met een VW Polo benzine 1995 bj beter in het dorp hier bij BP kon tanken
ipv Tango.

+- 10jaar op en neer naar Veghel gependeld, nou kan ik te voet, want de truck staat hier 1200 meter verderop :)

Met BP reed ik meer km gemiddeld per liter dan met Tango, en dan was dat verschil dat Tango goedkoper was hellemaal weg
en was ik net zo duur uit.

Heeft iets te maken met de toevoegingen in de benzine, en men noemt dat redicieven geloof ik.
Ouwe
Bijrijder
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:31

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door Ouwe »

Zie trouwens dat ik bijrijder ben, maar dat is al ff geleden dat ik dat was>>> 41 jaargeleden ongeveer :)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4448
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Jaarlijks tot 800 miljoen euro schade door tachofraude

Bericht door cortrans »

Ouwe schreef: 24 okt 2020, 16:35 Zie trouwens dat ik bijrijder ben, maar dat is al ff geleden dat ik dat was>>> 41 jaargeleden ongeveer :)
De naam "bijrijder" krijg je automatisch door de forum software toegewezen.
Na meer postings veranderd de naam vanzelf weer, dus ff flink je best doen ouwe :lol: :lol: :lol:
Die prijzen zijn ook maar een voorbeeld.
Ik tank meestal Total omdat die het dikste bij zit (en is ook meestal voordelig omdat hij vlak bij een Tinq en TanGo zit)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”