Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door cortrans »

Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking
07-04-2020 | auteur Redactie


BRUSSEL - In deze ongewone en bijzonder moeilijke tijden werden de Belgische werkgeversorganisaties van de transport en logistieke sector vorige week geconfronteerd met een vraag van de vakbonden om aan alle werkenden in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

lees verder..........
https://www.transport-online.nl/site/11 ... s-staking/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door cortrans »

Allemaal roepen we op dit moment dat ook de vrachtwagenchauffeurs tot de vitale beroepen behoren, maar als er over geld gepraat gaat worden dan.......... :roll: :roll:
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door steenhaas1 »

Las vandaag in het AD dat in nog af te sluiten CAO's zeer waarschijnlijk geen loonsverhoging staat....
De sectoren waar de CAO nog niet is verlopen blijven de loonsverhogingen gewoon intact, blijft een lastige materie.
Sluit je te vroeg af krijg je te weinig, sluit je later af krijg je niks erbij weliswaar door een wereldwijde crisis maar toch.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door trucker10 »

Ze zouden op de eerste plaats al eens kunnen zorgen dat de Belgische chauffeur aan het werk kunnen blijven, maar een Joost, Essers, Corneel-Geerts, blijven met buitenlandse ingeschreven voertuigen en chauffeurs distributie in de voeding rijden.
In onze bakwagens passen ook pallets voeding en we hoeven geen stempelgeld te krijgen, nu vloeit het geld naar het buitenland en zijn bepaalde transportfirma's aan het verzuipen in de vaste kosten.
Vele waren vragende partij om terug buiten het boekje te mogen rijden, wel ze hebben het, er zijn er zelf die onder de prijs gaan rijden om toch een break even te hebben op het einde van de maand. Ze kunnen die premie niet geven wat de vakbonden vragen anders gaan ze kopje onder.
Vraag een premie als de economie op volle toeren draait, verdeel nu de taart met alle transportbedrijven dat ook de kleinste eind van de maand nog een brood kan kopen.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door steenhaas1 »

Las ook over hedgefondsen, de bloedhonden onder de beurshandelaren.
Doordat het voor deze crisis goed ging op de beurs werden bedrijven te duur voor deze fondsen, nu de koersen dalen ruiken ze aas.
Ze kopen noodlijdende bedrijven op en sturen aan op staatssteun, wordt dat niet gegund dan dreigen ze het bedrijf failliet te laten gaan. Als de steun binnen is en de crisis voorbij de koersen stijgen en het bedrijf wordt weer verkocht, want levensvatbaar. Ook wordt een bedrijf opgeknipt en de renderende onderdelen verkocht, de slecht presterende rest faillissement.
Winsten gaan naar de fondsen, verliezen zijn voor de staat. De slechte kanten van het kapitalisme.

Aandelen waren bedoeld om bedrijven van kapitaal voor investeringen te voorzien, maar er is een hele bedrijfstak die alleen maar wil verdienen aan anderen zonder zelf maar iets te doen. Zo ook Morgan Stanley die voor ons pensioengeld heeft belegd en wel zo dat hunzelf bij verlies voor Pensioenfonds vervoer er flink aan verdienden. Het is tot een geheime schikking gekomen wat ons fonds maar € 200 miljoen kostte. Traditionele ondernemers willen dat hun bedrijf blijft bestaan, steunen vaak lokale (goede) doelen, helpen andere ondernemers in de buurt.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Kees

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door Kees »

cortrans schreef: 07 apr 2020, 19:19 Allemaal roepen we op dit moment dat ook de vrachtwagenchauffeurs tot de vitale beroepen behoren, maar als er over geld gepraat gaat worden dan.......... :roll: :roll:
Dat zijn we ook.
Maar ook de vakkenvullers.
Maar normaal ook de mensen die je bier op het terras komen brengen, alleen hebben die nu even geen werk.

Respect voor de vrachtwagenchauffeurs die onze supermarkten volhouden is gelul.
Want dat deden ze altijd al.
Zo ook het respect voor de zorg.
Die hebben altijd al zieken mensen geholpen.

Om meer loon vragen gaat in goede tijden altijd makkelijk.
Nu zijn het rare tijden, want in sommige bedrijfstakken hebben ze het druk, terwijl andere gewoon stilstaan.

