Wat irriteert U het meest op de baan ?

Plaats in dit topic alles wat je kwijt wil, en nergens anders kan plaatsen

Moderator: trucker10

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door BJC »

Filmpje gemaakt van één van de zaken waar ik mij aan erger op de baan, alsof ze U zitten uit te dagen en je weet niet eens waarom !
Misschien zoiets als een voorligger die om de 5 sec. op zijn remt duwt omdat hij geen voeling heeft met zijn gaspedaal door zijn houten been.

Alvast hierbij een voorbeeld van een voorligger die al vreemd doet en dat je weet, shit, weer zo ene, en die dan ook nog je vermoeden weet te bevestigen. Rijden ze nu allemaal zo ?

https://youtu.be/yjWEAi-J60M
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door trucker10 »

Dit zijn van die helden die stoer doen met hun PKW, heb in een verleden eens het lef gehad van gewoon de grootlichten te trekken en te wachten tot mijn AEBS ingreep, de PKW rijden had er geen zin meer in, want hij ervaarde dat ik hem van de baan zou gereden hebben, gaf gas en was weg.
In eerste instantie dacht ik, dat hij op het laatst toch nog voor jouw zou gewisseld hebben van rijvak, maar vermoedelijk dacht hij al dat hij in fout zou zijn als je hem daar in de flank pakt.
Voor deze chauffeurs heb ik totaal geen respect, omdat ze het zelf aan het uitlokken zijn.
Hoe dikwijls ik niet thuis kom en ik parkeer me achteruit op de oprit, ik moet het verkeer ophouden, komen ze tot vlak achter je staan, of je draait ( uitzwaai ) achteruit en ze komen je voorbij, terwijl er tegenliggers afkomen, dan hebben ze nog de eire om te claxonneren. Dit al eens aangekaart met de buur die agent is en het ergste van al als ze erop rijden voor ik een manoeuvre uit en kan het nog zijn dat ik in fout ben, in principe mag ik niemand hinderen op de rijbaan.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door BJC »

De situatie die je uitlegt ken ik helaas ook al te goed.
Maar van het moment dat je stilstaat ben je een te voorziene hindernis, en doe je niets fout.
Maar zoals je zegt, ze staan te gapen en nemen iedere cm die vrij komt direct in alsof ze daarmee iets gewonnen hebben. Dan stop ik gewoon en doe ik stukje voor stukje mijn manoeuvre met veel stoppen :twisted:
De uitzwaai is miserie en ze begrijpen het maar niet, zelfs voor af te slaan moet ik kijken en soms stoppen want het besef dat je op hun rijvak komt is er niet.

Nu, in geval van het filmpje is het niet de eerste en de laatste die mij zoiets lapt, ik denk dat ze zichzelf beschermen tegenover de andere weggebruikers door de vrachtwagen als schild te gebruiken, want ik geloof niet dat ze mij niet gezien hebben. Hij versnelt om algauw van rijvak te veranderen, had hij mij niet gezien dan had hij gewoon opzij gegaan zoals er nog zijn.
JC
tiny
Beroepschauffeur
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 jul 2019, 20:01
Locatie: sprookjesbos

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door tiny »

wat mij echt irriteert...
is dat men zich alleen waant op deze wereld...

je bent de hele dag levens aan het redden
door iemand anders zijn fouten op te vangen...
en dan ook nog de middelvinger krijgen...

een voorbeeldje:

op een industrieweg,
er staat een vrachtauto geparkeerd,
de hele weg is vrij.... dus kan met gemak de vrachtauto voorbij gaan..
komt er ineens een fietser achter een heg uit rijden vanuit een inrit zomaar op de rijbaan...
het scheelde geen halve meter... was heel blij... dat ik hem niet geraakt had...
begint hij ook nog eens te schelden... wat ik daar deed...

