Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Plaats in dit topic, al het nieuws (al dan niet transport gerelateerd) dat nogal opmerkelijk is

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Bericht door trucker10 »

Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank
Erik Kouwenhoven 05 augustus 2020 20u52

Touchscreen van de Tesla Model 3.
Teslarati Touchscreen van de Tesla Model 3.
AUTO Een Duitser heeft een boete gekregen van 200 euro plus een rijverbod omdat hij tijdens het rijden de centrale touchscreen van zijn Tesla Model 3 bediende. De man ging in beroep, maar zonder succes. De uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben.
De Duitser was bezig om de instellingen van zijn ruitenwissers te veranderen, toen hij van de weg raakte en met zijn auto enkele bomen raakte. Gelukkig raakte niemand gewond bij het ongeval. Wel kreeg de man een boete plus een rijontzegging van een maand wegens “het bedienen van een elektronisch apparaat tijdens het rijden”.

Het Oberlandesgericht in Karlsruhe oordeelde dat de boete terecht was. Volgens de rechterlijke uitspraak is een permanent geïnstalleerd touchscreen ook een elektronisch apparaat, zelfs als daarop zaken als de intervalsnelheid van de ruitenwisser kan worden aangepast. Het probleem van dit vonnis is dat bijna alle moderne auto’s zijn voorzien van steeds grotere touchscreens die een groot aantal bedieningsfuncties overnemen, van het volume van de radio tot verlichting en stoelverwarming of airconditioning.

Autofabrikanten hebben nog niet gereageerd op de uitspraak, maar als deze zaak maatgevend is voor de manier waarop aanraakschermen in auto’s worden gezien, heeft de auto-industrie een behoorlijke uitdaging, aangezien de techniek van de spraakcommando’s en andere bedieningsvarianten nog niet goed genoeg is om knoppen en touchscreens te vervangen.

De gedetailleerde uitspraak van de Duitse rechter vind je hier: https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... enwischer/

Bron : https://www.hln.be/auto/aanraken-touchs ... ce=dlvr.it


Binnenkort is je versnellingspook vastnemen ook al strafbaar, gelukkig heb ik de volumeknoppen van men radio in het stuur zitten.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Bericht door steenhaas1 »

Dat is het nadeel van steeds meer functies op een apparaat, er zijn te weinig fysieke knoppen om alle functies te bedienen. Dus of elke knop krijgt meer functies of er komt een touchscreen, het nadeel van zeker een aanraakscherm is dat je moet kijken wat je doet. Bij m'n Tomtom weet ik blindelings op welke plek ik moet drukken om het goede resultaat te krijgen, maar daar houd ik m'n hand aan de rand vast en weet waar te drukken.
Met een groot scherm zoals bij een Tesla moet je echt op zicht navigeren op het scherm, beter zou zijn wanneer de auto in beweging is ( en niet in "autodrive" modus) dat er een beperkt menu is met grotere iconen.

Ook (niet handfree) bellen ging met oude GSM's makkelijk, zelfs SMS versturen. Je voelt waar de knoppen zitten en hoeft niet te kijken wat je doet. Ik kan wel handfree bellen, maar een nummer kiezen op de nummertoetsen in de Volvo is gevaarlijker dan handheld bellen, alleen handheld kiezen eigenlijk want het gesprek zelf gaat wel via de carkit. De "ouderwetse" carkit waar je je toestel inzette waarna de telefoon verbonden was met de auto was eigenlijk beter, hoeveel verschillende stekkertjes zijn er nu? minder als een jaar of 10 terug dus waarom niet weer een telefoonhouder die wanneer je de tel erin zet verbinding maakt en oplaad zou mijn voorkeur hebben.
Plus wanneer je even uit de auto bent zonder je telefoon mee te nemen zie je bij terugkomst gelijk dat je een gesprek hebt gemist, nu gebeurt het weleens dat je wat had moeten bijladen maar zie je dat pas kilometers verder wanneer je een keer dat ding op pakt en het scherm activeert.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Bericht door cortrans »

Maar waar eindigt dit, als de rechters dit vol houden???
Gelukkig zijn er al auto’s al Mercedes en dergelijke die de navigatie projecteren in het scherm achter het stuur, scheelt ook al weer
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Bericht door trucker10 »

Een boete omdat je bezig bent met de instellingen van een ruitenwisser in een Tesla.

Lang leve de digitalisering. Autofabrikanten kiezen steeds minder voor fysieke knoppen en steeds meer voor schermpjes in het interieur. Tesla is zo’n merk dat in dit concept voorop loopt. In de Model 3 kun je nog maar weinig zaken doen met echte knoppen. In dit geval kwam het voor een Tesla-rijder uit Duitsland tot een boete.

De bestuurder van de Tesla was bezig met de instellingen van zijn ruitenwisser. De wisser bijvoorbeeld harder of zachter zetten verloopt via het grote scherm in het midden. Via de stengel aan het stuur kun je overigens gewoon de wisser bedienen, maar het ging in dit geval echt om de instellingen van de ruitenwisser. Dit laatste is in een Model 3 tevens aan te passen met stembediening, maar veel mensen zijn niet zo’n fan van het praten tegen de auto.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-ri ... ers-167022

Wanneer je alle klokken hoort luiden, idem met die velen die hun GPS instellen terwijl ze aan het rijden zijn en zo betrokken raken in een ongeval.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Opmerkelijk nieuws”