Maar blijkbaar zijn ook de Belgische bonden de weg een beetje kwijt.
Sommige bedrijven hebben het druk, maar er zijn ook bedrijven die volledig stilstaan.
En bij die laatste groep wil je geld gaan halen? Of gaan staken?
Ze zouden op de eerste plaats al eens kunnen zorgen dat de Belgische chauffeur aan het werk kunnen blijven, maar een Joost, Essers, Corneel-Geerts, blijven met buitenlandse ingeschreven voertuigen en chauffeurs distributie in de voeding rijden.
Het blijk heel moeilijk te begrijpen dat dat geen Belgische bedrijven zijn!
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door trucker10 »

Dit waren Belgische bedrijven die mede dank zij de hulp van, Febetra, UPTR en TLV uitgevlagd zijn naar het Oosten.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Kees

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door Kees »

trucker10 schreef: 08 apr 2020, 01:31 Dit waren Belgische bedrijven die mede dank zij de hulp van, Febetra, UPTR en TLV uitgevlagd zijn naar het Oosten.
Waren……
Dan zijn ze het toch niet meer?

Als jij een Nederlandspaspoort aanvraagd, en krijgt, dan kan je er uit zien als een Belg, praten als een Belg. Geboren zijn in Belgie.
Maar dan ben je toch echt geen Belg meer.

Ook al blijf je in Belgie wonen, werken, en kom je nooit in NL.
Je ben dan voor de wet toch echt een Nederlander.
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door trucker10 »

Ze hanteren schijnconstructies, boekhoudkundig hebben ze de aftrekposten in België, de winsten in het buitenland en eind van de rit het geld ondergebracht in een belastingparadijs.
Holding hier, patrimonium vennootschap daar, bv of bvba op een lokatie en zoek het maar uit. Voertuigen worden geleasd door vennootschap X, logistic diensten door vennootschap Y, en werknemer À rijdt voor vennootschap Z.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Kees

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door Kees »

Idd, het zijn net bedrijven.
Doet jou bank, verzekeraar, of pensioenfons het anders denk je?

Nee, waarschijnlijk niet.
Ben je het natuurlijk ook niet mee eens, Maar dat je verzekeringspremie daardoor lager is... Je meer pensioen krijgt…….

Dat je kleren door kinderhandjes word gemaakt, zal je ook niet goed vinden, maar ondertussen……

Dat winkelstraten steeds leger worden, word niemand vrolijk van....
Maar ondertussen shoppen we lekker door op internet.

We shoppen over de grens, omdat boodschappen of brandstof daar goedkoper zijn.

Zelfs als we op vakantie willen, dan zoeken we hoe het zo goedkoop mogelijk kan.

En als de badkamer verbouwd moet worden, tja dan is zo'n Pool ineens wel aantrekkelijk.
Liefst zonder rekening.

Niet persoonlijk, maar jij weet ook dat, dat de trent is.
En ondanks dat, en een Geerts de prijzen met 10% verhoogd, zal jij het een kut bedrijf blijven vinden.

Ik kan heel het bedrijf Geerts verder niet hoor. Behalve van het zien.
Maar ik weet wel zeker dat de Belgiesche chauffeurs die er werken. (Als die er werken.) Geen klachten hebben!!

Je mag het Ger vragen, Je mag het Pierre vragen. Je mag het Alian vragen. Ja mag het zelfs mij vragen.

Je mag het ook de chauffeurs vragen die nog echt bij die 100% NL/B bedrijven werken.
Hun salarisstrookje klopt ook.
Tot je iets verder vraagd……….
Allemaal werken we bij die uitvlag bedrijven.
Maar niemand klaagt er over het salarisstrookje hoor.
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door trucker10 »

Kees schreef: 09 apr 2020, 02:07
Dat je kleren door kinderhandjes word gemaakt, zal je ook niet goed vinden, maar ondertussen……
We shoppen over de grens, omdat boodschappen of brandstof daar goedkoper zijn.
De opdrachtgever waar ik voor rij, heeft het charter getekend, kledij kwam uit Tunesië, Hongarije, maar wegens de corona omstandigheden, zullen deze nu ook aangekocht worden via andere kanalen, die idd. kinderarbeid niet schuwen.