het was echt dat ik mijn gordel niet uit kon doen, omdat hij iedere keer vast sloeg door mijn heftige bewegingen...
want ik had hem op dat moment echt onder de auto geslagen.... en spijt dat ik op tijd gestopt was

achteraf wel blij dat mijn gordel niet uit ging..
en wel blij dat ik hem niet overreden heb...

heb hem wel gewaarschuwd.. als je niet meer respect hebt voor je eigen leven..
dat hij hiermee niet oud gaat worden..

het feit dat ik nu laadmeester ben op de centrale... geeft in opzicht wel veel minder stress
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door BJC »

Idd Tiny, dat gevoel hebben veel weggebruikers dat iedereen in zijn eigen leefwereld zit rond te bollen zonder rekening te houden met de andere weggebruikers.
Ik denk ook bijna alle dagen, als je maar blijft proberen zal het op een dag wel lukken, in de zin van gevaarlijk rijgedrag jegens vrachtwagens en tragere weggebruikers en zelfs voetgangers.
Fietsers zijn al helemaal door het dolle heen, en hoe ouder ze zijn hoe erger ze zijn, zoals diene anderhalve meter pippo :lol:

Dan hier nog een klein oefenfilmpje met kleine akkefietjes op de baan.
Storend rijgedrag van medeweggebruikers en het moet maar zijn dat ....
Ongevallen zijn dikwijls een samenloop van omstandigheden, als je maar blijft proberen hé ;)

https://youtu.be/OyXCFC9hoss
JC
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door BJC »

Dit is een situatie die constant voorkomt en is voor niets nodig.
Er is tijd en ruimte zat om van rijvak te veranderen i.p.v. in de bocht van rijvak te gaan veranderen omdat je alleen op de baan bent. :shock:
https://youtu.be/MgZMJCO0KFY
JC
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door ELZEN106 »

Bij ons mag je niet rechts inhalen en zoals ik het zag ging jij sneller rijden.
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door BJC »

Wel, dat is een punt dat ik mij afvraag omdat er tweemaal 1 rijvak er twee worden.
Is dat rechts inhalen of niet ?

Stel dat ik sneller rij dan die persoon, hij komt aangepuft aan 40 km/h en ik aan 50km/h. haal ik hem in omdat wij toevallig op dezelfde hoogte zijn na de volle witte streep ?

Ze hadden beter de witte volle lijn doorgetrokken tot na de bocht waar ik hem er zeker had laten veranderen van rijvak, dit laat ik altijd toe ook al komen ze aangevlogen om toch maar die ene seconde te winnen, en dan had het ook veiliger geweest want een personen wagen die had al in zijn dode hoek gezeten. Maar ook daar zal de vraag zijn, haal ik hem in ?

Als hij daar nog komt zal hij beter uitkijken denk ik.
JC
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door trucker10 »

Bij mijn dodehoek ongeval in 2015 op de E34/E313 tussen de afslag Antwerpse ring en afrit Wommelgem kwam de dame van Antwerpen centrum, ik van de Kennedy, ik kom dus op het middenvak aan, zij rechts van mij, tegen 87 km/u, wat schrijven de agenten op file vorming > rechts voorbijrijden mag bij file, je haalt in principe niet in en ik was in fout daar ik van het middenvak naar het eerste vak stuurde.

Er is ook nog zoiets als voorrang aan rechts geven, dus als er geen omgekeerde driehoek staat heeft rechts voorrang op de andere.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door cortrans »

BJC schreef: 27 mar 2021, 13:56 Dit is een situatie die constant voorkomt en is voor niets nodig.
Er is tijd en ruimte zat om van rijvak te veranderen i.p.v. in de bocht van rijvak te gaan veranderen omdat je alleen op de baan bent. :shock:
https://youtu.be/MgZMJCO0KFY
In mijn ogen zou ik eerst kijken wat het snelheidsverschil is, en de linker truck eventueel voor laten invoegen in plaats van door de drukken (maar dat is mijn mening he).
Een vrachtwagen hoort nu eenmaal op de rechter baan te rijden, en daar moet u hem ook de kans voor geven...... 8-)
En zoals Harrie het o0k al schreef, in Nederland is recht inhalen verboden, ik weet niet hoe dat in België precies geregeld is.....
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door ELZEN106 »

