Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door cortrans »

Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord
09-07-2020 | auteur Redactie


BRUSSEL - Het Parlement steunt herziene regels om de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren en een einde te maken aan de verstoring van de concurrentie in het wegvervoer.

Op woensdagavond hebben de leden van het Europees Parlement zonder wijzigingen ingestemd met alle drie de rechtshandelingen die EU-ministers in april 2020 hebben vastgesteld. In december 2019 was er al een politiek akkoord met de Raad bereikt.

lees verder..........
https://www.transport-online.nl/site/11 ... tsakkoord/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door steenhaas1 »

Tacho wordt nu verplicht vanaf 2500kg, dus de polensprinters worden caddyracers. ;-)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door cortrans »

Mooi, nu nog een degelijke controle.......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door trucker10 »

Al drie jaar lopen er besprekingen op Europees niveau over het zogenaamde mobility package.

Dit werd nu door het Europees Parlement goedgekeurd, wat een belangrijke stap is in de richting van betere sociale uitkeringen en arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs.

Zo worden er onder meer speciale detacheringsregels voor het internationaal wegvervoer ingevoerd. Het was voor de sector belangrijk dat er een duidelijke regelgeving kwam die niet vatbaar kon zijn voor interpretatie.

Dit mobility package is een syndicale overwinning: dankzij de mobilisatie van de vakbonden komen er nu Europese maatregelen die de oneerlijke concurrentie, de sociale dumping en de uitbuiting in de transportsector aanpakken.

Reis- en rusttijden

De vrachtwagenchauffeurs moeten ten minste eenmaal per maand terugkeren naar de operationele basis van het bedrijf of naar de thuisbasis. Er is geen enkel alternatief toegestaan (geen « vrijwillige » verklaring van de bestuurder bijvoorbeeld dat hij zijn « rusttijd » op de Bahama's wil doorbrengen).

Slimme tachograaf

Alle zware bedrijfsvoertuigen moeten verplicht binnen maximaal 4 jaar na de goedkeuring van het mobility package met een slimme tachograaf zijn uitgerust, 10 jaar eerder dus dan in de verordening is voorzien.

De data recording omvat het volgende:

- de plaats van het begin en van het einde van de dagelijkse werktijd;
- de locatie-aanduiding die door de chauffeur moet worden bevestigd;
- automatische registratie wanneer een chauffeur een landgrens oversteekt, automatische registratie van de positie waarin de vrachtwagen zich bevindt en automatische registratie iedere drie uur van de bij elkaar opgetelde rijtijd;
de bestuurder zal zelf de laad- en losplaats moeten bepalen; zodra het commando door de bestuurder wordt gegeven, zal de positie van het voertuig en van de bestuurder automatisch worden geregistreerd.


Tegen 2023 zullen de inspectiediensten de overschrijdingen van rij-uren kunnen opsporen.

Lichte voertuigen

Alle lichte bedrijfsvoertuigen moeten verplicht uiterlijk tegen 2026 met een slimme tachograaf zijn uitgerust.

Vanaf juni 2022 zullen de toegang tot het beroep en de cabotageregels ook van toepassing zijn op lichte voertuigen.

Cabotage

Ook wat de cabotageperiode betreft, moet daarop nu verplicht een afkoelperiode van 4 dagen volgen. Het voertuig krijgt gedurende deze periode een rijverbod in alle lidstaten waar cabotageritten hebben plaatsgevonden.

De cabotageregels zullen ook van toepassing worden op het gecombineerd vervoer.

Toegang tot het beroep

Om de strijd tegen postbusfirma's aan te gaan zal het voertuig nu om de 8 weken moeten terugkeren naar het land waar het bedrijf is gevestigd.

Bij overtreding van de cabotageregels, de detacheringsregels of de verordening "Rome I" kan de bestuurder zijn communautaire vergunning verliezen.

Detachering

De detacheringsregels zijn niet van toepassing op het bilateraal vervoer op voorwaarde dat het transport begint en eindigt in het land waar het bedrijf is gevestigd. Zo is het bijvoorbeeld niet langer mogelijk om in Roemenië gevestigd te zijn en bilateraal vervoer vanuit Duitsland uit te voeren; het bilateraal transport moet in dat geval in Roemenië beginnen en eindigen, zoniet zijn de Duitse lonen en arbeidsvoorwaarden van toepassing.

Zodra de Lex Specialis daaromtrent is goedgekeurd wordt de nieuwe richtlijn van toepassing.

De detacheringsrichtlijn is eveneens van toepassing op chauffeurs die binnen hetzelfde bedrijf worden gedetacheerd en op bestuurders die tewerkgesteld worden via uitzendkantoren.

Gedurende de coronacrisis zijn vrachtwagenchauffeurs blijven doorwerken om heel Europa te bevoorraden.

Al deze elementen zijn nu een stap in de richting van een eerlijkere sector die de veiligheid van de chauffeurs garandeert.

Bron: http://www.eproof.be/view/5f0c15fb85117 ... d6931.html
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door cortrans »

Tja..... Nu de naleving nog........
Ik vindt trouwens 2026 een lange tijd voor het inbouwen van een slimme tachograaf voor lichte trucks.........
Waarom niet binnen een jaar????
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door steenhaas1 »

Waarom niet binnen een jaar????
Omdat de overheden zelf veel van zulke voertuigen bezitten en geen zin hebben in "retrofit" installatie van de tacho!!

Als net als bij de vorige introductie van een "nieuwe" tachograaf de overheden 15 jaar de tijd krijgen om hun controle apparatuur aan te passen wordt er weer gemeten met twee maten.
De ander verplichten tot iets waar je zelf 10 jaar later pas aan hoeft te voldoen.
Terwijl hun kastjes zichzelf terugverdienen.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Europees Parlement stemt in met mobiliteitsakkoord

Bericht door cortrans »

Dat bedoel ik dus.......
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”