Ja ik tank voor mijn privé wagen ook in Luxemburg wegens 0,33 tot 0,35 cent/liter goedkoper, ja ik breng ook drank mee omdat de accijnzen daar een stuk lager zijn dan bij ons, ja ik rij ook tot Beek ( NL ) om daar te schoppen en ik zou beter nog een 20 kilometer verder rijden om in Duitsland te gaan schoppen.

Ik heb 2007 tot 2010 de loonvoorbereiding gedaan voor 5 mensen en ja ik kon ze per maand meer op de loonbrief laten overhouden, maar ik wilde ze bij de afrekening belastingen jaarlijks voor geen 1.200 euro laten bijbetalen en hield netje de 26,75% voorafbetaling belastingen af.

B-post gaat ook 0,25 eurocent per pakje meer vragen wegens de corona drukte aan de online webshops, paar eurocentjes x honderden pakjes/dag, eind van de maand paar duizend euro's die terug door de end-user zullen bijbetaald worden.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Kees

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door Kees »

trucker10 schreef: 09 apr 2020, 17:29Ja ik tank voor mijn privé wagen ook in Luxemburg wegens 0,33 tot 0,35 cent/liter goedkoper, ja ik breng ook drank mee omdat de accijnzen daar een stuk lager zijn dan bij ons, ja ik rij ook tot Beek ( NL ) om daar te schoppen en ik zou beter nog een 20 kilometer verder rijden om in Duitsland te gaan schoppen.
Wat maak jou nou beter als een Corneel (Mark) Geerts?
Jij doet precies hetzelfde.
Jammer genoeg heb je net niet genoeg boodschappen nodig, anders zou je nog 20 km verder rijden!

Jij vind het toch dat die 'Belgische' bedrijven alles maar onderduiken?
Mark Geerts gaat er puik op met zijn buitenlanders?
Maar jij net zo goed met je goedkoper tanken, drank halen, en boodschappen doen.

In Belgie kan je vast ook het spreekwoord: Verbeter de wereld, en begin bij jezelf.
Of ben jij zo iemand die dat ook wel zou willen, maar een Mark Geerts moet eerst beginnen?
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door trucker10 »

Er is wel een verschil op boodschappen voor men eigen doen, of iemand die de sociale zekerheid ondermijnt op kosten van werknemers.
Hetgeen de uitgevlagde bedrijven doen is geld van onze sociale zekerheid en belastingen met tonnen naar de Oostbloklanden versluizen, ja idd ik doe het een vriend doet het en we zijn ook met zeer velen. Ook Nederlandse vrachtwagens staan er om hun rustpauze net op die locatie te nemen.
Ik hoef van onze baas in Luxemburg niet te tanken, ook al rijden er meerdere collega's dagelijks de grens over.
Maar Brussel laat het oogluikend toe dat een Jost, met zen buitenlandse ingeschreven vrachtwagens en chauffeurs nu volop op Belgische bodem aan het rijden is voor de warenhuizen terwijl tig aan Belgische chauffeurs van Belgische bedrijven lekker werkloos thuis zitten en de sociale zekerheid kas leegmaken, was gisteren een plenaire zitting over in het parlement. Tja als de aandeelhouders van bepaalde bedrijven politieke achtergronden hebben is de rest zwijgen of wisselen van stoel.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Kees

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door Kees »

trucker10 schreef: 09 apr 2020, 23:31 Er is wel een verschil op boodschappen voor men eigen doen, of iemand die de sociale zekerheid ondermijnt op kosten van werknemers.
:roll:
Laat maar. :roll:
iemand die de sociale zekerheid ondermijnt op kosten van werknemers.
Dat doet een uitvlagger niet hoor. Want die werknemers zijn geen Belgen!
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Het water staat Belgische transportsector aan de lippen maar vakbonden willen extra vergoeding en anders staking

Bericht door trucker10 »

De cabotage wetgeving overtreden, door hun buitenlanders meer ritten op Belgische bodem te laten rijden, in plaats van een Belg die RSZ betaald is het omzeilen van de sociale zekerheid.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”