Pauze nemen achter je stuur.

Plaats in dit topic alles wat je kwijt wil, en nergens anders kan plaatsen

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Pauze nemen achter je stuur.

Bericht door trucker10 »

Vandaag op FB een onderwerp over het verplaatsen van je voertuig bij pauze.

De vraag was de 30 seconden regel voor het verzetten tijdens je pauze, of daar een regel voor was.

In een bepaalde opmerking stond dat jezelf je broodje "pauze " niet mocht nemen achter het stuur, dat de bijrijders zetel de plaats was om je pauze te nuttigen.

Ik kreeg een antwoord dat het vroeger wel in het lesboek stond, daar ik de wetgeving hierover vroeg.

Dan zondig ik elke dag, daar ik zelf een dutje durf te doen in de bestuurders zetel.

Iemand die deze regel kent dat de pauze niet op de bestuurders zetel mag plaatsvinden?
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Pauze nemen achter je stuur.

Bericht door steenhaas1 »

Wel de 29 secondenregel, wat eigenlijk de langste onafgebroken activiteit per UTCminuut is.
Heb het pas geprobeerd 10sec rijden-2sec stil, 10 rijden 2sec stil, 10 rijden 2 stil 10 rijden en 14 stilstaan wat dus 40 seconden rijden in een minuut is en toch wordt er géén rijden weggeschreven maar werken!
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Pauze nemen achter je stuur.

Bericht door trucker10 »

Ik las dat je eigenlijk 58 seconden kan rijden voor er "rijtijd" word bijgeschreven, moet je wel goed kijken wanneer je tacho een minuut bijtelt dan zou je 31 seconden moeten wachten en dan heb je 29 seconden in die eerste minuut en 29 seconden in de daaropvolgende minuut.
Ik heb bij mij al bemerkt tijdens een file dat ik ( als voorbeeld ) 1u22 rijtijd heb dat ik een paar keer een 10tal meters opschuif en deze op 1u22 blijft staan en dan plots staat die op 1u24 > telt ineens 2 minuten bij i.p.v. van 1 minuut, maar ik heb er wel langer dan die 2 minuten staan aanschuiven.

Als ik bij E5 aan poort 12 los en ik verzet de wagen naar poort 2 is dat ongeveer 350 meter + achteruit en ik heb geen rijtijd, maar wel zoals Henk aanhaalt werktijd als ik de kaart uitlees, dus het is ten allen tijde zichtbaar die verplaatsing.

Als ik de wagen was en ik verzet hem hier thuis op de parking doe ik dat out of scope dit zien ze bij ons op de firma als ze de tacho hebben uitgelezen, blijkbaar heb ik hem zo eens vanaf de zaterdag voormiddag tot de maandag morgen op out laten staan.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Pauze nemen achter je stuur.

Bericht door cortrans »

In mijn HEMA tijdperk stond de tacho elke avond en weekend op "out of scope" , omdat de auto regelmatig verplaatst word om geladen te worden.
Nooit problemen mee gehad.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Pauze nemen achter je stuur.

Bericht door steenhaas1 »

Daar is out of scope voor, als de wagen niet op de openbare weg staat. Al is dat in jouw geval discutabel Daniël, omdat het geen afgesloten terrein is.
De tacho kijkt per UTC-minuut, je hebt er wel een secondewijzer bij nodig om gebruik te maken van de mogelijkheden.
Staat er op uw dashcam geen tijd, bij die van mij wel, met seconden je moet dan wel kijken op welke seconde van de cam de tacho verspringt.
Dan 31 seconden later kun je idd rijden.
Gisteravond werd er gewassen en auto op out of scope gezet en vanmorgen kon ik alleen zien dat hij gewassen was, maar geen melding in de tacho van rijden zonder kaart.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Plaats reactie

Terug naar “Overige (onzin)”