Bij ons mag het alleen als er blokken (getekend) staan tussen de 2 banen, meestal dus aan het einde van een uit/invoegstrook of als er file is.
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door trucker10 »

Hier kunnen we niet spreken van " inhalen " eerder van voorbij rijden. Verzekeringen hanteren ook het uitvoeren van een manoeuvre als in fout.
Hier zou de linker vrachtwagen dan in fout kunnen gesteld worden. Denk maar aan onze vele links opritten, Luik, Mechelen waar je op het linker rijvak uitkomt en er vele snelle wagens aankomen.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
ELZEN106
Beroepschauffeur
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jun 2019, 20:03

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door ELZEN106 »

trucker10 schreef: 28 mar 2021, 15:55 Hier kunnen we niet spreken van " inhalen " eerder van voorbij rijden. Verzekeringen hanteren ook het uitvoeren van een manoeuvre als in fout.
Hier zou de linker vrachtwagen dan in fout kunnen gesteld worden. Denk maar aan onze vele links opritten, Luik, Mechelen waar je op het linker rijvak uitkomt en er vele snelle wagens aankomen.
Hij zat er toch duidelijk achter en ging versnellen.
Voorbij rijden doe je in een file en als ik het goed heb mag dit pas als de snelheid onder de 15km/ph is gezakt.
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door trucker10 »

Ik heb nog eens gekeken en het verschil is 53 > 55 km/u.

Wij hebben geen minimum snelheid, zoals ik eerder al schreef zelfs tegen 87km/u mogen ze je rechts inhalen bij file, ik gebruikte dit argument ook toen ik de mevrouw aantikte, dat ze me rechts had ingehaald. Wegenpolitie zij " bij file mag dat " .
De wegcode spreekt niet over inhalen, wanneer er file is en het verkeer op de ene rijstrook wat sneller rijdt dan op de andere.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Wat irriteert U het meest op de baan ?

Bericht door BJC »

Men mag en moet kritisch zijn. :D

Had ik mijn snelheid aangehouden dan had ik sowieso ter hoogte van de andere vrachtwagen geweest met de volle witte lijn en had hij net hetzelfde manoeuvre gedaan.
Nu, 1 à 2 km/h is ook niet een versnelling om U tegen te zeggen, dat is er misschien over, had ik de gaspedaal volledig ingeduwd dan had ik al meer versnelling gehad en was het nog niet inhalen. De bedoeling was een teken van, kijk uit wat je doet .
Ik heb daar ervaring en ze doen het niet allemaal ;)
Of hij/zij heeft gewoon niet gekeken, had hij/zij geen zicht ( dode hoek) of was gewoon zo arrogant dat hij/zij in de fout ging.
Bij een ongeval is hij/zij volledig in fout.

Wat menig vrachtwagen chauffeurs doen om iets af te dwingen is hetgeen deze heer/dame doet, ze zwenken uit zodat die naast hem op de remmen gaat en plaats ruimt voor hem/haar.
Dit doen ze meestal vanuit het tweede rijvak als je de Kennedy tunnel uitgekomen bent en je naar de haven moet, heb ik al meermaals mogen ondervinden. En niet omdat er voor mij geen ruimte is maar omdat ze hoogdringend eraf moeten. :evil: De eerste keer kan je ermee om, maar na een paar keer begin je er toch een lijn in op te merken. Hier is dit net hetzelfde en ik het meer op onoplettendheid of enig andere reden voor vermoed.
Maar na deze discussie begin ik toch te vermoeden dat er misschien iets anders achter zit dat met het verkeers reglement te maken heeft. :mrgreen:
De doorlopende witte lijn doortrekken tot na de bocht had in dat opzicht een aanrader geweest.

Van het moment dat je een manoeuvre doet heb je geen voorrang.
JC
Plaats reactie

Terug naar “Overige (onzin)”